Llibres

Mostrador de llibres: Heras, Dalmau, De Kooning i Amaro

Una nova entrega de la secció ‘Mostrador de llibres’, on Pere Antoni Pons fa una tria d’obres literàries que parlen d’art i artistes, per reflexionar, reviure o pensar.

Ribera i jo. Un diari, d’Artur Heras

Ribera i jo. Un diari, d’Artur Heras
Ribera i jo. Un diari, d’Artur Heras

Institut d’Alfons el Magnànim-
Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació, 2019.
98 pàgines.
20 euros.

No se saben gaires coses de Josep de Ribera, també conegut com a Giuseppe de Ribera o com Lo Spagnoletto. Se’n sap que va néixer a Xàtiva el 1591, que va morir a Nàpols el 1652 i que, entre una data i l’altra, va desenvolupar un estil pictòric personal, precís, extraordinàriament intens i vibrant, marcat pels principals trets definidors del que es coneix com a Barroc.

També prestigiós per la seva mestria com a gravador, Ribera és avui considerat un dels pintors més destacats del Barroc europeu, juntament amb Caravaggio, Rembrandt, Rubens, Velázquez, Zurbarán i una dotzena més de noms. Una mostra formidable del seu art, sovint de temàtica religiosa, sempre tècnicament impecable i amb un sentit poderosament dramàtic de l’existència, és l’oli sobre llenç titulat Martiri de Sant Felip, que es pot veure al Museu del Prado, a Madrid.

Fascinat per la figura de Ribera, l’artista i dissenyador Artur Heras, també de Xàtiva, on va néixer el 1945, li ha dedicat una obra tan singular com curiosa: Ribera i jo. Un diari, que ha estat publicat en valencià per la Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació i en castellà per l’editorial Media Vaca.

Més dietari gràfic que literari, Heras ha abordat la figura i la biografia de Ribera –el poc que se’n sap del cert– i n’ha reconstruït els fets més destacats –quan va deixar la casa dels pares als dotze anys, quan a Roma va descobrir l’obra de Caravaggio i Correggio, totes les feines realitzades a Nàpols que li donaren fama i prestigi internacionals…– i ho ha acompanyat amb prop d’un centenar d’il·lustracions. Mescla de quadern de dibuix, de dietari personal i d’aproximació a la biografia i les obres més rellevants del gran pintor barroc, el llibre és l’encarnació d’un fructífer diàleg entre modernitat i tradició, és a dir, entre un artista viu, inquiet i modern i un clàssic tan llunyà com excepcional i imperible.


Barcelona Retro. Guia d’arquitectura moderna i d’arts aplicades a Barcelona, d’Òscar Dalmau

Barcelona Retro. Guia d’arquitectura moderna i d’arts aplicades a Barcelona, d’Òscar Dalmau
Barcelona Retro. Guia d’arquitectura moderna i d’arts aplicades a Barcelona, d’Òscar Dalmau

Gustavo Gili.
Barcelona, 2019.
En versió català/anglès i també en versió castellà/anglès

Òscar Dalmau és conegut principalment per la seva faceta de presentador de televisió i de ràdio al capdavant d’El gran dictat i La competència. Sovint colze a colze amb la seva (quasi) inseparable parella professional, Òscar Andreu, Dalmau també ha coescrit molts guions per a programes com Manel Fuentes, Minoria absoluta i Alguna pregunta més?, entre altres. Segons reconeix ell mateix, però, “encara que les circumstàncies m’han portat a guanyar-me la vida fent programes televisius i radiofònics d’humor, sempre he pensat que la meva vocació frustrada és la de ser arquitecte”.

En part per suplir el buit d’aquesta frustració, i en part també per pura fascinació envers l’arquitectura i el disseny, Dalmau acaba de publicar un llibre que s’ha d’entendre com un regal que s’ha fet a ell mateix i que alhora ha volgut compartir amb els seus lectors i seguidors. Barcelona Retro és una guia personal i intransferible que ofereix un ventall amplíssim d’elements i aspectes admirables, únics, significatius o estrictament curiosos de la capital catalana, des d’edificis i escultures fins a murals i grafits. Es pot dir que el llibre té el seu origen en el perfil d’Instagram ( @philmusical ) que Dalmau té des de fa anys, en el qual penja fotografies de conjunts i detalls arquitectònics que li interessen, així com també de tota mena de productes de dissenys dignes de ser coneguts i apreciats.

Tot i que l’arc temporal comprès pel llibre va del 1954 al 1980, la majoria d’elements que hi surten daten de les dècades dels 60 i els 70, que és quan Barcelona –i Catalunya, i Espanya– s’obriren a les noves tendències mundials, s’esforçaren per tal d’homologar el que es feia aquí al que es feia a les principals ciutats i països d’Europa. Quan es van enfilar, per dir-ho ràpid, al carro de la modernitat. Entre els creadors dels quals hi ha obres que es comenten i retraten al llibre, cal destacar els arquitectes Antoni Bonet, Josep Lluís Sert, José Antonio Coderch i els ceramistes i/o escultors Antoni Cumella, Eudald Serra i Josep Maria Subirachs, entre molts altres.


De Kooning. An American Master, de Mark Stevens i Annalyn Swan

De Kooning. An American Master, de Mark Stevens i Annalyn Swan
De Kooning. An American Master, de Mark Stevens i Annalyn Swan

Alfred A. Knopf, 2004.
731 pàgines

Willem de Kooning (Rotterdam, 1904–East Hampton, Nova York, 1997) és un dels gegants de l’art modern nord-americà, que és com dir un dels gegants de l’art mundial del segle XX. No tan sols va ser, juntament amb els seus amics i competidors Jackson Pollock, Mark Rotkho i Franz Kline, un dels membres més destacats i reconeguts de la generació d’expressionistes abstractes nord-americans que giraren damunt davall l’art de postguerra i contribuïren a què Nova York substituís París com la capital artística del planeta, sinó que també va ser un dels pintors de creativitat més versàtil i proteica de tot el grup, i el que va tenir una carrera més prolífica i més llarga. De Kooning, que tenia un coneixement extraordinari del dibuix i un domini infal·lible de la tècnica pictòrica, va fer una obra en què la força expressiva i la violència formal no estaven renyides amb el lirisme ni amb un sentit profund de l’existència.

L’any 2004, els periodistes i escriptors Mark Stevens –crític del New York Magazine– i Annalyn Swan –col·laboradora dels setmanaris Time i Newsweek– van publicar, després de deu anys de treballar-hi intensament, la que és considerada la biografia més completa i definitiva sobre l’artista. De Kooning. An American Master (Un mestre americà) va ser escrita a partir de nombrosos documents personals inèdits de l’artista i de centenars d’entrevistes amb gent que el va tractar. Va ser guardonada amb el Premi Pulitzer de Biografia/Autobiografia.

Escrita amb una prosa clara, substanciosa i excitant, i amb un sentit narratiu que atrapa l’atenció del lector i l’estira al llarg de les seves més de set-centes pàgines, la biografia constitueix una reconstrucció formidable d’una vida complexa i fascinant, triomfal però també dramàtica, amb episodis francament calamitosos.

En la vida de Willem de Kooning, van conviure la peripècia mig picaresca i mig heroica de l’emigrant europeu que, amb el temps, esdevé un paradigma de l’americanitat –De Kooning va partir d’Holanda als vint-i-pocs anys sense res a la butxaca– amb el mite del creador tan brillant com turmentat. En aquest sentit, la relació amb les dones, en especial amb la seva esposa Elaine, i un alcoholisme quasi suïcida ocupen un lloc central en el relat biogràfic.

Gràcies a uns coneixements exhaustius tant de la vida del biografiat com del seu art i dels entorns en què es va moure, Stevens i Swan fan que tot en aquest llibre sigui de molt interès. Això val tant per a les difícils relacions de l’artista amb la seva mare com la descripció del panorama artístic nord-americà dels anys 40, 50 i 60. També per tota la galàxia de secundaris de luxe que apareixen al llibre, una galàxia que inclou, a més dels ja esmentats Pollock, Rotkho i Kline, el crític d’art Clement Greenberg, la milionària col·leccionista Peggy Guggenheim i artistes com Arshile Gorky, Robert Motherwell i Ad Reinhardt, entre molts altres. És, sense cap dubte, una de les millors biografies d’artista que s’han escrit mai.


El paisaje sublime como arquetipo de la imaginación. C. D. Friedrich y J. M. W. Turner, d’Antoni Amaro

El paisaje sublime como arquetipo de la imaginación. C. D. Friedrich y J. M. W. Turner, d’Antoni Amaro
El paisaje sublime como arquetipo de la imaginación. C. D. Friedrich y J. M. W. Turner, d’Antoni Amaro

Editorial José J. De Olañeta, Editor.
2019
276 pàgines

Al llarg del segle XIX, l’alemany Caspar David Friedrich (1774–1840) i l’anglès Joseph Mallord William Turner (1775–1851) van transformar i van redefinir per sempre més el gènere pictòric del paisatgisme. Cadascun a la seva manera, aconseguiren crear un tipus de paisatge en què la grandiloqüència quasi sobrenatural no estava exempta de misteri íntim i en què els secrets incommensurables de la naturalesa no tan sols no eren aliens a l’ésser humà sinó que l’incloïen i, en un cert sentit, l’explicaven i l’empenyien cap a una forma no religiosa ni dogmàtica de transcendència.

L’escriptor Antoni Amaro aborda en el seu nou llibre les inexhauribles i hipnòtiques obres plàstiques de Friedrich i de Turner. A partir de l’anàlisi que, des d’una perspectiva filosòfica i psicològica, fa d’alguns dels seus quadres, Amaro explica de quina manera, a partir dels símbols, l’obra d’art porta a la transfiguració estètica.

Tot i que tots dos artistes són força populars entre el públic gràcies a la magnificència del seu estil –El caminant sobre el mar de núvols, de Friedrich, és una de les imatges icòniques del Romanticisme i pocs han plasmat tan bé la transició cap a la modernitat com Turner a El Temerari sent remolcat cap a dic sec–, de vegades la seva obra ha estat banalitzada i vulgaritzada. Com si les seves pintures no fossin més que simples postals amb una dimensió mística, un punt exaltada en el cas de l’alemany, un punt crepuscular en el de l’anglès. Un i altre, però, són molt més que això.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca