Històricament, la indústria musical en tots els seus àmbits ha estat protagonitzada bàsicament pel sector masculí. Entremig, com si fossin unes illes en mig de l’oceà, protagonistes femenines (compositores, cantants, intèrprets, promotores, mànagers, regidores d’escenari, equip tècnic, etc.) han lluitat i han donat “cops de colze” per ser visibles i respectades més enllà del seu gènere. Als territoris de llengua catalana, noms pioners com per exemple Maria Del Mar Bonet, Marina Rossell, Franca Masu, Guillermina Motta, Núria Feliu, Laura Simó, Carme Canela, Big Mama, Gisela Bellsolà o Lupe Villar (guitarrista de Sangtraït) han obert el camí a les generacions posteriors per dedicar-se al món de la música on era més fàcil trobar referents masculins.
De mica en mica, i per sort, aquesta tendència s’està reduint. Cada cop més, el sector femení està perdent la por, estan buscant d’agafar les regnes per elles mateixes, i des dels mitjans comunicació se’ls hi està donant una mica més de visibilitat, però desgraciadament encara s’està a anys llum del dia que ja no s’hagi de reivindicar aquesta paritat.
Un aspecte on resulta molt evident aquesta falta de paritat entre els artistes, tret d’algunes excepcions, ho veiem en els cartells de les programacions dels principals festivals, festes majors, cicles i programacions estables de les sales de concerts. Només cal fer una àmplia repassada, a vegades, la presència femenina no arriba a un quart del cartell. I a vegades, quan s’hi arriba, a un li pot quedar el dubte de si es fa més perquè hi creuen o per complir amb el percentatge.
Ja sabem que en el fons, s’haurien de fer les programacions centrant-se en la qualitat musical de les propostes més enllà del gènere i no fer-ho perquè pertoca per complir amb els percentatges, però si s’aplica aquest regla, que es faci realment. Però, encara queda força marge de millora.
A més, i no enganyaríem a ningú, si afirmem que estem en un excel·lent moment (potser dels millors a casa nostra) pel que fa a creació artística i formació musical. Només cal fer un tomb per les escoles de música del país, ESMUC, Taller de Músics, Conservatori del Liceu, entre altres, per veure que cada any acaben els seus estudis amb unes formacions d’alt nivell aptes per fer el primer salt en el sector. Però, estem en el dubte de sempre, per molta formació que tinguin, si no se’ls hi donen oportunitats, hi ha el risc que es quedin en el no-res i que desgraciadament, per poder arribar a finals de mes, deixin el seu somni per treballar sigui com a mestres de música o en altres oficis allunyats a la música.
Només cal citar els noms de Rosalía, Bad Gyal, Rigoberta Bandini (Paula Ribó) o Sílvia Pérez Cruz per demostrar que amb valentia, dones poden esgotar les entrades en l’àmbit nacional com internacional sent elles els principals reclams o compartint amb propostes masculines l’honor de ser caps de cartells en festivals de renom. Simplement i sense por, caldria apostar per elles perquè la qualitat està més que contrastada.
De fet, veient les propostes musicals que van apareixent cada any, i sense exagerar, a casa nostra, es podrien fer diversos festivals íntegrament femenins amb noms variats (no repetint sovint els mateixos noms). Així mateix, es podria extrapolar en les programacions anuals de sales on es podrien programar cicles sencers dedicats a elles. Només cal valentia i pressupost (això sempre sigui qui sigui).
I per demostrar-ho, a continuació, us citaré (per endavant demano disculpes perquè ben segur m’hauré deixat noms) un seguit de setanta-cinc noms de compositores, bandes femenines menors de quaranta anys de Catalunya, País Valencià, Illes Balears i Andorra.
Esperem que sigui l’inici de tot plegat!
Andorra
ESE i Helena Marsol
L’ALGUER
Claudia Crabuzza

Catalunya
Aiala, Núria Andorrà, Anna Andreu, Ariox, Maria Arnal, Selma Bruna (Marala), Balkan Paradise Orchestra, Beth, Gessamí Boada, Carla, Marta Cascales Alimbau, Magalí Datzira, Eva Fernández, Carlota Flâneur, Lucía Fumero, Elena Gadel, Mélodie Gimard, Guineu, Marina Herlop, Núria Graham, Gemma Humet, Intana, Julieta, Marta Knight, Koko Jean, Raquel Lúa, Marina BBface, Maruja Limón, Alba Morena, Andrea Motis, Judit i Meritxell Neddermann, Carola Ortiz, Rita Payés, Clara Peya, Irene Reig, Roba Estesa, Anna Roig, Rombo, Sara Roy, Lia Sampai, Magalí Sare, Joana Serrat, SUU, Tarta Relena, The Crab Apples, Tribade, The Seys Sisters, Paula Valls, Ven’nus, Clara Viñals (Renaldo & Clara)

Illes Balears
Ángela Cervantes, Júlia Colom, Anna Ferrer, Clara Fiol (Marala), Maria Florit, Joana Gomila, Mar Grimalt, Maria Hein, Maria Jaume, Maika Makovski, Gemma Mar, Joana Pol (Donallop)

País Valencià
Clara Andrés, Eva Dénia, Esther, Jazzwoman, Júlia, La Maria, Sandra Montfort(Marala) Mireia Vives, Pupil·les, Tesa
Vall d’Aran
Alidé Sans