Opinió

Llegir teatre fora de temporada

Els textos teatrals no formen part dels hàbits de lectura si atenem a les llistes de llibres més venuts de la setmana que publica el Gremi d’Editors, o a les ressenyes que es publiquen als mitjans de comunicació. Ni tan sols a la diada de Sant Jordi hi ha un apartat dedicat a arts escèniques als típics suplements on sovint trobem més de 200 obres recomanades. Més enllà dels professionals del sector i l’obligatorietat, per exemple per a l’alumnat de batxillerat, és costum minoritari.

Una de les iniciatives més interessants per contribuir a canviar-ho és “Llegir el teatre”, el club de lectura que fa sis temporades organitzen el Servei de Biblioteques públiques de Catalunya i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) amb l’objectiu de promoure el coneixement i la lectura de literatura dramàtica, desenvolupar clubs de lectura de teatre de qualitat i nodrir els fons de les biblioteques amb els volums que s’hi depositen. Des del teatre s’escullen 8 obres de la programació de la temporada en curs i es llegeixen i comenten amb uns conductors del club, a qui també se’ls dona formació. Posteriorment es va a veure la representació. De les 13 biblioteques que van començar la temporada 2013/2014 s’ha passat a les 116 d’enguany, i dels 276 lectors al 2.300. Una evolució sense pressa de clara vocació de servei públic.

El TNC obrirà portes al setembre amb La Rambla de les floristes de Josep Maria de Sagarra, estrenada el 1935 i ara dirigida per Jordi Prat i Coll.
El TNC obrirà portes al setembre amb La Rambla de les floristes de Josep Maria de Sagarra, estrenada el 1935 i ara dirigida per Jordi Prat i Coll. Foto: TNC

Però per qui no vulgui formar part de cap club i tingui ganes de llegir fora de temporada hem estat atents a les programacions de la tardor fins a final d’any i escollit algunes lectures de clàssics. El TNC obrirà portes al setembre amb La Rambla de les floristes de Josep Maria de Sagarra, estrenada el 1935 i ara dirigida per Jordi Prat i Coll. Una mirada al pols de la via més emblemàtica de la ciutat des de la parada de l’Antònia, aquí Rosa Boladeras. El clàssic de la literatura castellana Cinco horas con Mario de Miguel Delibes aterra al Teatre Goya en un muntatge mític. Lola Herrera ha fet durant dècades milers de representacions com a Carmen Sotillo, un monòleg que a hores d’ara és molt difícil de no sentir sense associar a la seva figura. La vetlla del marit mort sobtadament dona pas a una història de rendir comptes amb el matrimoni i amb la vida, retrets i sentiment, paraules que diuen més del que està escrit. Una oportunitat que cap espectador teatral s’hauria de perdre. També és un bon moment per recuperar el famós cop de porta de Casa de nines del noruec Henrik Ibsen i poder-la relacionar amb Casa de nines, 20 anys després de Lucas Hnath que s’ha estrenat al Grec i torna a la temporada del Teatre Romea, en una direcció magnífica de Sílvia Munt que treu el millor de tot l’equip interpretatiu. I qui vulgui avançar feina de batxillerat per a les PAU del 2020 ja pot començar amb La vida es sueño de Calderón de la Barca i Ball robat de Joan Oliver. Ni rastre a la cartellera del proper curs teatral.

No només de clàssics viuen, per sort, les editorials que aposten pel teatre. Cal reivindicar-les i seguir-les de prop en la seva constància, com per exemple Arola, que enguany celebra 20 anys i ha rebut el Premi de la Crítica Gonzalo Pérez de Olaguer. Entre la seva col·lecció de teatre destaquen les antologies de dramatúrgia catalana, la més recent de Marta Buchaca (2016-2018) i anteriorment Victòria Spunzberg, Marc Artigau i la monumental de Josep Maria Benet i Jornet. Per la seva banda, Comanegra, que coedita amb l’Institut del Teatre, acaba de publicar alguns èxits de temporada com La dansa de la venjança de Jordi Casanovas o Això ja ho he viscut de J.B. Priestly, que torna a la Biblioteca de Catalunya, o Tortugues de Clàudia Cedó. I una menció ben especial per a la Sala Flyhard, que des que va obrir portes el 2010 tenia clar que per difondre la dramatúrgia contemporània catalana calia editar els textos que programaven i produïen. Tot un encert.

Del 12 al 15 de setembre la poesia de Vicent Andrés Estellés és la base de "Va com va (tornar a les arrels)", al Tantarantana Teatre. Foto: Tantarantana
Del 12 al 15 de setembre la poesia de Vicent Andrés Estellés és la base de “Va com va (tornar a les arrels)”, al Tantarantana Teatre. Foto: Tantarantana

Ara bé, si definitivament el text dramàtic no és per a vosaltres també és molt engrescador llegir materials no concebuts per al teatre però, que igual que passa en el cinema, acaben pujant a l’escenari. En els propers mesos n’arriben uns quants i de gèneres molt diversos que mereixen la nostra atenció. Al Tantarantana Teatre del 12 al 15 de setembre la poesia de Vicent Andrés Estellés és la base de Va com va (tornar a les arrels), una proposta per homenatjar la cultura valenciana popular i les «ueles» arrelades a la terra.

Si obrim focus cap a la narrativa, topem amb el premi Nobel de Literatura José Saramago, que ens va llegar una extensa obra novel·lística. La inquietant Assaig sobre la ceguesa s’ha adaptat tant a cinema com a teatre. A partir de setembre al Teatre Akademia s’estrena Assaig sobre la lucidesa, una història que té personatges en comú amb l’anterior però trames diferents i independents, i un punt de partida genial: què passaria en un sistema democràtic si la majoria d’electors votessin en blanc? Un altre clàssic de la literatura universal és L’amic retrobat de Fred Uhlman, una novel·la curta colpidora sobre l’amistat de dos nois de setze anys, Hans Shwarz, jueu fill d’un metge i Konradin Von Hohenfels, de família aristocràtica simpatitzant amb el nazisme a l’Alemanya d’entreguerres produïda pel Teatre de l’Aurora que al desembre es veurà al TNC.

Qui ets?, basat en l'obra de Màrius Serra. Foto: Cristina Claramunt
Qui ets?, basat en l’obra de Màrius Serra. Foto: Cristina Claramunt

La personalitat dels autors marca dues obres inclassificables que pugen a escena també trencant la convenció. La primera, Qui ets?, un musical que és l’adaptació de Quiet de Màrius Serra, on va descriure l’experiència de la seva família amb el seu fill Llullu, malalt de paràlisi cerebral. Es podrà veure a finals de setembre a l’Almeria Teatre. La segona té com a punt de partida el llibre M’estimes i em times de la periodista Júlia Beltran, una obra molt personal on es combina il·lustració amb missatge i entrevistes per copsar diferents punts de vista sobre l’amor i la sexualitat. La companyia Sixto Paz l’ha dirigit al Grec amb el títol Así bailan las putas, un espectacle de cos i paraula per lluitar contra el sexisme on Beltran ha debutat a escena amb la seva professora de twerk Ana Chinchilla. Un èxit del festival que torna a fer temporada a l’Escenari Joan Brossa.

Finalment, aquest 2019 és l’any Margarida Xirgu (1888-1969), en commemoració del cinquantè aniversari de la mort de l’actriu. Una molt bona oportunitat per recordar, i les noves generacions descobrir, aquesta catalana universal és la lectura de Epistolario, edició a cura de Manuel Aznar i Francesc Foguet publicat per l’editorial Renacimiento on a través de les cartes de l’artista podem sentir el batec del seu ofici teatral entre 1909 i 1969.

Seguiu-la a:

Teresa Ferré

Llicenciada en Periodisme i DEA en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora associada d’Història del Periodisme a la UAB.
Va començar a escriure sobre teatre l’any 2000 fent entrevistes i reportatges per a la revista d’arts escèniques Artez. Entre el 2003 i el 2005 va col·laborar amb la revista teatral.net i a partir del 2006 fins al 2009 va fer crítica teatral al diari El Punt. Ha format part de la secció de teatre de la revista Butxaca des del 2014 fins al seu tancament el 2017. Forma part del col·lectiu recomana.cat
Teresa Ferré
Seguiu-la a:

Teresa Ferré: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca