Arts visuals

L’homosexualitat a través de l’art

Les primeres representacions artístiques sobre la homosexualitat a Europa tenen lloc a la Grècia Antiga i estan protagonitzades bàsicament per homes. Això s’explica si tenim en compte la gran diferència jurídica que hi havia entre els dos sexes, la qual situava a la dona al nivell més baix de l’escalafó social – al costat del esclaus i els estrangers-, fora de la llei i per tant de la ciutadania. Els homes grecs – representats i emparats per la llei- tenien dret a vot tot dominant la política, l’economia i el nucli familiar.

Copa amb escena de simposi (490 -480 aC)

És natural, doncs, que les escenes homoeròtiques representessin principalment el sexe masculí. Aquestes últimes descrivien sobretot simposis, uns banquets exclusius per homes on els comensals es retrataven per parelles formades per un efebus (sense barba) i un adult (amb barba) en actituds eròtiques. En alguna ocasió també es representaven els regals amorosos, tal i com veiem en una una copa àtica de figures vermelles (vers el 500 aC) on un home reclinat apareix al costat d’una llebre mentre recita uns versos de Teognis: “Oh, jove el més bell i desitjable de tots, / atura’t i escolta’m només unes paraules/.”

L’emperador Adrià i el seu amant Antinous.

Les escenes lèsbiques que ens han arribat de la Grècia antiga estaven pensades, bàsicament, per entretenir els homes als prostíbuls o als banquets. Hem de tenir en compte que l’homosexualitat s’associava -en els cercles més cultes-  a l’educació i que la dona no tenia dret a aquesta última. Una excepció fou l’acadèmia que Safo de Lesbos (650/610-580 aC) va fundar a l’esmentada illa, on assistiren les filles de l’alta societat. La poetessa va dedicar versos d’amor a les seves deixebles, uns poemes que han marcat la història de la literatura universal. Ja a l’Imperi Romà trobem històries d’amor homosexuals ben conegudes com la de l’emperador Adrià (117-138) i Antinous (110/15- vers 130), un jove que va conèixer durant les seves campanyes. Quan Antinous va morir ofegat al Nil fou divinitzat i les seves imatges es varen multiplicar per tot l’Imperi, considerades com un paradigma de bellesa. Però l’acceptació de la  homosexualitat va anar minvant conforme el cristianisme s’implantava a la societat romana, fins que Filip I l’Àrab – creiem que simpatitzant amb la nova religió- va il.legalitzar-la al segle III. Segles més tard els visigots van penalitzar-la amb la castració i el desterrament però no va ser fins el segle XII, amb la fundació de la Inquisició, que els homosexuals foren condemnats a la foguera.

Dos amants condemnats per sodomia (1482). Grosse Burgunderchronik. Diebold Schilling

Ja al Renaixement, els discursos de Savonarola – prior de San Marc a Florència- contra els excessos i “perversions” (en paraules seves) de la cort dels Mèdici ens mostren que la homosexualitat era quelcom habitual entre els artistes i intel·lectuals de la ciutat. Leonardo da Vinci, per exemple, va ser víctima d’una acusació per sodomia i Miquel Àngel dedicà un dibuix sobre Ganimedes – encarnació de l’homoerotisme en clau mítica- a Tommaso dei Cavalieri, el seu deixeble i potser amant.  La manca d’informació sobre el lesbianisme durant aquests anys és gairebé total i, a més, els textos sobre el tema que ens han arribat foren escrits per homes. Per altra banda la visió idealitzada de la relació homoeròtica que es donava entre els artistes neoplatònics esdevenia del tot impossible entre les dones, apartades com estaven de la educació impartida al cercle dels Mèdici. 

Gustave Courbet: El somni (1866 ).

No és fins ben entrat el segle XIX que trobem les primeres representacions artístiques específicament lèsbiques, encara que sota una mirada netament masculina. És el cas d’ El somni (1866) de Gustave Courbet, pintada a petició d’un col.leccionista per tal de gaudir-ne privadament. Molt més veraces són les visions d’Egon Schiele – controvertit artista que va saber plasmar el sexe sense embuts- o d’ Henri de Toulouse-Lautrec. A la mateixa època les fotògrafes i amants Marie Hoeg i Bolette Berg es fotografiaven plegades en secret al seu estudi de Horten (Noruega), el mateix local que acollia clandestinament a les sufragistes.

Les fotògrafes i amants Marie Hoeg i Bolette Berg.

Una mica més tard, la pintora cubista Marie Laurencin va representar escenes eròtiques entre dones en un París cada cop més obert a les relacions homosexuals, tal com demostra l’èxit social de la parella formada per la pintora Gerda Wegener i la transexual Lilli Elbe. Aquesta última- batejada amb el nom d’Einar- va contraure matrimoni amb Gerda a Suècia i més tard es va canviar de sexe per transformar-se en una dona, sent una de les primeres cirurgies de reassignació sexual de la història. Gerda va gaudir d’un gran reconeixement com a il·lustradora i publicà algunes escenes netament homoeròtiques.

Retrats de Gerda Wegener i Lilli Elbe

A partir dels anys 70, amb l’origen del moviment LGTBI, els artistes varen tractar l’ homosexualitat molt més obertament tal com podem veure amb la parella Gilbert and George i la performance “Bend it” (1976), les fotografies de Robert Mapplethorpe, la pintura de Francis Bacon o els graffitis de Keith Haring, entre molts d’altres exemples. Actualment val la pena destacar el treball de la fotògrafa i activista sudanesa Zanele Muholi, que s’ha dedicat a captar escenes d’amor secretes entre la comunitat lèsbica a Sud Àfrica, obligada a amagar-se dels ulls de la societat.

Anna Pou van den Bossche
Anna Pou van den Bossche: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca