Música

“Morir i tornar a néixer”

En Pau marxava de l’escenari amb les dues mans al cap, mirant cap amunt mentre esbufegava d’eufòria i feia cara de no creure’s el que acabava de viure. La Júlia lluïa uns ulls brillants, llagrimosos de felicitat, que acompanyava amb somriure d’orgull i satisfacció.

Així és com Ginestà marxava de l’escenari després d’haver fet un concert que recordaran per sempre. Es tracta del primer de la gira Vida Meva, nom que també rep el seu darrer àlbum, estrenat ara ja fa dos mesos. El concert va realitzar-se al Teatre Municipal de Girona, de la mà de Strenes, el festival de referència que també donava tret de sortida a la seva dotzena edició.

Júlia i Pau Serrasolsas, Ginestà, al Festival Strenes de Girona, 2024. ©Laura Florido

És sabut que en això de l’amor Ginestà és el gran expert, si més no en fer-hi cançons al respecte. El 2018 i 2019 Neix, Ginestà, amb els quals el grup es presentava, per primera vegada, com a duet. Dos àlbums amb els quals van explorar els límits de la sensibilitat i la tendresa a través d’un melós pop folklòric i inèdit que va esdevenir, ràpidament, una de les seves empremtes musicals, fins avui en dia. El 2022 ho petaven amb el que es convertiria en una mena d’assaig poètic musicalitzat sobre l’amor; Suposo que l’amor és això, un disc que encara és banda sonora de la vida de molts. Aquest any, han presentat Vida Meva, un àlbum amb què els germans Serrasolsas han volgut revolucionar un públic assedegat, en el millor sentit de la paraula, de versos primaverals, frescos i plens d’emocions. Els germans han descobert que no hi ha una sola manera de parlar sobre l’amor, és per això que han tornat més aviat del que molts pensaven, per oferir aquells versos que en el seu moment van curar les seves ferides.

“Morir i tornar a néixer”. Aquesta era la definició escollida pel Pau. La Júlia posava èmfasi que el principal component del disc torna a ser l’amor. Aquest cop, però, des d’una perspectiva completament diferent de l’anterior disc, en el qual les suposicions sobre l’enamorament es deixen en un segon pla per deixar espai a una emoció completament introspectiva que tracta d’identificar tots els vèrtexs amb els quals l’amor es comprèn. En aquest cas, es tracta d’un disc que, en part parla d’un amor estable, però desafortunat, una mort de l’amor que dona pas a un renaixement a través de cosir-se un mateix la pell del cor.

Ginestà durant la cançó Mama. Festival Strenes, 2024. ©Laura Florido

Tot i que sigui una evolució del Suposo que l’amor és això, el darrer disc de Ginestà s’ha configurat determinant en la sonoritat que ja feia anys que feien; han volgut fer un pas endavant sense desprendre’s de la seva essència, aquest cop, dins d’un estil més emmarcat en el pop electrònic. Malgrat aquesta nova faceta més “festivalera”, els germans han equilibrat el disc amb balades romàntiques que segueixen el perfil dels discs anteriors. L’excepcionalitat de Vida Meva, però, rau en la voluntat de narrar i contar l’amor que senten els components de Ginestà cap a diferents persones i moments. Cançons per a la mare, per a la Júlia, per a parelles i exparelles, per als fans i amics, però, sobretot, per a ells mateixos.

Dies després d’aquest primer concert, m’atreveixo a dir que el cor de tots els que vam assistir-hi, continua excitat. Encara hi ha emocions per treure i emmarcar d’aquella trobada entre els germans Serrasolsas i un públic delirós per tornar a cridar els versos d’amor.

Tot i l’exigua distribució que ofereix fer un concert a una sala de teatre — tothom assegut i respectant la seva posició —el duet va saber treure el millor profit de l’espai gràcies a un directe espectacular. S’allunyaven, per primera vegada, del que el pop tendre —amb què es podrien caracteritzar els seus treballs anteriors— requeria. Vida Meva els dota de més llibertat dalt l’escenari; les cançons del nou disc, molt més vigoroses i performatives, han aconseguit que es desperti una energia que fluctua entre la melancolia provocada per la sensibilitat dels versos de les cançons, i un furor desencadenat gràcies als nous ritmes sintètics i marcats que han incorporat en la part de producció.

Ginestà, Festival Strenes, 2024. ©Laura Florido

M’agrada pensar que Ginestà representa el concepte d’artista tal com es concebia en èpoques romàntiques i que hem considerat impassible, en èpoques actuals. M.H. Abrams, a L’espill i la làmpada, parla sobre el paper del poeta com algú que tracta, a través de la poesia, la veracitat d’una tesi universal – en aquest cas l’amor – més enllà de l’originalitat. Ja fa temps que Ginestà fa música excelsa. Amb Vida Meva han aconseguit que aquesta garantia de goig i gaudi, que ja duien integrada en les seves cançons, sigui encara més fructífera gràcies al directe que proposen, generant així una energia bidireccional i un feedback momentani amb un públic que, tant vol saltar i cantar a ple pulmó, com deixar que el cor sigui sacsejat per la paradisíaca veu de la Júlia i la delicada poesia del Pau.

Es tracta doncs d’un disc i un directe que genera nusos a la gola per desfer-los al moment. I és que, Vida Meva és això; un cant a l’amor més pur que neix després d’un estudi noble i sensible del concepte, i que és capaç d’emmirallar-se amb tot aquell que gosi escoltar-lo. Per als més melancòlics, no patiu, els germans continuen cantant els seus grans èxits però, adequant-los a l’exigència d’aquest nou espectacle, que sens dubte enriqueix l’experiència. Ginestà ha volgut que l’amor torni al pit de tots nosaltres, i ho ha aconseguit a través d’un disc que posa el focus a la pròpia vida.

Escenari gira Vida Meva, Ginestà. Festival Strenes 2024. ©Laura Florido
Júlia Net Valiente
Blanes, 2001. Entre la història de l'art i la literatura comparada.
És membre de l'equip d'El Temps de les Arts i ponent adjunta de la Secció d'Arts Visuals de l'Ateneu Barcelonès.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close