Òpera

Endavant, Rusalka!

El Palau de les Arts de València afegeix al seu repertori la ‘Rusalka’ de Dvorak, cent anys després de l’estrena a l’Estat espanyol al Liceu de Barcelona. Una producció esteticista de Christof Loy, molt ben presentada, en què, com és habitual, hi ha una perfecta direcció de cantants.

Rusalka
Música: Antonin Dvorak (1841-1904)
Direcció musical: Cornelius Meister
Director: Christof Loy
Orquestra i Cor de la Comunitat Valenciana
Palau de les Arts Reina Sofia, del 30 de gener a l’11 de febrer de 2024

Rusalka va ser redescoberta recentment als grans teatres d’òpera internacionals i el Palau des Arts Reina Sofia de València té motius per produir-la. Producció compartida amb el Teatre Real de Madrid, el Semperer de Dresden i el Liceu de Barcelona. València l’acollia després de presentar-se Madrid i cinc actuacions a Dresden. L’aforament no estava del tot completat, però el públic curiós del vaixell insígnia de Santiago Calatrava va ser conquerit per aquesta música suau i invasiva, concebuda en ple simbolisme, al tombant del segle XX. Sense por a perdre peu, ens aventuraríem a fer paral·lelismes amb l’obra de Wagner, el leitmotiv recurrent quan es parla d’accedir a les obres des de la primera escolta.

El director alemany Christof Loy opta per un decorat gairebé únic executat per Johannes Leiacker. Representa el vestíbul d’un teatre elegant i lleugerament barroc, ambientant la història a dins. Rusalka, la nimfa, es mou com una ballarina ferida condemnada al llit amb el peu dret embenat, incapaç de muntar en punta a diferència de les seves germanes. La posada en escena demostra ser molt exigent per a la soprano que interpreta el paper principal perquè, regularment, ha de pujar a puntes, interpretant retirs i port de bras, un repte per a una cantant que en principi hauria de concentrar-se en la seva línia de cant. Olesya Golovneva, amb proporcions de ballarina, afronta perfectament el repte: la cantant russa es mou amb flexibilitat i gràcia. Si al famós Air de la lune del primer acte li falta una mica de projecció, no li falta encant a la seva veu en les notes agudes i baixes. Al llarg dels tres actes guanya en densitat i en l’últim acte, amb el seu pare i després amb el Príncep, elimina totes les reserves.

L’òpera Rusalka @MiguelLorenzo-MikelPonce/LesArts

El seu pare, Vodnik, l’Esperit del Llac, és defensat pel baix rus Maxim Kusmin-Karavaev. La seva veu és una mica mancada de profunditat i el paper, similar a una figura paterna verdiana, no té el carisma que es mereix. Al contrari, el tenor anglès Adam Smith ofereix un príncep amb una veu clara i sòlida amb una interpretació magistral. És successivament seductor, enganyós i especialment commovedor en el seu paper d’amant pròdig al tercer acte. Un artista a seguir…

Un altre personatge clau de Rusalka és el de la bruixa Jezibaba. La mezzosoprano Enkelejda Shkoza deambula pel registre inferior i juga amb el personatge que és alhora benèvol i malvat. El mesurador d’aplaudiments final és un indicador de la popularitat de la seva actuació. La princesa estrangera, la rival de Rusalka, és interpretada de manera brillant per Sinead Campbell-Wallace. El tenor irlandès, igual que el tenor anglès, demostra fins a quin punt el repertori txec s’ha tornat familiar als artistes anglosaxons al llarg del temps.

Entre els altres papers, una menció per al caçador del mexicà Daniel Gallegos. El seu cant subtil i la poesia del seu vestuari contrasten amb el joc i la melodia més terrosos de l’espanyol Manel Esteve, notable guardacaça, i de la cap de cuina, Laura Orueta.

L’òpera Rusalka @MiguelLorenzo-MikelPonce/LesArts

El director alemany Cornelius Meister, acostumat al repertori wagnerià, però també familiaritzat amb Massenet, sedueix en la seva aproximació a Dvorak, delicada i potent alhora. Malauradament, alguns instruments de metall es van perdre pel camí, sobretot per a la soprano en el seu delicat Air de la lune. Les cordes, en canvi, sonen reals i cada secció troba una millora meravellosa en aquesta gran partitura. La coreografia bacanal de Klevis Elmazaj segur que no serà del gust de tothom, però el compromís dels ballarins tindrà molt més consens.

Després d’una esplèndida Jenufa de Janacek l’any passat, el Palau continua brillantment la seva exploració del repertori txec. Música una mica inhabitual que l’oïda occidental recull amb interès i plaer.

Vincent Le Baron
Vincent Le Baron, diplômé de droit à la Sorbonne à Paris, a débuté la critique de danse il y a environ vingt ans. Formé par René Sirvin au quotidien Le Figaro, il collabora à deux revues de danse mensuelle, Danse Light et Ballet 2000. Vincent a couvert pour ces supports les saisons de l’Opéra de Paris mais également des représentations en région ainsi qu’en Europe, à New York et à Tokyo. Pendant quelques années de 2014 à 2018, Vincent collabora à altamusica, un site principalement spécialisé dans la musique mais comportant également une tribune de danse. Sa dernière collaboration fut à la prestigieuse Ballet Review qui compta de longues années les signatures prestigieuses de Clement Crisp et Clive Barnes. Occasionnellement il participa à la rédaction des programmes dont ceux du Théâtre du Châtelet à Paris.

Vincent Le Baron, llicenciat en dret per la Sorbona de París, va començar a escriure crítica de dansa fa uns vint anys. Format per René Sirvin al diari Le Figaro, va col·laborar en dues revistes mensuals de dansa, Danse Light i Ballet 2000. Per a aquests mitjans, Vincent va cobrir les temporades de l'Òpera de París però també actuacions a la regió i a Europa, a New York i Tòquio. Durant uns anys, del 2014 al 2018, Vincent va col·laborar a altamusica, un lloc principalment especialitzat en música però que també inclou un fòrum de dansa. La seva darrera col·laboració va ser amb la prestigiosa Ballet Review que durant molts anys va incloure les prestigioses signatures de Clement Crisp i Clive Barnes. De tant en tant va participar en la redacció de programes, entre ells els del Théâtre du Châtelet de París.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close