Arts visuals

La llum d’aigua i fang. Pep Madrenas a ACVic

Des del curs passat, l’ACVic – Centre d’arts contemporànies de Vic, ha iniciat un cicle expositiu sobre ceràmica artística. Actualment podem veure exposades les peces de Pep Madrenas.

La llum d’aigua i fang. Pep Madrenas.
ACVic – Centre d’arts contemporànies de Vic
Sant Francesc, 1 Vic
Fins al 30 de desembre de 2020

Les bactèries extremòfiles són un tipus de microorganismes capaços de resistir condicions extremes. Algunes es troben en els paisatges més adversos per a la vida, com deserts, volcans o grans muntanyes. Fins i tot es creu que poden sobreviure a les altes temperatures dels meteorits i, així, propagar la vida per l’univers. Al Japó han dissenyat un tipus de gerres en què s’aprofiten les característiques d’aquests microorganismes. Aquestes gerres estant fetes amb una argila en la qual s’introdueixen bactèries extremòfiles, que donen a la gerra la capacitat de depurar i aportar nutrients a l’aigua.

La innovació i recerca en ceràmica s’ha revaloritzat en els darrers anys. Segurament, les seves propietats tèrmiques i la rica tradició de tècniques n’han fet un material atractiu per a molts investigadors. Per altra banda, més enllà de les seves qualitats matèriques, les possibilitats poètiques que ofereix són igualment inabastables. De forma natural, aquesta vesant artística, posa de manifest la relació entre art i vida, entre la grandiloqüència de l’existència i la minúscula quotidianitat del dia a dia.

L’ACVic – Centre d’arts contemporànies ha decidit dedicar un cicle expositiu a aquesta disciplina i aprofita l’avinentesa per reivindicar els artistes locals que tenen com a llenguatge la ceràmica. En aquest cicle, hem pogut veure els treballs de Carme Collell, Rosa Garcia, Sama Genís i, actualment, Pep Madrenas.

El cicle de ceramistes –com també el cicle de fotoperiodisme– són apostes que l’ACVic ha programat per revaloritzar el treball dels creadors comarcals, al mateix temps que busca atraure públic no familiaritzat en art contemporani.

Prova per el mural. Arxiu fotogràfic d’ACVic.

Sota el títol La llum d’aigua i fang, Madrenas ens desplega part del procés de treball que ha estat realitzant per elaborar el mural ceràmic per a la façana d’una finca de Folgueroles. L’encàrrec parteix d’un treball realitzat l’any 1990 a la Fàbrica Girbau, en què el ceramista va crear un mural que incorporava una cortina d’aigua. En aquesta ocasió, Madrenas es torna a inspirar en la natura per crear uns plafons que evoquen les formes que fa la llum en reflectir-se sobre l’aigua.

Malgrat que encara no està acabat, l’exposició ens permet entreveure com serà el mural final. La façana, d’uns 30 m2, estarà composta per mòduls quadrats, els quals creen relleus que segueixen la forma d’ona. Damunt de cadascun dels mòduls, el ceramista hi ha aplicat un segon nivell d’onatge amb lacat, que contrasta amb el relleu inferior. Tot i que puguin semblar atzaroses, Madrenas analitza les formes de la llum sobre l’aigua i les replica sobre l’argila, després d’observar centenars de fotografies i de sintetitzar-ne el comportament. Igual que el mural de la Fàbrica Girbau, aquest també incorporarà una cortina d’aigua.

El treball de Madrenas té com a referent la poesia, la qual, tal com ho fa el minimalisme, busca despullar d’ornaments les formes, de manera que, amb pocs elements, evoca tot el seu significat. Aquest interès per un treball minimalista també neix del neguit de crear una obra que pugui acabar cansant fàcilment, especialment en el cas dels murals, que difícilment podran ser substituïts un cop instal·lats.

Amb gairebé cinquanta anys d’experiència, Madrenas ha desenvolupat un treball minuciós, que es caracteritza sempre per la investigació prèvia a l’elaboració. El ceramista no es conforma amb un sol mètode, no té por d’endinsar-se en la gran varietat de possibilitats que li ofereix la disciplina i contínuament prova i experimenta amb diverses tècniques i tipus de terra.

Proves de cocció i materials. Arxiu fotogràfic de l’ACVic.

Tots aquests anys d’ofici li han atorgat la possibilitat de desenvolupar una carrera que transcorre entre l’elaboració de ceràmica artística i de ceràmica utilitària. Però malgrat que el seu treball pugui tenir tan una funció útil com una de simbòlica, Madrenas segueix més la intuïció que el raonament, cosa que li permet innovar en les formes i crear un imaginari propi centrat en la capacitat expressiva de la matèria.

Madrenas entén el forn com un reactor que no només és productiu, sinó també creatiu. En el procés de cocció sempre utilitza el foc directe, ja que busca el canvi físic sobre el material. El control del forn, de la temperatura o de les qualitats especifiques de cadascun dels seus components són alguns dels secrets que Madrenas ha anat descobrint amb el temps i que durant una trentena d’anys va compartir amb els seus alumnes de l’escola d’Arts de Vic. Sama Genís o Sol Roca –el treball de la qual podrem veure properament– són dues alumnes de Madrenas que també han participat o participaran en aquest cicle expositiu.

Com anunciàvem en un inici, en els darrers temps, la disciplina està gaudint d’un nou auge social i no només per les noves possibilitats industrials, sinó també per les seves capacitats sensorials. Cada cop hi ha més gent que, de forma amateur, assisteix a classes de ceràmica i aquesta activitat li serveix per desconnectar d’una societat excessivament digitalitzada i alhora li permet descansar la vista i activar el tacte, just en un moment en què se’ns demana evitar de tocar.

Conjunt de part del material exposat. Arxiu fotogràfic d’ACVic.

Graduat en Art i Disseny he desenvolupat la meva carrera professional entre la gestió cultural contemporània i popular, el disseny gràfic i el comissariat i la reflexió cultural.
També he format part de col·lectius artístics com Morir de Frío i Supterranis.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close