Arts escèniques
DIDÀCTICA DEL PENSAMENT

Jarry: El rei Ubú

En Ibsen, la voluntat de desconstrucció nihilista encara es troba dins del drama convencional i realista. Esclata d’una manera més agressiva i impactant amb Alfred Jarry, que representa la forma anarquista i rebel de reaccionar davant la corrupció de l’àmbit cultural burgès. Quan Robert Musil diu “Quan el món s’atura i es torna impossible, no queda res més que dir que no a tot”, Jarry hi afegiria “i enderrocar la casa!”.

Un argument a les portes del teatre de l’absurd

El pare Ubú, oficial d’enllaç del rei Venceslau de Polònia i anterior rei d’Aragó, està sotmès a la pressió de la seva dona que vol que disposi del rei, mati a la seva família i es faci càrrec del tron. Ubú es resisteix a fer-ho, ella pren l’afer pel seu compte i convida el capità Lionstench i els seus homes a sopar. El pare Ubú complica les coses menjant la major part del menjar abans que arribin, fent que els homes tastin una escombreta d vàter enverinada i expulsin tothom, excepte la seva dona i el capità. Ubú ja ha entès la idea de la seva dona i ofereix al capità un ducat, que aquest accepta.

El rei convoca Ubú, que creu que s’ha descobert el pla. Decideix dir que la dona i el capità estan darrere de la trama. A cap dels dos no els agrada això, però Ubú mostra resolució i desapareix amb el capità.

A la cort, Ubú explica l’assumpte, però el rei no sospita res; té la intenció de recompensar Ubú i fer-lo Comte. Les divagacions poc clares d’Ubú no son tingudes en compte i s’apunten com a borratxeres. Ubú dona les gràcies al rei, fa un regal a un dels seus fills i se’n va, tot i que planeja continuar amb el cop d’estat. Amb Lionstench i altres, planifica el cop d’estat amb detall. Vol utilitzar verí, però els altres el superen en vots i s’estimen més la violència directa. Ubú, molest, pensa a fer-los canviar de parer, però s’ho replanteja i juren mantenir-se units en la batalla.

La reina ha estat avisada en un somni sobre el cop d’Ubú i ho diu al rei Venceslau, que no s’ho pren seriosament. Les preocupacions de la reina i d’un dels seus fills l’irriten, i ell decideix desfilar sense cap protecció, només per demostrar que és el responsable. El rei i els seus fills, excepte el més petit, són assassinats a la desfilada. La reina i el fill petit aconsegueixen escapar dels rebels i refugiar-se en una cova, on la reina mor. El fill, Ass-slav, és visitat per una sèrie de fantasmes. Un d’ells li dona una espasa per venjar la seva família. 

Ubú s’ha fet rei, però no vol premiar ningú per la seva ajuda. El capità Lionstench el convenç que ho ha de fer; en cas contrari, no podrà obtenir cap impost per part de la gent. Ubú organitza una cursa corrent cap als cofres de diners, amb les següents orgies. La seva dona, la mare Ubú, li aconsella que en reparteixi més i li doni a Lionstench el comtat que li va prometre. Ubú es nega, descobreix l’amenaça que representa el fill supervivent Ass-slav i la persegueix. Aleshores decideix augmentar els ingressos de l’estat matant la noblesa i prenent les propietats. Llança els nobles als calabossos, un per un, seguit de jutges, secretaris financers i altres persones importants.

Ubú comença a recórrer el país i exigeix ​​impostos directament. El seu pla és aconseguir tot el que pugui, matar  tothom i després desaparèixer. Es produeix una batalla, però Ubú guanya. També posa Lionstench en cadenes, però aquest aconsegueix escapar. Lionstench arriba al tsar Alexandre a Moscou i demana ajuda per destituir Ubú i instar el fill supervivent, Ass-slav. El tsar li dona un lloc en un dels seus regiments de moment.

Imatge d’una representació d’ Ubú, rei.

El rei Ubú rep una carta de Lionstench, que prediu la seva pròxima desaparició. Ubú s’espanta, però la seva dona suggereix la guerra com a contracorrent i tothom està entusiasmat amb la idea. Tanmateix, Ubú no vol gastar diners en una campanya. Va a la guerra mentre la seva dona comença a robar a les tombes dels reis polonesos anteriors, però s’espanta  per la veu del mort Sigismund. Ass-slav, el pretendent, ha arribat a la plaça de Varsòvia i  reuneix un conjunt de seguidors. Persegueixen la mare Ubú fora de la ciutat, però ella s’escapa.

El rei Ubú, que marxa per Ucraïna amb el seu exèrcit, en rep notícies. Després, els russos els envolten i comença la batalla. Ubú estripa Lionstench. El tsar persegueix Ubú, però cau en una rasa i és colpejat. Finalment, és alliberat pels seus propis dracs. Ubú i el seu exèrcit fugen.

Ubú i alguns dels seus seguidors busquen refugi en una cova, on un os els ataca, però és assassinat. Aquella nit, Ubú té somnis horribles. La mare Ubú troba la mateixa cova. Descobrint el seu marit, que està en procés de despertar, suplanta l’arcàngel Gabriel, li diu que tracti bé la seva dona i que no li importi que hagi pres part dels diners. Promet fer el que se li ha dit, però la llum de l’alba fa que se la reconegu . Li llença l’os mort i està a punt de donar-li una greu pallissa, ja que el pretendent Ass-slav i els seus homes entren i comencen a lluitar contra ell. La mare Ubú s’hi uneix. Ubú aconsegueix fugir amb els seus fidels seguidors. La seva dona fuig amb ell, malgrat tot.

Arribant a les costes del Bàltic, pugen a un vaixell. Fa mal temps, però aconsegueixen passar Helsingör. El seu pla és arribar a França, on Ubú creu que pot convertir-se en ministre de Finances. S’acomiada trist de Polònia.

Retrat d’Alfred Jarry, per Nadar. Foto: Creative Commos

L’eclosió de l’antiteatre  

Fins i tot una breu sinopsi mostra una història reunida per tòpics, curiositats i horror gòtic abandonat. Els mals somnis, els fantasmes amonestadors, el lliurament d’espases, les al·lusions al senyor i la senyora Macbeth, Hamlet, el món grotesc del teatre de titelles; pràcticament tota la tradició dramàtica és devastada. Pel que fa als personatges, trobem egoistes pusil·lànimes en les posicions més altes, monstres de control maniàtic, cobdícia, incidències absurdes i, no menys important, mal llenguatge, humor anal i burles que s’estenen per tot el text com a Aristòfanes. Es tracta d’un antiteatre, que pretén l’escàndol i la profanació, profanant la pròpia forma d’art dramàtic.

La procedència de l’obra, que suposadament era una farsa estudiantil, també demostra que tota publicitat és una bona publicitat. L’objectiu no és crear quelcom bo; l’escàndol és del que es tracta. El rei Ubú va adquirir ràpidament el que avui anomenem culte. Va tenir un paper significatiu en el surrealisme, el dadaisme i el drama absurd. Es tracta a consciència a nivell acadèmic de “ciència-teatre” i es considera un clàssic; fins i tot un cop de geni. Què hauria dit Alfred Jarry, que va morir als 34 anys, només deu anys després de l’estrena? Ho hauria vist com una ironia abrasadora o la prova final en l’àmbit estètic institucionalitzat i les seves ciències. De fet, la cultura occidental en el seu conjunt s’ha tornat absurda i no és digna de res més que de menyspreu? 

Jarry, envoltat de les seves andròmines i objectes personals, després d’arruïnar-se.

Alfred Jarry no era teòric ni estudiós de les ciències socials. El que fa és marcar una posició que aviat va obtenir un nom propi; avantguardista. Es pot estar a les files del davant  de dues maneres; bé descobrint coses noves, potser fins i tot creant-les abans que els altres essent  radical en el veritable sentit de la paraula, bé anant a l’arrel de la qüestió. En aquest darrer sentit, ser avantguardista significaria replantejar-se el drama, l’escenari i la teatralitat des de la seva base originària.

Això ens porta al compatriota de Jarry, Antonin Artaud.

  • Aquest article és un capítol de La columna vertebral de la cultura occidental, traducció del llibre de Carlos Wiggen The Spine of Western Culture.
  • Traducció: Pilar Parcerisas.
Carlos Wiggen
Carlos Wiggen: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close