Eufònic Urbà 2021: l’Ebre i l’art sense límits

Sofà, manta i l’Eufònic Urbà 2021. A les pel·lícules i les sèries -a causa de la pandèmia- els han sortit ‘competidors’: els festivals i concerts. Moltes cites musicals s’han reinventat per poder estar connectades amb el seu públic gràcies als famosos streamings. En la vuitena edició, des de l’Eufònic Urbà 2021 han aconseguit que la seva singularitat ens atrapi, ens deixi embadalits davant de la pantalla, i ens transporti a un univers creatiu on el concepte d’art desprèn sensibilitat, reflexió, experimentació. Artistes musicals i visuals que van més enllà dels límits formals a través intel·ligència artificial, el paisatge sonor de l’Ebre, els llamps del temporal Glòria, la música, la dansa, la poesia…

Un viatge multisensorial que s’ha pogut gaudir aquest mes de febrer des del sofà de casa amb uns concerts online i que també té unes instal·lacions presencials a l’Arts Santa Mònica fins al dia 28. Si us vau perdre els espectacles, no patiu, perquè estan disponibles al seu canal de Youtube. Cinc propostes sonores que interpel·len l’espectador, et llancen preguntes des de la creació més contemporània i alhora reflexiva.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Una sacsejada a la tradició i la religió va ser la litúrgia proposada per Adrià Grandia, Marc Vilajuana i Carlos Martorell. “Acte de fe” és una cerimònia amb un gran bagatge, gràcies a un quart ‘artista’ o més ben dit, una eina d’intel·ligència artificial que ha estudiat centenars d’obres tradicional per després contribuir, amb el seu aprenentatge, a la catarsi sonora de Grandia, Vilajuana i Martorell. Tancar els ulls i submergir-se en un ‘caos’ que beu de la improvisació i dialoga amb la tradició per dur-la a terrenys insospitats. Melodies que esdevenen textures sonores, una experiència del tot vivencial. Les paraules per descriure-la no li fan justícia.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

“Un petit repàs d’algunes de les cançons gallegues més exitoses dels últims 200 anys”. Així és com el gallec Eloy Platas va trencar el gel de la seva actuació el divendres 5 de febrer. Sota l’alter ego musical de Lume, va convidar-nos a escoltar el missatge de les pedres; poesies musicades, una de Rosalía de Castro; un ritual funerari desaparegut de Rías Baixas anomenat “la danza do abellón” on entra en joc la distorsió de la guitarra. L’electrònica i la percussió a mercè d’una relectura i homenatge a la tradició.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

El lateral del Claustre Max Cahner de l’Arts Santa Mònica va ser l’escenari del guitarrista Ferran Fages i la coreògrafa Carme Torrent. Un espai que pren una significació especial en aquesta proposta, juntament amb la llum, fins i tot l’aire. Sons enigmàtics, d’una guitarra elèctrica que esdevé un instrument, un canal. De la mateixa manera que el cos de Torrent, que es manifesta amb moviments lliures acompanyats de la seva ombra.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

El cartell de l’Eufònic Urbà, en format online, és un reflex del que va ser l’edició estiuenca de l’Eufònic 2020 a les Terres de l’Ebre. Ilia Sartori i Eloisa Matheu han participat en diferents edicions del festival. Investigadores del paisatge sonor, van presentar un recorregut temporal. L’aigua del Delta, les seves llacunes, els seus ocells, els arrossaires. Una reivindicació d’un dels paradisos que tenim a casa nostra però que cal preservar.  Un trajecte d’imatges precioses i de sons estacionals. Parar per escoltar i sentir la natura que no atura. 

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Per acabar les jornades en línia, David Aguilar i Ander Fernández van presentar l’experiència i el resultat de la seva residència artística “Cartografia d’un llamp”. Els protagonistes, els llamps del temporal Glòria i els veïns i veïnes ebrencs en una performance científico-poètico-musical plena de vida.

Les instal·lacions de l’Eufònic Urbà fins al 28 de febrer, presencial a l’Arts Santa Mònica

Malgrat des d’un bon inici l’Eufònic Urbà s’havia de celebrar completament presencial i adaptat a les mesures COVID-19, finalment no ha pogut ser així. Però el trajecte de l’Eufònic Urbà 2021 fa parada i fonda fins al 28 de febrer a l’Arts Santa Mònica, en l’horari habitual de l’espai cultural, amb control d’aforament i accés gratuït. S’hi poden visitar les instal·lacions artístiques de Tomanaga Tokuyama, Lina Bautista, Anaisa Alonso i Lot Amorós. Per aquest espai també hi ha participat cabosanroque amb la instal·lació “Sous les violons, la plage”, una reflexió insòlita del classicisme amb la destrucció d’un quartet de corda penjant del sostre. I també la proposta d’Alfredo Costa Monteiro, “En-lloc”, una teleinstal·lació analògica, un joc acústic on els assistents podien escoltar la melodia d’un acordió només a les escales del recinte.

I si encara no hi podeu anar pel confinament comarcal, també podeu visitar des de casa la Sala Sintètica, un entorn virtual 3D amb dos espais creats per Marta Verde i Anna Carreras.

Sandra Tello
Periodista i gestora cultural. Melòmana de mena, descobrir música nova és una aventura diària. Ha col·laborat en programes musicals a RNE 4 i Ràdio Badalona, i ha escrit cròniques, entrevistes i reportatges musicals a la revista Enderrock. Co-autora d'El llibre blau de Blaumut (Columna, 2016) i fan incondicional de Paul McCartney.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close