Llibres

Mostrador de llibres: Berger i Barceló.

Una nova entrega de la secció ‘Mostrador de llibres’, on repassem obres literàries que parlen d’art i artistes, per reflexionar, reviure o pensar.

Selected Essays, de John Berger

Editorial Vintage Books.
Nova York. 2001.
590 pàgines

Novel·lista, poeta i pintor, John Berger (Londres, 1926-2017) és sobretot conegut per la seva tasca com a crític i teòric de l’art. Un dels seus títols, Maneres de mirar, que en un principi va escriure com a complement per a la sèrie homònima de la BBC, està considerat un dels títols més influents i populars de temàtica artística del segle XX.

De jove, Berger va intentar construir-se una carrera com a pintor. Va estudiar a les Chelsea School of Art i a la Central School of Art in London. Va arribar a tenir diverses exposicions en algunes galeries. I fins i tot va ser professor de dibuix a la Saint Mary’s Teacher Training College. Va ser com a crític d’art, però, que va aconseguir el prestigi i la fama.

Els lectors que vulguin conèixer a fons i d’una manera panoràmica la seva trajectòria com a escriptor d’art per força faran bé de llegir el gruixut volum de gairebé sis-centes pàgines amb assaigs i articles recopilats (Selected Essays, en una edició de Geoff Dyer) que Vintage Books va publicar l’any 2001. Hi ha textos procedents de la majoria dels seus llibres: Permanent Red (1960), The Moment of Cubism (1969), The Look of Things (1972), About Looking (1980), The White Bird (1985) i Keeping a rendez-vous (1992). El llibre també inclou el discurs d’acceptació del Premi Booker, que va guanyar l’any 1972 amb la novel·la G.

La cinquantena llarga de textos inclosos al present volum permeten tastar de primera mà l’estil dens, greu i estricte de l’autor i, també, de constatar que, en el seu cas, l’art i la política eren indestriables. Ho diu bé Geoff Dyer al breu prefaci que obre el llibre: “Els assaigs dels considerats grans mestres de l’assaig contemporani, per exemple Gore Vidal i John Updike, es caracteritzen per una eloqüència sense esforç. En el cas de Berger, en canvi, els seus assaigs ens fan veure el pensament com si fos un acte gairebé de feina física exigent. Això en part es deu –diu Dyer– al seu refús de separar les dues preocupacions que han dominat la seva vida: el misteri perdurable del gran art i l’experiència dels oprimits”.

Article relacionat  Viladecans: Memento Mori

Entre els artistes a qui Berger dirigeix la seva atenció i la seva perspicàcia –Berger té la virtut complexíssima de mirar analíticament i alhora amb sensibilitat, i al mateix temps d’analitzar també la pròpia consciència d’estar mirant i sentint–, hi ha des de gegants de la pintura com Pablo Picasso, Poussin, Piero della Francesca, Goya, Courbet i Matisse fins a escultors tan capdavanters i excepcionals com Henry Moore, August Rodin, Jacques Lipchitz i Alberto Giacometti, passant per figures tan extraordinàriament i meritòriament singulars com Kokoschka, Millet, Fernand Léger i el fotògraf Paul Strand.

Sovint, els textos no són ressenyes d’exposicions sinó articles sobre un artista o sobre un tema. Entre els temes que Berger toca, hi ha el cubisme, “la funció històrica dels museus”, “la imatge de l’imperialisme”, l’art i la propietat, “els usos polítics del fotomuntatge”, “Rouault i els suburbis de París”, “la visió canviant de l’home en el gènere del retrat” o el romanticisme. Com a literat que és, Berger també inclou diverses peces sobre literatura: sobre l’Ulisses de Joyce, sobre el poeta Giacomo Leopardi i sobre Mayakovsky.

Intel·ligents i personals, de vegades alguns dels assaigs es veuen llastats per una actitud de compromís ideològic esbiaixada i una mica demodé. Sigui com sigui, John Berger és un dels bons. Sens dubte.


Quaderns de l’Himàlaia, de Miquel Barceló

Editorial Galàxia Gutenberg.
Barcelona, 2012.
208 pàgines

A mitjans dels 80, Miquel Barceló ja era un artista consagrat: la crítica l’elogiava, els col·leccionistes li compraven obra, els museus començaven a flairar-lo… El seu prestigi internacional va prendre definitivament el vol amb la participació a la Documenta de Kassel del 1982. De la mà dels galeristes Lucio Amelio, Yvon Lambert i sobretot Bruno Bischoffberger, Barceló no va trigar a fer-se un nom a Europa.

A mitjans dels 80, havia arribat el moment de mirar de triomfar a Nova York. Barceló va fer-hi diverses exposicions, però no va acabar de consolidar-hi una posició. A més, aviat va notar-se cansat, amb la necessitat de canviar d’aires. I va decidir marxar a Mali, on es va alliberar de les servituds i sofisticacions encotilladores de la civilització i va enriquir els temes, estils i tècniques de la seva obra. A l’Àfrica, Barceló va reinventar-se. I va reconnectar amb una manera diguem-ne primitiva de crear.

Article relacionat  Altres sentits

Després de més de dues dècades passant llargues temporades a Mali, Barceló es va veure obligat a deixar d’anar-hi: la regió havia passat a estar sota el control dels islamistes radicals i ell corria el perill de ser segrestat. Nòmada infatigable, sempre atret pels paisatges poc tocats per la mà de l’home, Barceló va dedicar els estius del 2009 i el 2010 a viatjar per l’Himàlaia en companyia de l’Ach, un amic pintoresc. El resultat va ser el llibre Quaderns de l’Himàlaia, un aplec de notes (en francès a l’original), dibuixos i fotografies realitzades pel mateix artista.

Un dels aspectes més remarcables i suggeridors de Quaderns de l’Himàlaia és veure com l’obra de Barceló és sempre heterogènia en la unitat. Això vol dir que Barceló sempre és Barceló, però que cada nova obra seva porta estampat el segell de la curiositat i la capacitat de feina i la creativitat més aventureres.

Pere Antoni Pons
Pere Antoni Pons: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca