Música / Camins de Serp

Com es toca l’intocable?

Existeix un selectíssim grup d’obres musicals venerables que, ja sigui per la pròpia dificultat tècnica de la partitura o pel caràcter quasi sagrat de la història interpretativa llur, deriven per força en una interpretació imperfecta. Això s’esdevé en tòtems de l’art sonor com ara el Vespro de Monteverdi, el Clavecí d’en Bach o l’òpera més excelsa que han parit els dits humans: el Don Giovanni dapontemozartià (poseu-hi la vostra pica d’estats a la llista; en manquen unes quantes). Amb la Missa solemnis, Beethoven va un pas més enllà, car la partitura és en si mateixa un experiment de música essencialment intocable.

Existeixen altres misses, insisteixo en Bach i Mozart, on la impossibilitat interpretativa rau en el fet que els seus autors no dialoguen amb els límits de l’humà, sinó en la nostra relació amb el diví. No és el cas de Beethoven, que va parir una obra per ressaltar la nostra mancança d’encarar les exigències de llibertat amb què la música ens sobta. És així com encara escoltem aquestes cinc simfonies de codes eternes, tintades d’una cruel inclemència vocal. Cantar la Solemnis a to i fent diana en el 90% de les notes és literalment impossible, no només perquè Beethoven empri les veus com si fossin una part més d’un teixit instrumental sense límits, sinó perquè el seu objectiu radical és destrossar les costures del pentagrama per tal de situar el compositor en l’Olimp de l’intocable. Aquest, i no allò que efectivament sona (per molt immaculat que sigui), és l’espai on el músic encasta violent la seva noció d’art. I és per això que una interpretació que cerqui lluitar contra aquesta massa absolutament folla de notes s’hi acabarà fotent de lloros. Interpretar-la no és tocar-la, sinó frenar el seu ímpetus infinit d’esculls resant perquè no et mati.  

Així va fer Herreweghe dimecres passat al Palau en un concert que encara ens esborrona de plaer i dolor. Herre ha gravat dues vegades aquesta peça i, no cal dir-ho, l’ha interpretada manta vegada. Però això de l’altre dia va ser molt gros, justament perquè el director no va disposar-se a gosar tocar l’intocable; es limità a exposar-lo, fent d’alquimista i pintor d’uns tifons instrumentals que fintava amb una mà que només li he vist a José Tomás quan corregia la posició del brau mitjançant una simple carícia. El director no va interpretar la missa; estava posseït d’un atac de feblesa humana (beneïda va ser la febre, o la incontinència prostàtica, que el va fer abandonar la sala un parell de vegades per reposar de tanta orgia). I beneïdes també les petitíssimes imperfeccions del concert (un tenor de pebrotera, engolat com una mala cosa, i un baix-baríton afònic), els únics contrastos amb una Orchestre des Champs Élysées de bandera i un Collegium que visca la mare que el va parir.

No es pot tocar l’intocable, només cal invocar-lo. Així va fer Herreweghe, i tothom que cerqui les claus interpretatives d’una obra venerable hauria de recuperar aquesta vetllada. El Palau celebrava amb ell els 25 anys de la seva inclusió en el Patrimoni Mundial de la UNESCO. Ara per ara, per molt que pesi a molts, la seva proposta artística és la més interessant de totes les sales del país. Esperem que en Herre hi torni aviat, que les coses bones sempre s’acaben. I demanem també que al Palau li surtin competidors dignes (o mínimament diferenciats), que això nostre s’està tornant molt previsible i avorrit.

Bernat Dedéu
Escriptor i columnista. Col·labora en mitjans com ara El Nacional, RAC1, The New Barcelona Post i Planta Baixa. Presenta i dirigeix el podcast L’Illa de Maians d’ONA LLIBRES.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close