Arquitectura

La Cultura a Casa

Amb l’etiqueta #LaCulturaaCasa el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, recull a les xarxes socials –especialment en un canal d’Instagram creat per l’ocasió- i en un blog totes les propostes, sorgides dins i fora de casa nostra, per intentar pal·liar culturalment la difícil situació sobrevinguda arran de l’arribada del Coronavirus.

En el blog s’han ordenat les possibilitats per sectors: literatura, música, arts escèniques, museus… Llibreries, clubs de lectura, documents en línia i perfils a les xarxes socials intenten alleugerir amb aportacions literàries el confinament col·lectiu. Potser la proposta de @poetadeguardia, on cada dia un poeta recita un fragment d’alguna obra, sigui de les accions més revolucionaries.

#LaCulturaaCasa

En el camp audiovisual, trobem diferents propostes. Algunes plataformes han obert els seus arxius i canals al públic i de forma gratuïta durant un temps determinat. Àngel Sala, el director del Festival de Cinema de Sitges, comenta a través del seu perfil a Twitter les pel·lícules que anirà veient aquests dies. El periodista Albert Lloreta va realitzant fils a Twitter amb recomanacions de material audiovisual a Youtube, amb dues grans premisses: en català i per tota mena de públic.

La música pot ajudar-nos molt, moltíssim en aquests dies. La Cultura a Casa recomana activitats com el “Cuarentena Fest” on una cinquantena d’artistes compartiran la seva música del 16 al 27 de març, com a mínim. També els reculls de l’Auditori o l’accés gratuït als repositoris de la Berliner Philharmoniker, la Metroponitan Opera de Nova York, la Bayerische Staats Oper i l’oferta d’Albert Guinovart… Fora d’aquestes recomanacions la presència de prescriptors culturals també és molt important a xarxes socials. Dos exemples de qualitat i quantitat són els perfils del periodista Per Gorgori i Sheila Blanco i les seves adaptacions musicals amb l’etiqueta #bioclassics.

La Cultura a Casa també recull iniciatives en les arts escèniques. Els grans equipaments teatrals del país han mobilitzat els seus equips de difusió per tal de maximitzar esforços i seguir amb l’activitat digital. Per desgràcia, i com en molts altres casos, l’activitat teatral a les sales resta aturada. Dramaturgs, actors i companyes han posat en obert vídeos i textos d’obres.

Els videojocs també s’han ofert a alliberar contingut dels seus arxius. Alguns codis per poder accedir a jocs o d’altres materials. També podem trobar jocs per internet de forma gratuïta per tal de compartir-los amb amics i familiars, partides compartides i qualsevol altra activitat.

Molts arxius i biblioteques han obert els seus catàlegs i d’altres han ampliat els préstecs del seu material fins a liquidar el confiament. D’altres han penjat a xarxes molts materials o recorden que a través dels seus cercadors podem trobar milers de documents en línia.

Molts mitjans de comunicació han obert també part del seu contingut. La majoria de digitals ofereixen recomanacions i propostes per realitzar a casa amb criatures però d’altres directament han modificat les seves programacions per oferir escaletes d’entreteniment i informació. Potser un dels exemples més clars és el de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. En els seus canals s’han modificat les programacions infantils, s’han eliminat canals temàtics –potser ja era hora- a més de programar material gravat per procurar l’estada a casa de molta més gent. 

Els museus també s’han implicat en massa a la difusió del seu patrimoni per les xarxes socials i món digital durant aquests primers dies de confinament col·lectiu. Des del 15 de març el perfil de l’Associació Catalana de Museòlegs piulava la proposta de crear un seguit de recomanacions sobre visites, lectures, activitats, exposicions… virtuals que tothom podia realitzar des dels seus dispositius digital. Amb l’etiqueta #museusacasa s’han recollit diferents accions que qualsevol persona pot conèixer i gaudir des del seu confinament.

El Museu Episcopal de Vic, la Biblioteca-Museu Victor Balaguer, Catalonia Sacra, el Museu de la Mediterrània, el Museu Nacional, el Museo del Prado, el Reina Sofia, el Museo de Bellas Artes de Bilbao… s’han sumat a diferents iniciatives a xarxes.

D’altres països que ja han passat la quarantena o el confinament, els més afectats Xina i Itàlia, han realitzat les seves propostes. Museus i d’altres espais culturals han afrontat aquesta difícil situació, n’ha realitzat un interessant estat de la qüestió el perfil La Cultura Social -@SocialCultura- del prescriptor cultural Nacho Granero.

En el bloc del gallec, resident a Barcelona, trobem un repàs a les accions digitals dels museus italians, molts d’ells tancats des de finals del mes de febrer. Granero explica: “Las redes sociales llevan a casa los contenidos para aquellos que no pueden acudir a los museos, ofreciendo un servicio público que responde a uno de los objetivos que debe tener esta institución: la de llegar a la gente.“

Amb aquesta reflexió podem resumir la situació actual dels museus i qualsevol altra activitat cultural. Tancats i sense poder complir part de les seves missions, arribar al públic amb el format que sigui és un primer pas per seguir en una situació normalitzada.

Com diu el director dels Uffizi de Florència, l’alemany Eike Schmidt: “Evitem tot contagi, menys el contagi de la bellesa”.

Damià Amorós Albareda
Damià Amorós Albareda: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca