Música clàssica

Les Arts aposta per noves produccions, títols inèdits i debut d’artistes de renom

Noves produccions, títols inèdits al coliseu i debut d’artistes amb nomenada com Cecilia Bartoli. Aquestes són les tres línies destacades de la temporada 2022-2023 del temple operístic valencià, presentada per la consellera d’Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit, pel director artístic de la institució, Jesús Iglesias Noriega, i pel president del Patronat de Les Arts, Pablo Font de Mora. Aquestes novetats, però, contrasten amb el conservadorisme en la selecció dels títols de les òperes programades, amb l’excepció de Jenůfa de Leoš Janáček i Zelle de Jamie Man.

Tot i no incloure títols representatius del repertori contemporani, la nova temporada del Palau de les Arts es pot considerar potent tant pel que fa a l’oferta lírica (deu muntatges operístics en total), com a la varietat de produccions i gèneres, però, sobretot, per l’alt nivell dels intèrprets programats. A més, l’oferta és ampla i equilibrada quant a la diversitat de públic a qui va dirigida. Així, als diversos cicles ja existents, que n’han consolidat la concurrència, com “Les Arts és grans veus”, “Les Arts és barroc” o “Les Arts és dansa”, s’hi incorporen “Les Arts és inclusió” i “Les Arts és músiques valencianes”, dins el projecte “Les Arts és per a tots”. Amb aquestes noves manifestacions es pretén incrementar l’obertura, la proximitat i l’arrelament en la societat de la institució.

Si comencem per les òperes, els noms de Mozart, Wagner, Verdi i Puccini ressonen contundentment. El públic valencià gaudirà de nou de Don Giovanni i La bohème i podrà presenciar per primera vegada a València l’òpera Ernani. Torna també Tristan und Isolde en l’esperada versió d’Àlex Ollé, que la Covid es va encarregar de cancel·lar en ocasions anteriors. Al costat d’aquests títols, es troben les noves produccions de Zelle de Jamie Man, Anna Bolena de Donizetti i Cendrillon de Pauline Viardot. També serà nova la producció de L’incoronazione di Poppea de Monteverdi, que s’estrenarà en l’edició d’enguany del Festival d’Aix-en-Provence. Leonardo García-Alarcón, que debutarà al Palau de les Arts, juntament amb el seu grup Cappella Mediterranea, és el director musical d’aquesta esperada versió. A destacar així mateix les primeres audicions al Palau de les Arts d’Alcina de Händel, de la sarsuela El cantor de México de Francis López i, principalment, la inclusió d’una òpera de Janáček, en aquestcas Jenůfa.

Juan Diego Flórez torna a les Arts.

Entre els artistes que actuaran en la pròxima temporada, hi trobem veus, directors musicals i directors d’escena que ocupen un lloc destacat en el panorama musical internacional. Així, Cecilia Bartoli i Juan Diego Flórez encapçalen un enfilall de solistes que intervindran en les òperes o en els diversos cicles dedicats al cant: Angela Meade, Stephen Gould, Davide Luciano, Ricarda Merberth, Magdalena Kožená, Corinne Winters, Christian Gerhaher, Marianne Crebassa o Andrè Schuen. Quant als directors musicals, a més del titular de l’Orquestra del Palau, James Gaffigan, hi podrem veure els assidus Gustavo Gimeno i Mark Minkowski i, en els concerts simfònics, Pablo González, Fabio Luisi, Andrés Orozco-Estrada i Vasily Petrenko. Finalment, entre els directors d’escena reïxen noms com el del ja citat Àlex Ollé, i d’altres com els de Ted Huffman, Joan Font, Emilio Sagi o el d’un vell conegut del coliseu valencià: Davide Livemore.

D’altra banda, també assistim a la programació d’un reguitzell d’artistes autòctons que predominen, sobretot, en el cicle “Les Arts és Barroc”, on trobem les veus de Maite Beaumont i Èlia Casanova i els grups Concerto 1700, Capella de Ministrers i Al Ayre Espanyol, i en el cicle “Les Arts és dansa”, amb Sara Baras, Marcos Morau i la seua companyia La Veronal, i la Companyia Nacional de Dansa. Com a contrapunt, les Arts ofereix una vegada més els cicles dedicats al flamenc o al pop, amb les estrelles del gènere com Marina Heredia, Alba Molina o Tomatito, en el primer cas, i el retorn del gran Rufus Wainwright a la capital del Túria, en el segon.

El dia de la presentació de la nova temporada.

Una menció especial mereix l’eix femení que travessa tota la programació, amb títols operístics protagonitzats per dones, com Jenůfa, Alcina, Anna Bolena, Cendrillon o Zelle i, per tant, la intervenció d’una gran quantitat de veus femenines que condueixen i lideren aquestes peces. També hi ha presència femenina en els àmbits de la direcció i la composició. De fet, Zelle és una òpera composta per una dona, Jamie Man, que, a més, n’és la directora d’escena. Per la seua banda, l’opereta Cendrillon, el nou projecte de “Les Arts Volant”, també està escrita per una dona, Pauline Viardot, a començaments del segle XX. I, encara, la jove directora polonesa, Anna Sułkowska-Migoń, guanyadora de la segona edició del concurs de directores d’orquestra “La maestra”, serà una de les batutes invitades de l’orquestra resident de l’auditori.

En definitiva, la temporada 2022-2023 del Palau de les Arts aplega principalment peces del repertori operístic tradicional, al costat d’alguna concessió a la modernitat. No obstant això, la principal característica de la programació és la participació de grans artistes de renom internacional, molts dels quals debuten en el coliseu de Calatrava. Serà una bona ocasió per a presenciar també noves produccions i per a gaudir d’una oferta variada com pocs teatres d’Europa poden presumir de tenir. Afortunadament, la temporada projectada proposa, una vegada més, música de qualitat i amb artistes de rellevància, entre els quals, i convé no oblidar-ho, es troben també el cor i l’orquestra de la casa. Aprofitem-nos-en!

Hilari Garcia
Director d’orquestra i professor de música i arts escèniques. Titulat superior en direcció d’orquestra pel Conservatori Superior de Música de València, amplia els estudis musicals en l’Haute École de Musique de Ginebra. Ha dirigit diverses orquestres nacionals i internacionals i, entre 2011 i 2018, fou director titular de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València. Com a compositor, ha escrit peces per a cors, orquestra i instruments solistes i ha guanyat diversos premis. Així mateix, és llicenciat en filologia catalana i màster en assessorament lingüístic i cultura literària per la Universitat de València.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close