Música

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal debuten al Liceu

Estrena de luxe al Gran Teatre del Liceu, i per partida doble. D’una banda, pel debut a Barcelona de Les Grands Ballets Candiens de Montréal, una de les millors companyies del Canadà; de l’altra, per un programa que permetrà gaudir, per primer cop a l’estat espanyol, de l’Stabat Mater de Pergolesi, amb coreografia del romanès Edward Clug, i també de la Setena simfonia de Beethoven, un dels cims del desaparegut coreògraf alemany Uwe Scholz i descrita per Wagner com “l’apoteosi de la dansa”.

El programa doble que presenta la prestigiosa companyia va ser la carta de presentació del director artístic Ivan Cavallari, nomenat recentment. I va ser un èxit esclatant: l’espectacle que va rebre una excel·lent acollida per part de la crítica i del públic canadencs en l’estrena, amb dues obres que reflecteixen a la perfecció l’estil que la prestigiosa companyia ha volgut potenciar des que va néixer fa 60 anys: “l’equilibri entre el nou repertori i la tècnica clàssica”.

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko
Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko

L’Stabat Mater de Pergolesi compta amb la coreografia del romanès Edward Clug, un talent emergent de la dansa europea, que aconsegueix establir un diàleg actual amb una obra cabdal del barroc italià. Clug ho aconsegueix per mitjà de la intensitat del propi poema, de gran potència lírica, i també a través de l’evocadora música d’un partitura que, malgrat relatar-nos el dolor d’una mare que acaba de veure morir el seu fill, “no deixa de ser portadora de vida i esperança”, tal com assegura Cavallari.

Completant el díptic hi trobem Uwe Scholz (1958-2004), important coreògraf que va deixar un gran llegat de ballets neoclàssics a partir de monumentals simfonies del repertori acadèmic. Un bon exemple n’és la Setena simfonia de Beethoven, una obra indispensable del seu repertori, i que ell va saber transformar en un ballet sur pointes i amb una escenografia i un vestuari “refinats i minimalistes, cedint tot l’espai a la dansa”, tal com apunta el mateix Cavallari.

Aquesta sessió, que es podrà gaudir en estrena el proper dissabte 14 de setembre, compta amb Dina Gilbert en la direcció de l’Orquestra Simfònica del Liceu, i amb les veus de la soprano Kimy Mc Laren i la mezzosoprano Maude Brunet en la primera peça del repertori.

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko
Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko

Una companyia canadenca històrica

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal tenen 60 anys d’història, en els quals han esdevingut una de les més importants companyies de ballet del país. Sota la direcció artística d’Ivan Cavallari, el cos de ballarines i ballarins interpreten coreografies de creadors de referència i d’avantguarda, però sempre mantenint la tècnica clàssica. A més, la companyia potencia nombroses iniciatives d’integració i conscienciació com Les STUDIOS i el Centre National de Danse-Therapie, on promouen els beneficis de la dansa, o el Fonds Casse-Noisette, que permet que cada any milers d’infants s’iniciïn en l’art del ballet.

Al capdavant de la companyia hi trobem Ivan Cavallari (Bolzano, Itàlia, 1964), qui ja compta amb una important trajectòria com a ballarí, coreògraf i director artístic. Des de ben jove accedeix a l’escola del Ballet del Teatro alla Scala de Milà i posteriorment obté una de les beques més importants a l’escola del Teatre Bolxoi de Moscou entre 1981 i 1983. Anys més tard es converteix en ballarí estrella del Ballet de Stuttgart, on interpreta tots els papers principals dels ballets de John Cranko.

Posteriorment, presenta les seves pròpies obres per a companyies com ara el Royal Ballet del Covent Garden de Londres, el Teatro alla Scala de Milà o el Ballet Nacional Txec a Praga, entre d’altres, i esdevé coreògraf del Ballet de Stuttgart, el Ballet de l’Staatsoper de Hannover, el Ballet de la Lotz State Opera a Polònia, o el Ballet de l’Staatsoper de Viena, entre molts d’altres. Des de la temporada 2017/18, és director artístic de Les Grands Ballets Canadiens de Montréal.

Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko
Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, en acció. Foto: Sasha Onyshchenko
El Temps de les Arts

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close