Òpera

Una beca per fer una ‘Orgia’ (i no és broma)

El compositor Hèctor Parra s’ha fet creditor a una de les prestigioses residències de l’Acadèmia de França en Roma, que li permetrà convertir en òpera el conegut drama de Pasolini.

Fa anys que Hèctor Parra (Barcelona, 1976), el compositor català amb més projecció internacional del que portem de segle, ve plasmant en el seu treball artístic algunes de les seves preocupacions més fondes com a ésser humà; reflexions al voltant de temes tan fonamentals com l’evolució de l’individu i la societat i el risc permanent de la seva caiguda sota el domini del mercantilisme, la riquesa, la hipocresia i el menyspreu per tot el que és diferent.

El compositor Hèctor Parra.

Aquest afany s’ha vist particularment expressat en obres com la seva darrera òpera, l’aclamada Les Bienveillantes, basada en l´obra literària homònima de Jonathan Littel, un retrat íntim i esfereïdor del nazisme i els seus mecanismes de creixement i desplegament ideològic, social i militar.

Ara, i tot continuant amb les mateixes reflexions, Parra és a punt d’abordar la que serà la seva setena creació escènica, Orgia, una òpera de cambra basada en el drama teatral del mateix títol del cineasta i escriptor italià Pier Paolo Pasolini (1922-1975). Un projecte, encara per desenvolupar, que l’ha fet creditor a una de les prestigioses residències a la Vil·la Medici, que concedeix anualment l’Acadèmia de França a Roma, una institució artística francesa els orígens de la qual es remunten al segle XVII.

La proposta de Parra ha estat seleccionada, juntament amb la d’altres 15 candidats de vuit nacionalitats i set disciplines artístiques diferents, entre un total de 599 sol·licituds presentades, essent el tercer espanyol i el primer català en aconseguir aquest recolzament.

“La residència, d’un any de durada, et facilita poder desenvolupar el teu projecte en les millors condicions possibles i al mateix temps em permet estar obert als intercanvis artístics amb altres residents i artistes que viuen a Roma, amb la possibilitat d’encetar nous projectes de col·laboració transdisciplinària durant aquest període”, explica Hèctor Parra, un artista que ja ha treballat amb l’escriptora francesa Marie NDiaye (premi Goncourt 2009 i beneficiaria també en el passat d’una d’aquestes beques), el dramaturg i cineasta austríac Klaus Händl o la física teòrica nord-americana Lisa Randall.

En Orgia Parra tornarà a tenir com a partner al director d’escena Calixto Bieito, el qual ja ha estat responsable dels projectes escènics de les seves dues òperes anteriors, Wilde, estrenada el 2015 al  Festival de Schwetzingen SWR, i Les Bienveillantes, presentada, amb gran èxit, l’abril de 2019 a l’Òpera d’Anvers.

Projecte continuista

Segons explica Hèctor Parra, el projecte d’Orgia representa la continuació natural d’una investigació artística vinculada a les mateixes preocupacions humanes que també són presents en el treball de Pasolini. “Ell va denunciar, d’una manera molt clarivident, la manera que un cert feixisme sobreviu i aniquila tot rastre d’humanitat en la societat moderna a través de la cultura del consum. A Saló o els 120 dies de Sodoma escenifica clarament l’univers d’un camp de concentració organitzat i basat en el principi d’obediència i submissió”, explica el compositor.

Muntatge de l’òpera Wilde, primera col·laboració escènica entre el compositor Hèctor Parra i el director Calixto Bieito. © Schwetzinger SWR Festspiele 2015.

En Orgia, un text teatral escrit una dècada abans de Saló, Pasolini “ens mostra com l’amor i el sexe també es troben al servei d’una destrucció sàdica de l’altre”. Estrenada el 1968 a Torí, sota la direcció del mateix autor, l’obra es centra en dos personatges, un Home i una Dona, un matrimoni burgès addicte al sadomasoquisme. Un ritual violent a través del qual tots dos descobreixen com la violència de les relacions de poder sustenta tota relació social.   

Amb aquest material, Parra té previst escriure una òpera de cambra per a conjunt instrumental contemporani i instrument barroc (arxillaüt), una combinació que ja ha explorat en obres anteriors, com la seva òpera Das geopferte Leben (La vida sacrificada), de 2013. A més del projecte escènic, Calixto Bieito també s’ocuparà de l’adaptació del llibret de Pasolini. “Calixto no escriurà un nou llibret pròpiament tal, sinó que farà una adaptació de l’original. Tenim els permisos de la família per adaptar-lo a l’òpera i retallar-lo, però no per a modificar cap línia”, aclareix Parra.

En realitat, no és la primera vegada que el compositor barcelonès, establert a França des de 2002, s’apropa a aquesta obra. Fa quatre anys, Orgia ja va inspirar la composició orquestral Orgia-Irrisorio alito d’aria —“una de les experiències de composició més intenses a les que m’he enfrontat fins ara”—, en la qual Parra explora una “hibridació extrema i dialèctica” entre el drama de Pasolini i la Passió segons Sant Joan, de J. S. Bach. També el seu quart quartet de corda, Un concertino di angeli contra le pareti del mio cranio (2020), té com a font d’inspiració un dels sis episodis d’Orgia.

El resultat d’aquest nou projecte estarà a punt dins de pocs mesos i és possible que la nova creació del tàndem Parra/Bieito, que sense dubte no passarà desapercebuda, arribi als escenaris al llarg de 2022.

Mentrestant, Parra gaudirà, al llarg de tot el pròxim curs, d’un espai i unes condicions de treball de les quals ja es van beneficiar en el passat compositors de l’alçada de Dutilleux, Debussy, Massenet, Bizet, Gounod o Berlioz.

De Napoleó a Malraux

Fundada el 1666 pel rei Luis XIV de França, l’objectiu de l’Acadèmia va ser oferir als joves artistes franceses que es feien mereixedors de l’anomenat Prix de Rome, de completar la seva formació a través del contacte directe amb les obres dels grans mestres de l’Antiguitat i el Renaixement a la ciutat eterna. Després d’ocupar diferents emplaçaments, el 1803 Napoléo Bonaparte la va traslladar a la seva actual ubicació, la Vil·la Medici, una mansió històrica del segle XVI situada al cor de Roma, al mont Pincio.

Al llarg de tot el segle XIX, l’Acadèmia va ser el punt culminant pels joves artistes —inicialment només pintors, escultors, gravadors, arquitectes i músics— que trobaven en ella l’espai necessari per poder desenvolupar llurs estudis i projectes creatius en períodes que podien arribar fins als cinc anys.

El 1968, André Malroux va suprimir el Premi de Roma, i la tutela de la Vil·la Medici va pasar a mans del ministeri de Cultura francès. Des de llavors, la convocatòria s’ha remodelat i ara és oberta a tots els camps vinculats a la creació artística, inclosos la fotografia, el vídeo,  l’escenografia, la història de l’art i fins i tot, la cuina.

Entre els 16 seleccionats per a la residència del curs 2020-21, que inclou beca, allotjament i espai de treball, figuren un director d’escena, dos escriptors, cinc artistes plàstics, un historiador de l’art, un guionista, una arquitecta, una fotògrafa i dos compositors, Hèctor Parra i la italiana Marta Gentilucci. Perquè, això sí, la selecció és totalment paritària: vuit homes i vuit dones.

Ana Maria Dávila
Periodista, titulada per la Pontificia Universidad Católica de Chile. Especialitzada en periodisme musical i cultural ha treballat per als diaris El Periódico, Avui, El Observador i El Mundo de Catalunya. Activa divulgadora de la música catalana contemporània, col·labora amb diferents institucions culturals del país i és autora de la biografia oficial de la pianista Maria Canals (Maria Canals i Barcelona, 2015) i coautora de Peralada. L'escenari de les emocions (2013) i Compositors d'avui. Guia de la música contemporània a Catalunya (2008), entre altres publicacions.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close