Patrimoni

Intimitats de la Biblioteca de Catalunya (només algunes)

La Biblioteca de Catalunya, institució insígnia de la cultura catalana, amaga espais singulars entre les parets d’un antic hospital medieval. En descobrim alguns.

A Barcelona, a pocs metres de l’estrident Rambla, en ple Raval, s’obren com un parèntesi en la ciutat els Jardins Rubió i Lluch; emmarcats per l’edifici de l’Antic Hospital de la Santa Creu. Tarongers, un claustre gòtic inacabat, una font i una xicranda vestida de flors violetes a la primavera són l’avantsala, el vestíbul d’institucions cabdals de la cultura catalana, com l’Institut d’Estudis Catalans o la Biblioteca de Catalunya (BC). Aquesta darrera, amb més d’un segle sobre les espatlles ocupa des dels anys trenta l’antic hospital i per dins impressiona tant o més que per fora. Les seves naus arquejades, com les costelles d’una gran balena, t’envolten mentre respiren d’un magnetisme especial que atrapa. Però darrere d’aquest gran escenari poblat pels lectors, hi ha tota una part de la Biblioteca de Catalunya que normalment no es veu i que ajuda a perpetuar l’halo de misteri. Fins i tot hi ha qui diu que hi viuen fantasmes.

La sala del Viacrucis amb la col·lecció de Frederic Marés. © Biblioteca de Catalunya – Oriol Miralles.

Que en l’edifici medieval hi visquin fantasmes no seria res estrany tenint en compte que al llarg dels més de cinc segles de servei com a hospital, milers de persones, malauradament, hi van perdre la vida. Antoni Gaudí, sense anar més lluny, va acabar els seus dies a la que era la sala de traumatologia i que avui ocupa el Museu del Llibre Frederic Marès, un espai de la BC no gaire conegut amb una decoració preciosa feta amb rajoles i escenes del Viacrucis pintades. Marès, el cèlebre col·leccionista català, va fer donació el 1986 a la Biblioteca d’una col·lecció que repassa la història del llibre i l’integren més de 1.500 documents, alguns d’ells mil·lenaris.

Un bust de Cervantes i un retrat de Bonsoms presideixen la Sala Cervantina. © Biblioteca de Catalunya – Ricard Marco

A la vora, la Sala Cervantina no deixa gaire marge de dubte i recull en les seves lleixes bona part d’una de les col·leccions públiques dedicades a Miguel de Cervantes més important del món. Iniciada pel bibliòfil Isidre Bonsoms, va arribar a la Biblioteca de Catalunya el 1915 amb poc més de 3.000 volums i l’obligació d’ampliar-la. Cosa que s’ha complert escrupolosament fins a arribar als gairebé 9.000 que té avui. Originals de primeres edicions de pràcticament totes les obres de l’escriptor o les sis primeres edicions del Quixot de 1605 són les peces estrella, però n’hi ha d’altres com les traduccions en quaranta idiomes de les aventures del somiatruites manxec.

De tornada a l’exterior, amb l’accés restringit i per tant molt menys concorregut que els jardins Rubió i Lluch, la Biblioteca de Catalunya disposa d’un segon jardí, el del carrer de les Egipcíaques. En ell, destaca l’edifici construït el 1998 per ampliar les dependències de servei de la biblioteca. També una petita caseta de fusta, que la il·lustradora Roser Capdevila va utilitzar com a estudi durant anys instal·lada al terrat de casa seva. Entre les seves parets van néixer personatges tan populars com Les Tres Bessones i des del 2011, conjuntament amb el seu fons documental, l’estudi es conserva a la BC.

Visitants durant la jornada de portes obertes davant de la caseta de Roser Capdevila. © Biblioteca de Catalunya – Ricard Marco-

Però la part més interessant d’aquest pati interior no es veu pas. Soterrat, un edifici de quatre pisos i de més de 5.000 metres quadrats en conjunt i 45 quilòmetres lineals de prestatgeries, acull el dipòsit general. Amb escrupolós control ambiental i estrictes mesures de seguretat per accedir-hi, en alguns dels compactes reposen autèntiques joies de la literatura i la història catalana d’incalculable valor. Citant només dos exemples, les famoses Homilies d’Organyà que durant temps van ser proclamades com el text en català més antic o la gravació del discurs del president Macià proclamant la República l’any 1931 es troben en aquest dipòsit. Però no s’acaba aquí, manuscrits d’obres de Ramon Llull, del baró de Maldà, de Verdaguer, de Josep Pla, de Maria Mercè Marçal… i mapes i dibuixos i gravats i fotografies i fons sonors i audiovisuals… fins a completar els 4.401.625 exemplars que té la col·lecció de la Biblioteca de Catalunya. Repartits, això sí, entre la seu central, la seu del carrer Villarroel i el dipòsit de l’Hospitalet de Llobregat.

Fa un temps, vaig tenir la sort d’entrar-hi i el contrast impressiona. Resulta curiós pensar que excavat en les entranyes del Raval de Barcelona, lluny del complex tràfec que transita pels carrers d’aquest barri – que tants cops va glossar Vázquez Montalbán i qui també va llegar el seu fons a la BC – existeix un espai reposat, extremadament endreçat i controlat; ple de paraules, notes i traços que esperen, pacients, a què algú les vulgui llegir, escoltar o admirar.

Compactes plens de documents en el dipòsit general. © Biblioteca de Catalunya – Oriol Miralles.

La majoria d’aquests espais, no els dipòsits per raons òbvies, es poden visitar. Tant digitalment a Google Street View, com presencialment en les visites concertades o les jornades de portes obertes que la Biblioteca de Catalunya organitza recurrentment, sobretot el dia de Sant Jordi. Molt més recomanable, ja que en elles, el personal de la casa, amb especial vehemència explica els secrets i mostra les interioritats d’una institució amb una responsabilitat màxima: recopilar i tenir cura de la memòria impresa, gravada, dibuixada, enregistrada… d’un país.

Una més de les cites pendents de cara a un futur, espero que proper, on la covid-19 i la pandèmia formin part, solament dels documents que en parlin.

Àlex Rebollo Sánchez

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close