Música

El gran simfonisme torna a Barcelona

En el marc de la progressiva recuperació de la normalitat després de la pandèmia, les grans institucions musicals de la ciutat avancen els seus continguts per a la temporada vinent. La  recuperació dels grans espectacles i de les propostes ajornades marquen el nou curs.

Després de la tempesta ve la calma. I després de la Covid-19 i els seus devastadors efectes sobre la cultura, tot sembla indicar que la temporada 2021-22 serà la d’una recuperació gairebé total de la vida cultural de Barcelona. Així, almenys, ha quedat palès en els avançaments del nou curs que han fet les grans infraestructures musicals de la ciutat.

El Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana i, finalment, L’Auditori de Barcelona han desvetllat, amb pocs dies de diferència, uns continguts que, a més d’unes quantes coincidències, sobretot tenen en comú l’entusiasme i optimisme amb què cadascuna de les tres Institucions afronta el repte del futur. Tornen les grans orquestres, les primeres figures internacionals, les estrenes i els projectes amb vocació de diàleg intercultural al llarg d’un curs que ha volgut recuperar (en la mesura que s’ha pogut) el projectes que el tsunami covid es va endur.

Amb propostes sempre liderades per un fil conductor que dóna coherència als seus respectius discursos artístics, les tres grans cases musicals de la capital catalana oferiran, en el seu conjunt, 792 concerts i funcions d’òpera, el que representaria al voltant de 2,6 espectacles diaris, al llarg dels deu mesos de durada habitual de la temporada de concerts. 

La mexicana Alondra de la Parra, una de les grans batutes femenines del moment, visitarà tant l’Auditori com el Palau de la Música Catalana.

Així, entre setembre i juny de l’any vinent, visitaran Barcelona directors com Gustavo Dudamel, Valery Gergiev, Teodor Currentziz i per partida doble, la mexicana Alondra de la Parra, una de les grans batutes femenines del moment; pianistes com Evgeni Kissin, Grigory Sokolov, Arcadi Volodos, Lang Lang i Yuja Wang, i veus estel·lars com les de Jonas Kaufmann, Anna Netrebko, Sonya Yoncheva, Joyce DiDonato, Piotr Beczala o Javier Camarena. Tot això sense oblidar però als artistes del país amb presència destacada d’artistes com Xavier Sabata, Núria Rial, Sara Blanch o els compositors Joan Magrané, Bernat Vivancos i Marc Timón.

Bernat Vivancos (esquerra) i Joan Magrané, compositors convidats de la temporada de l’Auditori.

Amor i Odi a l’Auditori

De les tres institucions, la darrera en desvetllar la seva programació ha estat l’Auditori de Barcelona, que aborda la segona de tres temporades dissenyades a partir d’un relat artístic unitari. Inspirat en un cicle vital de tres fases, aquest discurs es centrarà el curs vinent en els conceptes Amor i Odi, com a motor de les passions humanes i artístiques.

El més destacat de la programació, amb 430 concerts, serà el retorn del gran simfonisme a l’Auditori. Un altre cop amb tots els seus efectius i amb programes que recuperen el format habitual, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) abordarà novament les grans partitures del gènere, inclòs un festival dedicat a Raxhmàninov de qui s’oferirà la integral dels seus concerts per a piano. També torna la música simfònic-coral i al mes de gener, farà el seu debut el nou Cor de l’Auditori.

Compromesa amb la igualtat de gènere, la institució dóna pas a les dones al podi de l’OBC. La formació, que enguany ha d’escollir el seu nou titular, comptarà amb nou batutes femenines —un 37% del total—, entre elles la mexicana Alondra de la Parra, que també actuarà a la temporada del Palau de la Música. L’atenció a les dones compositores serà altra de les constants del curs, al llarg del qual es podran sentir obres de Sofia Gubaidulina, Kaija Saariaho —igualment amb presència destacada a la temporada del Palau— i les catalanes Mariona Vila i Raquel García Tomàs, entre d’altres.

La compositora finesa Kaija Saariaho, una de les veus femenines que s’escoltarà a Barcelona la propera temporada. © Maarit Kytöharju

Els compositors convidats de la temporada seran Bernat Vivancos i Joan Magrané, i s’oferiran al llarg de l’any 16 estrenes mundials. L’Auditori, que ha fet 17 encàrrecs pel nou curs —un d’ells a Thomas Adès—, programarà 32 concerts amb obres vinculades al patrimoni català —Gerhard, Oltra, Garreta, Toldrà, Oltra, Cervelló, Casablancas, Palomar…—, en tant que la temporada de música antiga, que comptarà amb figures com Jordi Savall, Ton Koopman o Xavier Sabata, dedicarà una especial atenció a l’italià Carlo Gesualdo.

Pel que respecte a la visita d’orquestres internacionals, l’oferta no té perdua: Marriinski amb Gergiev, Dusseldorf amb Fisher, Stuttgart i Currentzis, a més d’un recital del pianista Evgeni Kissin.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

El Palau celebra la vida

Fer de la música un motiu d’alegria i esperança, perquè davant tot el que la crisi sanitària ha deixat, només cal continuar celebrant el gran miracle de la vida. Aquest és el missatge que vol transmetre el Palau de la Música Catalana en la temporada que ve; més de 130 concerts que tenen com a trets identitaris la presentació de referents internacionals, la centralitat dels cors, l’atenció a la creació i als joves músics i la descoberta de nous repertoris.

El retorn del gran simfonisme es farà palès al cicle Palau 100, que oferirà 14 concerts que arrencarà més tard del que és habitual, el 30 de novembre, amb la Simfònica de Ràdio de Berlin i Vladimir Jurowski. Altres perles seran John Elliot Gardiner, amb les seves formacions icòniques; Chailly i la Filharmònica de la Scala; François Xavier Roth i Les Siecles; Alondra de la Parra i la Kammerphilharmonie de Bremen —concert en què també farà el seu debut al Palau la jove violinista granadina María Dueñas, que acaba de guanyar el prestigiós concurs Yehudi Menuhin—, i Daniel Harding amb la Simfònica de la Ràdio de Suècia que oferiran, en dos dies consecutius, la integral de les simfonies de Brahms.

Gran novetat del curs és la creació del nou cicle Palau Òpera, que acollirà títols barrocs en versió concert o semiescenificat. Aquesta primera temporada el protagonisme serà per a Henry Purcell, amb dos títols, King Arthur i The Fairy Queen. Per altra banda, el Palau enceta un projecte de llarg recorregut amb la mezzo Joyce DiDonato, que permetrà descobrir tots els seus registres musicals, mentre que el jove Cosmos Quartet inicia una residència artística que durarà tres temporades.

El compositor i director Marc Timón, un dels creadors convidats de la temporada del Palau de la Música Catalana. © Igor Studio

I com que la pandèmia va impedir desenvolupar tots els projectes de les dues darreres temporades, Jörg Widman, Kaijaa Saariaho, Marc Timón i Joan Magrané tornaran a ser compositors convidats, mentre que Alba G. Corral repeteix com a artista visual convidada.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

El paradís del Liceu

En la que serà la temporada del seu 175 aniversari, el Gran Teatre del Liceu reivindica el concepte de paradís com a leitmotiv d’una programació que convida a cercar l’ideal per a un univers sonor, visual i estètic. Amb 232 funcions que corresponen a 46 espectacles, 13 d’ells títols operístics, el nou curs del coliseu líric barcelonès posarà especial atenció al repertori del segle XX i, per a desesperació d’un important sector d’aficionats, no inclourà cap títol de Wagner, el compositor amb més fonda tradició a la casa. En canvi, hi haurà quatre títols de Mozart; un d’ells, La flauta màgica, dirigida per Gustavo Dudamel i amb la veu de Javier Camarena, recentment guardonat com a millor tenor del món.

La temporada arrencarà el 22 de setembre, amb Ariadne auf Naxos, de Richard Strauss, i finalitzarà amb l’un espectacular muntatge de Norma, signat pel furero Alex Ollé, en el que serà el seu segon any com a Artista Resident del teatre, que també recuperarà la seva producció de Pelleas et Melisande, de Debussy.

Entre una i altra es podran veure també títols com Rigoletto; La dama de piques; la cèlebre trilogia Mozart-Da Ponte —La nozze di Figaro, Don Giovanni i Cosí fan tutte— en una marató operística dirigida per Marc Minkowski; i versions escenificadesdel Winterreise, de Schubert, que s’oferirà al recinte de l’ex pressó Model; el Pierrol Lunaire, de Schönberg, amb l’atractiu de la substitució de la veu de soprano per la del contratenor Xavier Sabata, i el War Requiem de Britten. Aquesta darrera, juntament amb Wozzeck, d’Alban Berg, ambdues dirigides pel titular de la casa, Josep Pons, seran les produccions estrella del curs i comptaran amb la participació dels artistes visuals William Tillmans i William Kentridge, respectivament.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Altres grans veus seran les de Beczala, Goerne, Radvanovsky, Theorin, Yoncheva i Magdalena Kozená, que actuarà acompanyada al piano pel seu marit, Simon Rattle, en tant que joves cantants del país, com Sara Blanch, Marta Mathéu i Núria Rial debutaran en rols principals. El concert del 175 aniversari tindrà lloc la nit del 3 d’abril de 2022,  vigília del dia que el coliseu barcelonès va obrir les seves potes, i estarà protagonitzat per Anna Netrebko. Per arrodonir l’efemèride, el teatre ha signat un agermanament amb l’Òpera de París, ara dirigida per Dudamel, que permetrà l’intercanvi de les seves respectives orquestres.

Periodista, titulada per la Pontificia Universidad Católica de Chile. Especialitzada en periodisme musical i cultural ha treballat per als diaris El Periódico, Avui, El Observador i El Mundo de Catalunya. Activa divulgadora de la música catalana contemporània, col·labora amb diferents institucions culturals del país i és autora de la biografia oficial de la pianista Maria Canals (Maria Canals i Barcelona, 2015) i coautora de Peralada. L'escenari de les emocions (2013) i Compositors d'avui. Guia de la música contemporània a Catalunya (2008), entre altres publicacions.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close