Disrupcions

L’esbós estimulant i multidisciplinari d’una pel·lícula

La modernitat va fer que la línia que separa l’obra acabada de l’obra inacabada, o fins i tot de l’esbós preparatori, fos cada vegada més prima i relativa. Més indiferent, també. Tot i que és cert que encara es valora el concepte de novel·la total, de fotografia molt ben composta i expressiva, de pel·lícula perfectament feta i tancada, de telesèrie que a la fi de totes les temporades aconsegueix d’unir tots els fils argumentals, de cançó directa i rodona, de pintura imponentment rotunda i plena, també ho és que l’apunt, l’esquema, el quadern de notes, el final obert (i fins i tot interromput), la imperfecció (deliberada o no) d’allò incomplert, etcètera, han guanyat terreny i valor, i són tinguts en compte i estudiats (i consumits, i comprats). I després hi ha aquelles obres que fan veure que només són un esbós d’obra però que justament és en la seva condició d’apunt o de cosa incompleta que s’expressen, s’esplaien i fan sentit. Tot això, que és més que sabut, ve a tomb per parlar del projecte 10 personatges per a una pel·lícula que mai se farà, de Pere Antoni Sastre i Pau Aulí.

10 personatges per a una pel·lícula que mai se farà. Pere Antoni Sastre i Pau Aulí.

Mescla d’escriptura, de proposta audiovisual i de temptativa conceptual, l’obra es mou entre el guió cinematogràfic, la galeria fotogràfica, l’escenografia cinemàtica i teatral, la intriga criminal, la descripció sociològica i l’evocació performàtica i fantasmagòrica.

Pere Antoni Sastre (Palma, 1994), que ha estudiat cinema, i Pau Aulí (Esporles, 1992), que ha estudiat Belles Arts i Disseny de Moda, resumeixen així la gènesi del projecte: “Inicialment, la idea era crear uns personatges que no tenien vinculació entre ells i que, a més, culturalment ja estan molt explotats, com per exemple el dimoni, un maricón de poble que no ha sortit de l’armari, una princesa corrupta o twinks que fumen canuts al casc antic de Palma. Ens proposàrem construir aquests caràcters sense limitacions de context ni d’època ni d’obediència a les necessitats d’un guió, però en vam escriure unes petites biografies que inconscientment ja apuntaven a una suposada trama que els unia”. A partir d’aquí, el projecte es va anar engrandint i fent més complex, fins al punt que es va convertir en la narració sui generis d’un doble assassinat. “Seguint la trama de novel·la/pel·lícula de suspens, la narració suposa un estudi de l’entorn on el crim s’ha produït. Un delicte on el món de la política, la cultura, la construcció, els personatges populars i una nova generació de joves a punt d’aflorar o de podrir-se entren en contacte per encarnar una experiència col·lectiva transformadora”.

10 personatges per a una pel·lícula que mai se farà. Pere Antoni Sastre i Pau Aulí.

Un dels propòsits de Sastre i Aulí ha estat abordar determinades qüestions que, segons ells, defineixen la Mallorca actual, des de “les conseqüències de la globalització fins al xoc generacional, passant per l’homofòbia, la supervivència de la tradició i els efectes de la corrupció”. Lluny de renunciar a la realitat i els referents mallorquins per tal de crear una obra pretesament universal, una operació que sol donar com a resultat obres desarrelades, impersonals i amorfes, Sastre i Aulí treballen des de la mallorquinitat, conscients que la realitat de Mallorca permet parlar del món i al món. “Som de Mallorca i tenim una relació complexa amb el nostre lloc d’origen. No ens identifica la imatge absurdament idíl·lica de Deià ni tampoc la idea trash de Magaluf. A Mallorca et pots trobar des d’una pobresa inquietant i droga i barris marginals fins a l’ultima col·lecció de Nicolas Ghesquière per a Louis Vuitton. Tenim una presó, un aeroport internacional, una catedral i palaus de reis. En pocs anys, Mallorca ha canviat les barques de contraban pels iots russos. Tenim un imaginari i una història que inspiren art, moda i disseny a ciutats com París, Tokio i Massachusetts. Aquest contrast –diuen– fa que, artísticament, els nostres cervells explotin i visquem dins un mar de contradiccions. Ens molesta que des d’alguna ficció televisiva, o des de revistes de disseny o d’estil de vida, representin aquesta realitat de forma paròdica, reduccionista i classista”.

10 personatges per a una pel·lícula que mai se farà. Pere Antoni Sastre i Pau Aulí.

Tot i la seva joventut, tant Pere Antoni Sastre com Pau Aulí ja han fet força feina. Sastre ha dirigit els curtmetratges Home fèrtil i Sant’Antonio Dove Sei, mentre que Aulí ha treballat com a dissenyador de vestuari amb els directors teatrals Sergi Belbel, Vero Cendoya, Joan Fullana, Ferran Utzet i Radim Vizvary. També ha firmat el figurinisme de la sèrie Mai neva a Ciutat i de les pel·lícules Forastera de Lucía Alenyar, La mala fe de les germanes Pauné i El ventre del mar d’Agustí Villaronga. Per tirar endavant el projecte, que ha rebut una ajuda financera del Casal Solleric, de Palma, Sastre i Aulí han comptat amb diversos amics i col·laboradors: “Tenir amics amb talent ha ajudat molt al projecte. La veu de Rosa Serra, Lluís Garau, el físic de Josep Orfila, la fotografia d’Alex Marcús, sempre exquisida… Estem molt agraïts a la gent que ens ha envoltat”.

El projecte de Sastre i Aulí es pot veure a la pàgina web que han creat per a l’ocasió: https://10personatgesperunapel-liculaquemaisefara.com/ .

Estimulant, els espectadors que llegeixin i mirin el projecte –que l’explorin– potser hi detectaran influències d’alguns dels referents dels autors, uns referents que abasten “el neorealisme italià, els cineastes Derek Jarman, Harmony Korine, Gaspar Noé i David Lynch, els dibuixos al carbó de Goya i l’estructura de guió dels clàssics d’Agatha Christie”. Si els passa com a mi, el que és segur que els espectadors hi trobaran són deu personatges per a una pel·lícula que en realitat no cal que es faci, perquè així ja és la mar d’interessant.

Pere Antoni Pons

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close