Música / Camins de Serp

Constel·lacions

Hi havia una vegada un temps no gaire llunyà en què la covid ens va fer creure que superaríem la pesta dels nostres temps essent millors persones i que la tribu (atesa la generositat i la companyia que els músics li havien ofert de gratis a través de les xarxes socials) superaria el trauma víric del confinament amb un major interès pel treball i la vida dels seus compositors i intèrprets. Però la sòrdida realitat s’imposa i l’ésser humà sempre acaba mirant al passat d’ahir mateix amb el malestar inquietant de l’últim vent d’una tempesta llunyana. Hi pensava ahir vespre ahir a la nit tot gaudint la darrera creació de la meva admirada percussionista i improvisadora Núria Andorrà. Constel·lacions neix de l’angoixa d’aquest mirar enrere però també de la quietud del parèntesi reflexiu on ens ha encastat el temps pandèmic (va rebre el Premi Puig-Porret 2019 del Mercat de Música Viva de Vic, al qual han seguit guardons com el Zirkólika i l’Alícia a la Interdisciplina de l’Acadèmia Catalana de la Música), una obra d’art total que s’hagué d’estrenar en línia, després  en bolos amb públic reduït i que ara, finalment, hem pogut contemplar a la comodíssima platea del Mercat de les Flors en dues (!!!???) úniques representacions. Fa temps que penso i escric que la música culta improvisada és dels fenòmens artístics més rellevants que passen al nostre país i fa temps que clamo i proclamo –en el desert, of course– l’excel·lència d’artistes com la Núria, que s’ha format amb mestre Agustí Fernàndez i amb els millors improvisadors del món, i ara lluita perquè la impro formi part de la formació dels nostres músics a l’ESMUC. L’Andorrà no n’ha tingut prou amb explorar els límits de la instrumentació tradicional dels percutes, incorporant-hi noves sonoritats d’objectes ancestrals (pedres, esquelles, fins i tot teules), ni explorant les relacions físiques del seu art tot emparentant-lo amb la dansa. Ara la tia va i dobla l’aposta, disparant-nos un espectacle d’impro que incorpora una nova visió del circ, malabars i trapezi, transformant-lo en un ballet volador amb una força corprenedora. He de confessar que, per absurds prejudicis d’una vida infantil molt estrafolària i traumàtica, a mi això del circ sempre m’havia provocat una espècie de nostàlgia i una certa incomoditat. Mandangues. Gràcies al sapientíssim embolcall luminicosonor que li ha regalat Roc Mateu, que ajuda a allunyar l’escena del relat per abocar-la a la pura impressió de gest i textures, la Núria ha espremut l’essència del gest musical, circense, dansaire…. i de tot allò que toca per filtrar-ho en música. Diria que l’espectacle guanyarà una major calidesa en recintes on el públic pugui envoltar l’escena (o en teatres grecs) i que, a mesura que es programi més i millori la imbricació entre la particularitat tècnica de cada número i la música, pot arribar a la suite perfecta que hi busca la seva creadora. Perquè això passi, ai las, aquesta bestialitat que s’ha currat l’Andorrà hauria de tenir una continuïtat mínima. Aquí toca repetir la queixa de sempre: no pot ser que l’esforç titànic que representa aixecar aquestes Constel·lacions (i que els músics del país omplin aquest parèntesi amb qualsevol de la multitud d’espectacles que cauen en la categoria d’obres d’art) se saldi amb quatre o cinc passis. No és normal. És un crim. Programadors, desperteu. Polítics de la cultura, feu el puto favor de llevar-vos de la migdiada. Espectadors: recordeu quan vivíeu tancats i els músics us ajudaven a sobreviure. Torneu-los el favor. Al país s’hi fan coses bestials. És ara o mai.

Bernat Dedéu
Escriptor i columnista. Col·labora en mitjans com ara El Nacional, RAC1, The New Barcelona Post i Planta Baixa. Presenta i dirigeix el podcast L’Illa de Maians d’ONA LLIBRES.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close