És l’inici oficiós de la temporada d’estiu, i així es viu instants abans de l’espectacle inaugural, amb els jardins del Teatre Grec de Montjuïc convertits en un formiguer de gent del gremi de la cultura, de personalitats, de periodistes, d’agents actius i a l’ombra, de protagonistes i secundaris, i d’aquells altres que giravolten a la recerca d’un bon aixopluc, d’una bona conversa o del millor mètode per ser part de l’engranatge de tot plegat. La cultura del país. Però, aquest 2019, el Grec, un dels festivals de referència de l’estiu català, comença diferent. Avui no és nit de teatre, sinó de música.
Una aposta, la musical, que surt rodona, amb un concert de Kronos Quartet excepcional, i que es va poder gaudir des del primer minut, just a dos quarts de vuit, quan obrien les portes, amb diferents escenaris minúsculs a l’aire lliure, disposats als jardins de manera elegant i sense gaire més parafernàlia que uns faristols i la bona música. Perquè això ha estat el gran motiu del tret de sortida del festival: la bona música.
Disposats de manera laberíntica, aptes per fer moure –i fer jugar– el públic, els diferents punts anaven deixant petits tasts de música, d’entre cinc i deu minuts, amb un grup de joves músics de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC), coordinats per David Albet, director artístic de la formació de música contemporània Barcelona, interpretant peces del repertori de Fifty for the Future. Magnífica declaració d’intencions com a toc d’inici del festival i del concert que arribaria a les deu de la nit.

Maria Arnal i Pete Seeger, el moment més màgic de la nit
Són un altre nivell. Es mouen en coordenades d’alt voltatge musical, un referent de la contemporaneïtat. I Kronos Quartet no ha decebut en la nit inaugural del Grec 2019, al llarg de poc més d’una hora d’emoció i intensitat, amb la fusió delfolk, la música popular d’arrel i l’avantguarda més poderosa, amb un repertori basat en el cançoner americà, des de l’inicial himne dels Estats Units –amb referència al president Trump inclosa–, fins al Summertime de George Gershwin.
Un concert que ha tingut el seu gran moment amb les reversions del mestre Pete Seeger, amb l’aparició estel·lar de Maria Arnal, en el que ha esyay un dels grans moments de la nit gràcies a peces combatives com l’ambientada a la Guerra Civil, cantada en anglès i català. Un concert per on també han sonat Jimi Hendrix, Philip Glass, Jlin, Antonio Haskell o Solomon Linda, tot defugint l’exclusivitat artística musical i comptant amb les projeccions d’Alba G. Corral, artista visual i programadora creativa resident a Barcelona, que ha ofert el seu talent esclatant que parteix de les novíssimes tecnologies per crear paisatges digitals amb la capacitat de deixar totalment fascinat el públic.
Una estrena magnífica, d’altíssim nivell i bona recepció, amb un ambient de festa i de ganes d’assaborir cultura, més cultura i més nits, amb la música com a protagonista absoluta d’un amfiteatre de Montjuïc que avui, dijous 27 de juny, tornarà a viure l’actuació del quartet.