Exposicions

Maillol Horvat: escultura i fotografia en confluència

Els Espais Volart de la Fundació Vila Casas presenten una exposició en la que dialoguen les terracotes de l’escultor i les peces interpretades pel fotògraf.

Maillol Horvat, a quatre mans
Espais Volart. Fundació Vila Casas
Fins al 15 de desembre 2019

L’escultura és arquitectura, equilibri de masses, una composició amb gust“, assegurà Arístides Maillol (Banyuls de la Marenda, 1861- 1944); un escultor de la Catalunya Nord, en qui es fixen alguns noucentistes d’aquí com ara Clarà i Casanovas. El seu mediterranisme depurat fou una anticipació i un patró per a la plàstica noucentista: un retorn al paradigma clàssic que té com a fita reformar la societat partint dels models de la tradició clàssica i de la dona com a tema i símbol eficaç.

Maillol-Horvat. Agenouillée. Terracota. 1900. Imatge cedida per la Fundació Vila Casas.

A l’exposició “Maillol Horvat, a quatre mans”, comissariada per Àlex Susanna, el classicisme de l’escultor rossellonès és reinterpretat per l’aguda mirada del fotògraf Frank Horvat (Abbazia, 1928, quan va néixer Itàlia, actualment Croàcia) que proposa una relectura de les peces des de diferents angles i situació a l’espai. La mostra aplega 18 terracotes de petit format, cedides per la Galeria Dina Vierny de París, i 59 fotografies de 80 X 120 cm. que configuren un diàleg molt enriquidor i replet de complicitats en el que es palesa dues maneres de mirar les models; l’un directament fixant-se en les formes pures, allunyades de narratives temàtiques i l’altra amb la convivència d’aquestes figures durant mesos al seu estudi per captar les seves inquietuds i pensaments.

Aquestes terracotes són d’anys diferents: algunes daten dels orígens de Maillol en l’escultura, cap a l’any 1900, i d’altres de la dècada del 1930, l’últim gran cicle creatiu de l’artista. Tot i que les característiques físiques externes poden haver evolucionat amb el pas del temps, les qualitats essencials que va expressar l’escultor es van mantenir constants. Les seves figures femenines classicitzants segueixen l’arquetip d’arrel mediterrània: dones massisses, de cames gruixudes, amb un cos de volums perfilats i arrodonits que neixen enfront de la dona modernista de figura estilitzada, mòbil i vaporosa. Maillol trenca a França amb la tradició de l’escultura de Rodin de signe impressionista i, amb el descobriment de les possibilitats de l’argila, inicià una revolució cap a l’austeritat formal de bellesa serena i equilibrada.

Maillol-Horvat. Étude-pour la grande femme assise. Terracota. 1920. Imatge cedida per la Fundació Vila Casas.

Un escultor és un home enamorat de les formes” va dir Maillol en relació a les estructures construïdes i condensades. Però la seva dedicació a l’escultura arribà tard, prop dels seus quaranta anys. Després de passar per la pintura i pel tapís i arrel d’un problema ocular, fou quan es va apropar a la tridimensionalitat, allunyant-se de tot argument descriptiu. I és justament en aquest camp en què l’artista aconsegueix gran èxit, tant de crítica com de vendes. El 1902 presentà la seva primera exposició de la mà d’Ambroisse Vollard, a partir de la qual va aconseguir el reconeixement que li permeté viure del seu art. Entre els seus primers clients podem citar l’escriptor Octave Mirbeau o el mateix Rodin.

Molts fotògrafs es van sentir seduïts per l’obra de l’escultor (Brassaï, Eugène Druet, Alfred Kuhn, Heinz Grothe, entre d’altres), però ha estat Frank Horvat, amb una dilatada trajectòria de més de setanta anys, el que ha fet un exercici de reconeixement i de descoberta de la seva obra.

Maillol Horvat. La Nuit. Terracota. 1902. Imatge cediada per la Fundació Vila Casas.

Amb una formació humanista i amb un dilatat coneixement tècnic, l’obra de Horvat és heterodoxa i inclassificable. Ha investigat diversos registres fotogràfics com el retrat, la el documental, la moda, la natura o els entorns urbans que ha desenvolupat a la seva Itàlia natal, Suïssa, Índia, Anglaterra, França o els Estats Units; indrets que li han permès crear una diversitat d’estils i contextos, amb múltiples especialitzacions i etapes. Amant de la figura femenina, la seva obra gira al voltant de les dones, una gran varietat de fèmines a les que volia capturar l’ànima. Una de les seves dedicacions ha estat el de la fotografia d’escultura (Degas, 1991; Couturier, 2005; escultures romàniques, 1997 i Maillol, 2015).

Les fotografies de gran format de Horvat sobre les argiles de Maillol multipliquen els camps de visió de cadascuna en oferir de cada peça entre tres i cinc imatges per escrutar, amb un to poètic i meditatiu, l’intimisme de les models des de diferents punts de vista. Cal tenir en compte el posicionament oposat d’un i de l’altre: mentre en els treballs de Horvat no hi ha res espontani, tot està cuidat al màxim, sobretot la llum que defineix les formes, l’escultor atacava les seves peces d’una forma més instintiva i arrabassada, obstinat en rebutjar el superflu per quedar-se amb l’essencial.

Disposades unes al costat de les altres o intercalades entre si, les peces de Horvat i Maillol semblen formar part d’un mateix treball: la fotografia es fa escultura, i l’escultura, fotografia.

Conxita Oliver

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (UB). Membre de l’Associació Internacional de Crítics d’Art (AICA) i de l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA).Ha desenvolupat la crítica d’art al diari Avui (1982-2007 i 2010-2011), a les emissores radiofòniques Catalunya Cultura (1999-2002) i Ona Catalana (2000-2004). Segueix exercint aquesta tasca en revistes i mitjans especialitzats. Ha estat Directora de l’Arts Santa Mònica (Barcelona. 2013-2014). Ha coordinat i comissariat més d’un centenar d’exposicions i és autora de llibres i monografies sobre temes d’art contemporani.
Conxita Oliver

Conxita Oliver: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca