Clotilde Fest 2021: La música emergent torna al jardí del Palau Robert de Barcelona

Des de fa tres anys, amb l’arribada de l’estiu i els dies llargs, el jardí del Palau Robert de Barcelona acull el cicle de concerts: Clotilde Fest.

Organitzat per la Direcció General de Difusió i l’Agència Catalana de la Joventut, amb la col·laboració, enguany, de la Creu Roja Joventut i les emissores de ràdio Flaixbac, Europa FM , Els 40, i anteriorment ICAT, l’objectiu del Clotilde Fest ha estat i és, realitzar un cicle amb artistes emergents del món del pop, rock, músiques urbanes que facin les delícies del jovent.

Al llarg d’aquests anys, els seus cartells han figurat noms referents pel jovent com per exemple Suu, Els Amics de les Arts, Miki Núñez; Pavvla, Ju, Itaca Band, Alfred García, Oques Grasses o Kids From Mars.

Lildami

Després de superar una segona edició amb totes les limitacions que la Covid-19 va imposar, amb el trasllat a finals de setembre-inici d’octubre així com la suspensió del concert de Manel (grup escollit per concloure) per un positiu per covid a l’entorn de la banda, l’edició d’enguany de Clotilde Fest es divideix en tres dates.

El passat 1 de juliol i proposat per l’emissora Flaixbac, Lildami va ser el nom escollit per inaugurar el cicle. Amagat sota el pseudònim de Lildami, el  terrassenc Damià Rodríguez és sense dubtes un dels grans noms de l’escena musical en llengua catalana. Encara que se l’associï amb el gènere del trap, la música de Lildami va més enllà d’aquest gènere, sabent combinar amb altres estils com per exemple les havaneres i amb noms d’altres estils com La Casa Azul, Albert Pla, Dorian, Oques Grasses i Suu. Per l’ocasió, Lildami va repassar els temes que conformen el seu segon i darrer treball, Viatge en Espiral.

L’endemà,  el passat 2 de juliol i  escollits per Europa FM, el cartell el va conformar tres propostes d’estils diferents.

Va obrir la vetllada el mallorquí Joan Garrido El seu nom va assolir notorietat l’any 2018 en formar part de l’edició del 2018 d’ Operación Triumfo. Els seus singles “L’Altra Fase”, “Un Dia” “Ni Me Va” o “Imagina”  formen ja part de la banda sonora del seu seguici de seguidors incondicionals. Així mateix, a finals del 2020, en ocasió de les festes nadalenques, Joan Garrido acompanyat de The Global Band van publicar el disc Christmas Songs 4 New Times (Música Global, 2020) on feien el particular repàs a les  clàssiques cançons nadalenques anglosaxones al més pur crooner. Al Clotilde Fest, Joan Garrido en format trio va presentar les seves últimes creacions sense oblidar versions de temes i versions de temes que l’han influenciat.

El segon nom de la vetllada van ser Roba Estesa, el sextet musical femení i feminista del Camp de Tarragona. Després d’assolir l’any 2015 el Primer Premi del Concurs Sons de la Mediterrània organitzat per Enderrock, el Tradicionarius amb la col·laboració de la Fira de la Mediterrània, així com grup revelació de la crítica en els Premis Enderrock 2016, Roba Estesa ha aconseguit fer-se un lloc en el panorama musical a casa nostra. La seva actualització de cançons tradicionals del nostre territori aportant-ne una nova visió tant de la lletra com de la música. Els seus temes parlen de la igualtat, la revolució, la defensa del patrimoni i les tradicions i sobretot la llibertat de l’ésser humà en sí mateix.

Porto Bello

Els altafullencs Porto Bello van ser els escollits per finalitzar la segona jornada del Clotilde Fest. Porto Bello són sense dubte un dels grans noms actuals de la música feta a casa nostra. Darrere de Rosalía i Oques Grasses, són el tercer grup més radiat a les emissores catalana. Actualment estan girant La Llei Universal (Música Global, 2021), el seu tercer disc compost en plena pandèmia. A La Llei Universal, barrejant el pop i l’electrònica, Porto Bello l’han volgut dedicar a tots aquells que no escolten a les pors, que estimen com si no hi hagués un demà i li treuen la llengua al destí i a la tristor. 

Per clausurar el Clotilde Fest d’enguany, aquest divendres 9 de juliol a les 20:00 h, ELS 40 han escollit dos noms femenins, una ja més veterana tot i la seva joventut i l’altra més emergent. Són Beth i Sara Roy.

Sara Roy Imatge: Alicia Rey-Terceros

Després de vuit anys de silenci discogràfic, la surienca Beth Rodergas ha trencat el seu silenci musical discogràfic amb Orígen (U98, 2021). Estem davant un disc ple de melodies purament pop però jugant amb les sonoritats electròniques. Els seus tretze temes barrejant el castellà (vuit cançons), català (tres) i anglès (dues) parlen de temes tan diversos com l’amor, el desamor, els fills, l’esperança, una illa i una mica de la vida en general.

Pel que fa a la manresana Sara Roy, tot i publicar aquest 2021 el seu disc de debut (A)mar, estem davant d’una cantant, compositora i periodista amb ja uns quants anys d’experiència a sobre els escenaris. Va formar part de les Macedònia, va participar a Factor X l’any 2018. A(mar), títol que pren dos significats: el mar i el verb amar, dos conceptes amb el mateix significat tant en català com en castellà, les dues llengües que Sara Roy utilitza a l’hora d’escriure les seves lletres. Les onze cançons estan inspirades en el mar. Altres temes tractats en el disc de debut són l’amor i el desamor, la confiança, l’amistat, la perseverança i la lluita per aconseguir un mateix els somnis marcats. Així mateix, l’experiència del confinament també hi és present.

Tots els concerts del Clotilde Fest són d’entrada lliure prèvia inscripció via Carnet Jove.

Per finalitzar, com a curiositat,  el nom del cicle és un clar homenatge a Clotilde Cerdà (1861-1926), filla de l’urbanista Ildefons Cerdà i de la pintora Clotilde Bosch.  A part de concertista d’arpa i compositora, Clotilde Cerdà va fundar a Barcelona l’Acadèmia de Ciències, d’Arts i Oficis, dedicada a la formació de la dona. Així mateix, al llarg de la seva, el seu activisme la va portar a defensar, amb convenciment, els drets de les dones i dels sectors més explotats. Va ser pacifista, defensora de l’abolició de l’esclavatge i la pena capital, va denunciar tota mena de dominacions sobre l’ésser humà i fou radicalment antibel·licista.

Eduard Sant Chalois
Llicenciat en Història de l’Art per la UAB i postgraduat en Direcció i Gestió d'institucions, Empreses i Plataformes Culturals de la Universitat Pompeu Fabra. Actualment coordina l’àrea de management de l’agència Culturae. A més, col·labora amb la Revista Musical Catalana i Diari El Jardí de Sant Gervasi-Sarrià dirigint la secció musical.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close