Arquitectura

Les cases gaudinianes, més a prop

La Pedrera, la Casa Batlló i i la Casa Vicens han reobert les seves portes amb propostes que pretenen atraure el públic local.

Les tres cases gaudinianes més visitades de Barcelona -la Pedrera, la Casa Batlló i la Casa Vicens, les tres Patrimoni Mundial- ja es poden visitar, després d’estar tancades uns mesos a causa del confinament. En els tres casos, aquests emblemàtics edificis, que atrauen milers de turistes al llarg de l’any, han reobert amb noves mesures d’higiene i prevenció amb motiu de la nova situació provocada per la Covid-19, però a més la reobertura està marcada en els tres casos per la pretensió d’atraure especialment al públic local, davant l’objectiva gran davallada del turisme i les pèrdues milionàries que ha suposat el tancament.

El terrat de la Pedrera és un dels moments més icònics de la visita a l’edifici.

La reobertura que s’ha fet esperar fins al 15 de juliol ha estat la de la Pedrera-Casa Milà, que ha hagut de disminuir el seu aforament per la nova situació, amb una capacitat per a 200 persones simultàniament respecte les 440 habituals. La Fundació Catalunya la Pedrera, que gestiona l’edifici, ha informat de la bona acollida del públic local a l’hora de comprar entrades en línia, que ara aprofiten per visitar l’edifici sense haver de fer cues ni aglomeracions de cap tipus. Amb tot, les entrades adquirides fins ara suposen un 10 per cent de l’aforament, respecte de l’any passat. Com ja es feia normalment, els visitants residents a Catalunya continuen gaudint d’un descompte en les entrades del 50 per cent.

Imatge del pis de la Pedrera.

Durant el tancament de la casa, a més, s’ha aprofitat per fer canvis en la visita i ara espais que no eren accessibles per al públic, com la planta subterrània on Gaudí va situar les cotxeres de l’edifici, essent un dels primers edificis de la ciutat de Barcelona a comptar amb garatge, i la Sala Gaudí, amb una solució d’enginyeria que suporta el Pati de les Flors. En la visita La Pedrera Oculta, que té lloc cada dia a les 11 del matí, també es pot veure un passadís de la primera planta que ofereix una visió del Pati de les Papallones, el del carrer Provença.

El pati interior de la Casa Batlló

S’han conservat també les tradicionals visites nocturnes de l’edifici, una modalitat que es ja feia en grups reduïts. També s’ha iniciat un cicle de passejades per l’edifici amb amfitrions especials com el cineasta Albert Serra, la cuinera Ada Parellada o l’escriptora Llucia Ramis. Oberta pocs dies abans del confinament, es pot veure fins a finals de setembre l’exposició temporal del fotògraf William Klein, que havia estat una de les mostres més esperades a Barcelona a la primavera.

En totes les modalitats, les mesures de seguretat inclouen mampares de separació, presa de la temperatura a totes les persones que accedeixin a l’edifici i l’obligatorietat de dur mascareta. També s’han instal·lat dispensadors de gel hidroalcohòlic i s’ha incrementat la freqüència de neteja i desinfecció en tots els espais.

Accés a la Casa Batlló pel passeig de Gràcia

I seguint en el passeig de Gràcia, en el cas de la Casa Batlló, que va obrir les portes el passat 1 de juliol, la visita ordinària -només de dimecres a diumenge- és gratuïta per a tots els residents a Catalunya fins al 31 d’agost -sempre s’han de reservar a través de la plana web de la casa- i amb tarifes especials per a la resta de públic de l’Estat. A més, tots els sanitaris de l’Estat també poden gaudir de l’entrada de franc fins a finals d’any. Com en la resta de museus i centres d’art, s’han aplicat mesures d’higiene i prevenció per adaptar-se a la nova situació sanitària, amb la intenció que, asseguren els propietaris, de garantir “una visita 99% lliure de Covid-19”. A més de les mesures de prevenció habituals -desinfecció de calçat, distància de seguretat entre visitants, disponibilitat de gel hidroalcohòlic i reducció de l’aforament, la Casa Batlló ha instal·lat un sistema d’ionització bipolar de plasma fred en totes les unitats d’aire de la casa les 24 hores del dia i filtres d’aire HEPA i de carbó actiu en els conductes de ventilació. Els dispositius de realitat augmentada es desinfecten amb llum ultravioleta.

El monument no ha renunciat, d’altra banda, a una de les seves activitats més exitoses, les Nits Màgiques, que tenen llocs tots els dies de la setmana, en dos passis (a les 18h i a les 20h) fins a l’1 de novembre. Aquesta activitat inclou poder visitar la casa més un concert al terrat amb consumició inclosa, amb una programació que inclou intèrprets de gèneres musicals diversos. Per als residents de l’Estat, s’apliquen descomptes en aquesta modalitat de visita.

Una de les habitacions de la Casa Vicens, que ara només es pot visitar amb sentit únic.

La Casa Vicens, la primera casa realitzada per Gaudí entre el 1883 i el 1884 i situada en ple barri de Gràcia, va reobrir el passat dia 8 de juliol. Inaugurada com a edifici visitable a finals del 2017, després que l’adquirís el banc andorrà MoraBanc el 2014 a la família que encara l’utilitzava com a habitatge, aquest és un dels monuments gaudinians amb més percentatge habitual de públic local, un 20 per cent. Ara estan molt satisfets de com està anant la reobertura, amb el 75% de les entrades venudes, que fins al 31 de juliol es poden adquirir a meitat de preu, encara que siguin reserves per a dies fins a finals d’any.

La visita a aquesta casa d’estiueig del carrer Carolines -compendi de les influències arquitectòniques del jove Gaudí- s’ha hagut d’adaptar a les noves mesures higièniques i ara té un sentit únic. S’han eliminat tots els elements de museografia tàctil i s’ha refet totalment l’audioguia, a la qual ara només es pot accedir a través d’un codi QR per a telèfons mòbils. Esta limitat també l’aforament en tot el recorregut i en alguns espais només pot passar una sola persona com succeeix a la cèlebre sala de fumadors, amb el seu sostre format per mocàrabs de guix policromat. Tota la campanya de reobertura de la casa es basa en el concepte de la Casa Vicens com a un “oasi”, sobretot tenint en compte l’actual situació de pandèmia.

Montse Frisach

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca