Exposicions

Jordi Mitjà, col·leccionista d’experiències

Succeeix cada dia és la primera exposició de la nova etapa de Fabra i Coats Centre d’Art Contemporani de Barcelona, dirigit per Joana Hurtado. Mostra una revisió de la trajectòria de l’artista amb una selecció d’obres actualitzades que han estat punts d’inflexió del seu treball

Jordi Mitjà. Succeix cada dia
Comissària: Joana Hurtado
Fabra i Coats, Centre d’Art Contemporani de Barcelona
Sant Adrià, 20. 08030 Barcelona
Fins a l’l1 d’octubre de 2020

Entre les diferents dinàmiques que teixeixen les actituds contemporànies, un sector important dels artistes es mostra preocupat per la realitat que l’envolta i el seu corpus segueix la tradició de l’escultura pobre i els corrents de l’art conceptual en apropar-se a la matèria, a la pell de les coses, a les recuperacions i als descarts en una necessitat de generar discursos crítics.

En aquesta línia d’actuació, el món de Jordi Mitjà (Figueres, 1970), formalment heterogeni, està relacionat amb el qüestionament social. Des de múltiples registres de presentació –instal·lació, escultura, dibuix, text, fotografia, publicació o vídeo- la seva obra planteja l’apropiació de diferents contextos, situacions, mitjans o produccions externes que l’artista porta al seu terreny en base a una alta complicitat emocional amb els referents i punts de partida que escull. Col·lecciona experiències i imatges, inventa situacions, indaga en arxius, i proposa accions per examinar les reaccions humanes més simples en front a situacions imprevistes. Extreu i inventa a partir de la realitat, bé a través d’un tractament fílmic, bé creant publicacions, intervencions o objectes, les seves propostes susciten qüestions sobre l’individu, els comportaments socials i l’art. Les seves primeres creacions les va fer en el taller metal·lúrgic del seu pare amb les restes descartades de les feines, d’aquí que la seva obra naixés d’un procés de diàleg entre rebuig i acumulació, autoria i anonimat, construcció i destrucció.

Aquests darrers anys el seu treball ha derivat cap a llenguatges que pivoten entorn de les pràctiques escultòriques i arquitectòniques. Ha desenvolupat i incorporat tècniques que provenen dels oficis de la construcció, descodificant-les i adaptant-les en pro d’interessos que amplien els usos d’aquestes. Utilitza recurrentment materials recuperats, trobats o apropiats que funcionen com a detonants dels mateixos continguts que construeix. El treball que realitza es vincula a l’experiència estètica de localitzacions urbanes o rurals que rellegeix per tal d’ampliar-ne el coneixement. Utilitza com a matèria primera els rebutjos o, com els anomena, “els materials invisibles”, per suscitar preguntes i qüestions sobre els mateixos contextos que trepitja i la societat que els ha produït.

Dispersió de la primera pedra, 2010. Poliamida, espuma de poliuretà, pintura i cordes. Fotografia: Eva Carasol.

El proppassat 15 de febrer es va inaugurar a Fabra i Coats Centre d’Art Contemporani l’exposició Succeeix cada dia de Jordi Mitjà, però el confinament va obligar a tancar l’exposició fins al moment de la nova represa. S’encetava també una nova etapa, un nou projecte dirigit per Joana Hurtado -que des del 2010 havia estat al capdavant de Can Felipa-, amb la intenció de dotar a la ciutat del centre d’art que fa anys el sector reclamava. Aquest centre d’art contemporani, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i amb el suport de la Generalitat de Catalunya, va iniciar la seva vida al Canòdrom de la Meridiana, on el 12 d’abril del 2010 es va inaugurar l’exposició Canòdrom 00:00:00, resultat d’un concurs de projectes per a artistes visuals convocat pel CoNCA per donar visibilitat a aquest nou equipament artístic encara en obres. Per a aquesta primera i única mostra, Jordi Mitjà al·ludia a la primera pedra que se soterra en iniciar qualsevol obra. Dispersió de la primera pedra. Per una inauguració permanent del Canòdrom, era un globus gegant inflable d’aspecte petri, amb el qual l’artista pretenia cridar l’atenció, però al mateix temps proposava un exercici de crítica en relació a l’ús que se’n faria d’aquell nou equipament, que malauradament va tancar poc després. Aquell gest fundacional d’elevar la primera pedra enlloc d’enterrar-la es recupera ara ironitzant sobre l’espectacularitat i la solemnitat del moment per reubicar-la en el renovat centre d’art desitjant la seva continuïtat.

Per a l’exposició de la Fabra i Coats, Mitjà ha revisat la seva carrera des de 1991 a través d’una mirada actualitzada, buscant una coherència unitària i trencant les cronologies. Un projecte específic que enfronta la planta baixa i la primera planta de la Fabra com un reflex d’un mirall en què l’artista recupera i manipula objectes, tècniques, imatges i sons d’allò més diversos.

Retrat de l’artista adolescent amb ull de vellut, 1991–2019. Impressió sobre metacrilat, cartelleres recuperades i tubs de neó. Fotografia: Eva Carasol.

Des d’un punt de vista conceptual i irònic, capta accions, objectes i escenaris trobats que no tenen un únic fil de lectura sinó que es tracta d’un projecte en procés en el que recupera, versiona i rellegeix imatges de la vida quotidiana. El comportament social, la reacció de l’individu i el rastre objectual que deixa l’home al seu pas constitueixen els diversos motius que desenvolupa a través de diferents cares visibles. Entre aquests hi ha uns treballs evocadors a la figura del seu pare, Heribert Mitjà, que fou el manyà que va aportar el treball amb ferro Corten al memorial dedicat Walter Benjamin a Portbou, concebut i dissenyat per Dani Karavan,  inaugurat el 1994. La fotografia mostra el rastre dels llençols a l’esquena del seu pare després d’una migdiada, emmarcada en una estructura metàl·lica.

Embalatges, 2015–2019. Técnica mixta sobre paper d’embalatge recuperat. Sèrie de 3 papers. Fotografia: Eva Carasol.

També trobem Taula de tall (2019), un conjunt de mans de porcellana situades damunt d’una taula de ferro, rescatat del taller familiar, que ens parla de la tasca d’altres professions mitjançant un contrast de materials. Igualment revaloritza personatges fent una reapropiació personal com ara del falsificador Elmyr de Hory o d’Uri Geller el mentalista que torçava estris amb el poder de la ment i de qui ha manllevat el títol de l’exposició. Pel que fa al retrat de l’artista adolescent amb ull de vellut (1991–2019) ens apropa als inicis experimentals de la carrera d’un artista. Un exemple dels límits de la resistència física, temporal i simbòlica dels elements i dels materials amb què treballa el trobem a Embalatges (2015–2019) papers que el artista deixa en el taller perquè vagin acumulant capes de brutícia que després crema.

Llamborda (Jamais), 2002–2019. Llamborda gravada. Fotografia: Eva Carasol

Tot allò ínfim i marginal és reivindicat també com a propi i autèntic com veiem a Llamborda (2002-2019); una llosa gravada amb la paraula Jamais (mai) que és part de la frase Ne/Travaillez/Jamais que van trobar uns obrers quan arreglaven un paviment a Figueres. Per aquesta exposició l’artista ha recuperat una part de la crida. Una proposta actualitzada és Escorça sobre escorça (2016–2019) una intervenció que parteix de la realitzada en el jardí de Can Tharrats, a Cadaqués, en la que l’artista forçava l’encaix d’unes peces de fang que imitaven l’escorça d’una suera sobre el tronc d’un pi. A la Fabra i Coats ha realitzat una versió de l’obra amb planxes de ferro en una columna de la sala.

Una dinàmica de treball complexa que fa referència al concepte de parasitació que recupera dels entorns en els quals es mou. Concentra la seva intensitat en el procés de producció i en el temps de transició entre idea inicial i resolució final, als que incorpora aspectes com ara la intuïció, l’assaig, l’error o l’accident.

Conxita Oliver

Articles relacionats amb Fabra i Coats. Centre d’Art Contemporani de Barcelona

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close