Arquitectura

Judd, dibuixos trobats
 . El que veus és el que es veu

Igual que en l’article “Oteiza, dibuixos trobats” publicat recentment a El Temps de les Arts es torna a convidar al lector a jugar i explorar, fent l’exercici de la descomposició d’una sèrie de formes tridimensionals per reconstruir nous dibuixos bidimensionals.
Ara s’han triat tres obres de l’americà Donald Judd (1928, 1994), l’artista minimalista per excel·lència. 

En les obres de Judd, com també la dels seus companys minimalistes, la mà de l’artista és invisible, les seves peces són produccions industrialitzades elaborades per un taller de forja de Nova Jersey; són obres precises, exactes i pulcres com un objecte produït en sèrie. Les obres no són fruit del virtuosisme, del simbolisme o del lirisme sinó que neixen d’una concepció mental, d’una idea.   

L’artista Sol LeWitt, també americà i component d’aquest grup que treballaven des del mínim, deia en un article del 1968:

“La idea o el concepte és l’aspecte més important de l’obra. […] la idea es converteix en una màquina que fa l’art.” 

Afegiria en el mateix article:

“Aquest art […] està compromès amb tota classe de processos mentals i no té cap propòsit.”

i acabava sentenciant:

“aquesta classe d’art s’ha de expressar amb total economia de mitjans. Qualsevol idea que es pugui expressar en dues dimensions no ha d’existir en tres dimensions.”

Per tant el Divertiment que a continuació veurà el lector expressa en “dues dimensions” una “idea o concepte” sense “cap propòsit” buscant l’essència d’una forma tridimensional ara convertida en senzills dibuixos “amb total economia de mitjans”.

Pot arribar a sorprendre com formes tan pures i fins i tot bàsiques com són les obres de Judd derivin en els dibuixos que a continuació veurà el lector.

Aquests s’han obtingut en desplegar les obres seleccionades per convertir-les en bidimensionals. No se separen les cares de manera individual sinó que es fa de forma que si les tornen a plegar recuperem el volum inicial.

Així s’obtenen la següent sèrie de dibuixos que es mostren a continuació.

Que són aquests nous dibuixos “trobats” de Judd?

Com deia el pintor contemporani i amic de Judd, Frank Stella dels treballs del grup minimalista:

“El que veus és el que es veu

A CONTINUACIÓ VA LA SERIE DE DIBUIXOS

Marc Arnal

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close