Arts visuals

Modest Urgell. Una visió singular del paisatge català

La galeria Gothsland presenta una monogràfica del pintor Modest Urgell i Inglada com a homenatge en el centenari de la seva mort,  que porta per  títol: Paisatges i marines, els temes més recurrents de l’artista  barceloní.

Modest Urgell. Paisatges i marines
Galeria Gothsland
Consell de Cent, 331 08007-Barcelona
Fins al 31 de juliol 2020

Aquesta exposició segueix la línia de les darreres exposicions,  com les dedicades a Joan Carmona, Ramon Casas o a Els Quatre Gats, amb la finalitat de  mostrar el treball d’alguns dels més reconeguts pintors del modernisme català de final del segle XIX i principis del XX. 

Només s’exhibeixen vuit peces de l’artista, algunes de grans dimensions. Van acompanyades de dues escultures, una d’Enric Casanovas (Barcelona, 1882-1948), Jove amb mantell (1920-30) esculpida amb pedra, i una altra de Rafael Atché (Barcelona, 1851-1923), Verge Immaculada de marbre blanc.

Possiblement l’etapa més important de Modest Urgell (Barcelona, 1839-1919) sigui la del període 1891-1911, moment en què fa diverses exposicions internacionals: Paris, Berlín, Munich, Brussel·les, Filadèlfia i Chicago. La seva obra, però, ja era reconeguda mundialment, ja que havia participat en les Exposicions Nacionals de Paris els anys 1867 i 1872, així com a l’Exposició Internacional de 1878. Podríem afirmar que va ser dels primers pintors catalans en mostrar els seus treballs a la capital francesa.

Paisatge de l'Emporda. 1900. Modest Urgell
Modest Urgell: Paisatge de l’Emporda. 1900.

Urgell es va formar a l’escola de la Llotja, sent deixeble del pintor realista Ramon Martí i Alsina, així com de Claudi Lorenzale i Lluís Rigalt. També es va relacionar amb altres pintors com Joaquim Vayreda, Marià Fortuny i Rafael Masó. En els seus inicis pictòrics la seva manera de treballar no va comptar amb el beneplàcit de l’Escola Llotja, ja que pensaven que la seva obra era massa agosarada, i també va passar bastant desapercebut a Madrid. En canvi, a Girona, ciutat on  va residir, va  ser reconegut i on més endavant fundà el Museu Municipal de la ciutat. Va ser professor de perspectiva i paisatge a l’Escola de Belles Arts de Barcelona i fundador de la Societat Artística i Literària de Barcelona. Va continuar la seva formació a París, gràcies a un viatge d’estudis, on va conèixer de prop el realisme de Gustave Courbet, deixant d’aquesta manera l’academicisme que imperava a Catalunya, amb el  què no s’hi sentia gens còmode.

Urgell participà a les festes modernistes que encapçalava Santiago Rusiñol, que tenien lloc al primer Cau Ferrat quan estava ubicat al carrer Montaner, i que després se celebrarien en un nou espai a Sitges. El 1895 va guanyar la primera medalla de l’Exposició Nacional a Madrid, amb l’obra El pedregar, dins d’un estil romàntic, que després es va presentar a l’Exposició Internacional de Brussel·les el 1899, on va ser guardonada, sent l’únic espanyol en aconseguir-ho. Dos anys més tard, aquest oli es va exhibir a la Sala Parés.

Del romanticisme al realisme

El seu estil va passar del romanticisme al realisme, on la temàtica preponderant era el paisatge català, amb esglésies abandonades, cementeris situats a les afores dels pobles i masies de les rodalies de Barcelona, de l’Empordà i el Ripollès. Se’l considerava un artista molt metòdic i detallista en les seves composicions, totes plenes d’atmosferes nostàlgiques, on l’estat anímic de l’autor també hi tenia molt a veure. Tanmateix, no tenia una residència fixa, ja que va viure en diferents localitats, entre elles, Barcelona, Girona, París, Tolosa, Tarragona, Gelida i Arenys de Mar. Va recórrer una gran part de Catalunya a la recerca de paisatges que li poguessin servir d’inspiració.

Per la seva manera de treballar i per les temàtiques que conreava va ser un artista molt cotitzat, i per aquest motiu va ser dels pintors més sol·licitats per la burgesia catalana. Molts dels seus quadres de gran format decoraven les seves llars, ja que eren motiu de distinció i classe.   

Modest Urgell: Paisatge. 1897-1901.
Modest Urgell: Paisatge. 1897-1901.

Els crepuscles, els capvespres i les albades formaven part del seu ideari paisatgístic, així com les platges amb barques. Els seus quadres donen la sensació d’estar inacabats i que es poden encara continuar. Presenten una dimensió estàtica, perquè en aquests paisatges no s’aprecia quasi bé el moviment, com podrien ser les fulles dels arbres bellugades pel vent. Els primers plans  estan delimitats i en canvi els fons estan difuminats, creant una atmosfera molt particular. 

La llum és un element essencial en les seves pintures, encara que apareix en diferents llocs depenent del que vol representar. Sol emprar tonalitats fredes degut a l’aparició d’ocres, marrons, grisos i verds, però ho combina amb els blaus, blancs i vermells que sorgeixen en els seus cels depenent del moment del dia.

Marina. Sense data. Modest Urgell
Modest Urgell: Marina.

Tots aquestes aspectes els trobem en cadascuna de les obres exposades, que pertanyen a una de les etapes creatives més fonamentals de l’artista, o sigui del 1897 al 1904, encara que n’hi ha algunes no datades. De totes les peces, només es poden identificar alguns paisatges, com és el cas d’un de Sant Miquel del Fai i un altre d’un lloc indeterminat de l’Empordà.  Aquest oli es va presentar a la 1ª Exposició de la Societat Artística i Literària de Catalunya a la sala Parés, el 1900, any en que va ser pintat. La resta d’obres són paisatges i marines però es desconeix la seva ubicació real. Habitualment quan titulava un quadre hi  incloïa el lloc, ja que sinó seria molt difícil identificar-lo, sobretot perquè es movia en dues temàtiques concretes.

Ramon Casalé Soler

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca