Exposicions

La fotografia envaeix Sant Cugat del Vallès

Sant Cugat del Vallès viu fins al 2 de maig la seva particular versió de la tan recordada Primavera Fotogràfica amb la segona edició del festival Lumínic, un esdeveniment que porta la fotografia a sales d’exposició, carrers i jardins de la ciutat. El Lumínic, coorganitzat per la plataforma Lumínic i l’Ajuntament de Sant Cugat i en el qual participen autors tan consagrats com emergents, inclou una vintena d’exposicions i diverses activitats al voltant de la fotografia (tallers, visites guiades), amb un circuit tradicional en sales expositives però també amb propostes que el visitant es troba simplement passejant per la ciutat. Per primer cop, a més, el festival s’estén a Barcelona amb tres exposicions més.

El tema a partir del qual s’han agrupat les exposicions del Lumínic prové de la física quàntica: el multivers, que defineix el conjunt de molts universos existents. A partir d’aquest concepte s’explora la creació de realitats paral·leles a partir de la fotografia, les diferents capes de la realitat, la concepció de l’espai-temps, la generació de realitats alternatives i la imatge latent, entre d’altres, que posen de manifest el poder de la disciplina fotogràfica per anar més enllà del que considerem realitat i traspassar el concepte de la fotografia com un simple reflex del que que es presenta davant els nostres ulls.

Roger Ballen crea un univers on conviuen persones, animals i objectes surrealistes Crèdit:ROGER BALLEN.

En aquest imaginari s’emmarca perfectament l’exposició del fotògraf novaiorquès resident a Sud-Àfrica Roger Ballen, que es pot veure Casa de Cultura santcugatenca, i que mostra el personal món del fotògraf. En la seva sèrie Asylum of the birds, Ballen ha creat pertorbadors decorats teatrals en una casa d’un suburbi de Johannesburg, en els quals conviuen persones, animals i objectes surrealistes. El fotògraf crea un univers alternatiu, que és de fet una reflexió gens complaent sobre la condició humana.

Ben a prop, al Museu Can Gerrer, el tàndem format per Jordi Guillumet i Mònica Rosselló proposa a l’exposició La vista renuncia una reflexió sobre la representació i percepció de la realitat a través de la imatge fotogràfica partint d’unes imatges de torres i dipòsits d’arqutectura industrial. Segons expliquen els autors, la mostra vol remarcar “el procés de treball” de la construcció de les fotografies per sobre del resultat, que es materialitza a la mostra amb un mural amb imatges dels referents visuals, tècnics i fotogràfics que han portat a la realització final del projecte. És una exposició que necessita ser visitada seguint un ordre per copsar i gaudir de la suggerent reflexió final de Guillumet i Rosselló.

Una de les imatges d’arquitectura industrial de Jordi Guillumet i Mònica Rosselló Crèdit:JORDI GUILLUMET/MÒNICA ROSSELLÓ.

En una de les sales del museu del monestir de Sant Cugat es pot visitar l’exposició de Roger Grasas, Min Turab, que presenta fotografies que l’autor ha fet als estats del Golf Pèrsic i que evidencien el contrast entre els costums ancestrals i la cultura tradicional d’aquesta zona i les noves formes culturals sorgides del capitalisme salvatge i el creixement hiperbòlic de les ciutats. En el claustró del museu, s’han instal·lat un conjunt d’imatges de gran format de Bego Antón preses a Islàndia, que reflexionen sobre la relació entre la natura i el món sobrenatural i les llegendes en aquest país.

Una de les fotografies de Xavier Miserachs que s’exposen al Centre d’Art Maristany Crèdit:XAVIER MISERACHS.

Al Centre d’Art Maristany conviuen dues exposicions. A l’entrada, el fotògraf i arquitecte David Querol exposa obres pertanyents al seu fotollibre Blackout, imatges de racons d’arquitectura on es remarquen els aspectes inesperats, la incertesa i la impermanència. L’altra mostra al Maristany està dedicada a un clàssic de la fotografia del segle XX, Xavier Miserachs, en un recull de 25 fotografies centrat en les imatges que el fotògraf va fer als barris de barraques de Barcelona, als gitanos i als emigrants en els anys 50 i 60, marcant els contrastos en una ciutat en profunda transformació urbanística. Tot vist sota la mirada humanista de Miserachs.

Una altra exposició històrica del Lumínic té lloc a la seu de l’Arxiu Nacional d’Art de Catalunya amb retrats de dones fetes per fotògrafs homes de finals del segle XIX i primer terç del XX. Són imatges que provenen del fons de l’Arxiu d’autors com Gabriel Casas, Joan Bert, Ramon Claret, Josep Maria Sagarra i Plana, Frederic Cuyas, Francesc Boix o els Brangulí.

L’arquitectura protagonitza la mostra de David Querol Crèdit:DAVID QUEROL.

Entre les exposicions que es presenten al carrer, cal destacar la que es pot veure a la façana de l’Escola de Música Victòria dels Àngels i de l’Auditori de la ciutat amb les fotografies del moviment del vol de les aus de Xavi Bou; o la de la fotògrafa polonesa Hanna Jarzabek, que s’endinsa en el món de l’autoproclamat però no reconegut estat independent de Transnístria, a l’est de Moldàvia, que es pot veure a la plaça del Coll.

Entre les tres exposicions del programa del Lumínic, desplaçades a Barcelona, destaca la del fotògraf Manel Úbeda, al Museu Nacional d’Art de Catalunya, sobre l’abandonament i desmantellament del parc d’atraccions de Montjuïc, que va tancar  definitivament les seves portes el 1998.

A més del circuit d’exposicions i activitats complementàries, el festival Lumínic, nascut de la voluntat de diverses associacions fotogràfiques de Sant Cugat i dirigit pels fotògrafs Amanda Bernal, Bernat Millet i Marc Vidal, ha esdevingut també una plataforma fotogràfica permanent, que a més del festival, inclou una galeria d’art online i una editorial de llibres de fotografia. El primer dels llibres d’aquesta editorial serà Bitter, Sweet Soft del fotògraf Bernat Millet, sobre la comunitat saharaui.

Podeu consultar tota la programació del festival Lumínic, aquí.

Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Actualment és col.laboradora freelance de temes artístics i musicals en mitjans com El Mirador de les Arts, Catorze i El Temps de les Arts. També realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques com el Museu Picasso i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, entre d’altres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close