Mercat de l'art

Octubre, inici de la temporada artística

Octubre és un mes interessant per a l’esfera artística, es realitzen dues de les grans fires: Frieze a Londres i la Fiac a París. Enguany el Moma durant aquest mes reobre les seves portes amb més metres i canvis en el seu model expositiu. Es realitzaran algunes de les grans subhastes d’art a Londres, Hong Kong i altres ciutats; també és el mes que les galeries d’art de Barcelona han seleccionat per iniciar la nova temporada artística, un mes en què el local també esdevé internacional.

Vista de l’exposició Itziar Okariz, Una prueba, otra cosa no, galeria EtHall, Barcelona

Frieze va obrir les seves portes unes setmanes abans que el 31 d’octubre venci la pròrroga que s’havien donat per acabar la negociació de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, la possibilitat que a la fi es materialitzi el Brexit ha generat incertesa a un dels més importants mercats artístics. El Regne Unit té una quota del 66% del mercat de l’art a la Unió Europea i Londres és una de les capitals mundials de l’art. Les dificultats inicials que comportarien la fi de la lliure circulació de persones i béns entre el Regne Unit i la Unió Europea ha beneficiat París que està guanyant importància i visibilitat, alguna de les grans galeries londinenques com la White Cube ha anunciat l’obertura d’una seu a la ciutat de la Llum, el galerista de Nova York David Zwiner amb seu a Londres i Hong Kong també ha obert a París com Mayoral, la galeria barcelonina que per a la seva expansió internacional, va obrir el dia 8 d’octubre un espai en l’avinguda Matignon. La nova edició de la FIAC ha estat descrita per Le Monde com la més internacional dels últims anys, en aquesta edició també participaran galeries barcelonines com Projectes SD, Nogueras Blanchard i, la valenciana, Espai Visor.

Una de les notícies importants relacionades amb el mercat de l’art durant Frieze va ser que la família Guardans-Cambó havia posat a la venda, a través de Trinity Fine Art, una important obra de Sandro Botticelli, Retrat de Michele Marullo Tarcaniota de 1491, és l’última pintura d’aquest autor que hi ha en mans privades, l’entrada al mercat d’aquesta important obra va ser un dels grans atractius de la fira. Durant aquest període, també es va convertir en notícia la venda a la subhasta de Sotheby ‘s d’una pintura a l’oli de Bansky, en què es veu la Cambra dels Comuns britànica plena de ximpanzés, per 9.879.500 lliures esterlines i la presentació per a la premsa de l’ampliació del Moma de Nova York, a partir del 21 d’octubre s’obre al públic en general  l’ampliació de 3700 metres quadrats d’espai expositiu que els permetrà exposar més obres i canviar la seva presentació de la seva col·lecció en què s’interrelacionaran pintura, escultura, arquitectura, disseny, fotografia, multimèdia, performance, pel·lícules, destacant les afinitats i les friccions entre les diferents matèries artístiques que aniran canviant de forma continuada. Entre les exposicions temporals que es presenten Tanking a thread for a walk, comissariada per Juliet Kinchin i Andrew Gardner fidel al títol ofereix un passeig per l’art tèxtil del segle XX en el qual presenta l’obra de l’artista Aurèlia Muñoz (Barcelona 1926 – 2011) una de les seves escultures tèxtils ha estat seleccionada per il·lustrar la informació de l’exposició. En aquestes mateixes dates, el Museu Nacional d’Art de Catalunya de Barcelona presenta també una selecció d’obres d’aquesta artista realitzades entre 1960 i 1978; l’exposició que es presentarà a la Sala 76 del museu dins el programa Post-Guerra i segona avantguarda, amb el títol Nuar L’espai, donació Aurèlia Muñoz.

Jaume Pitarch. Los Olvidados, 2019

Barcelona també ha escollit aquest mes per iniciar la nova temporada artística amb la celebració del Barcelona Gallery Weekend que ha decidit realitzar una inauguració conjunta. En aquesta edició han participat 27 galeries de Barcelona, de l’Hospitalet de Llobregat i Santa Margarida i els Monjos entre les que estan 3 Punts Galeria, ADN Galeria, Alalimón, ÀMBIT Galeria d’Art, Ana Mas Projects, Angels Barcelona, Art Aurora Galeria, Artur Ramon art,Bombon Projects, Die Eckeart contemporani, Dilalica, Espai Tactel Toormix, EtHALL, Galeria Carles Taché, Galeria Contrast, Galeria Joan Prats, Galeria Marc Domènech, Galeria Toni Tàpies, Galeria Zielinsky, L & B Gallery, Mayoral, Nogueres Blanchard, Palmadotze Galeria d’art, Pigment Gallery, Rocio Santa Cruz, Sala Parés i Víctor Lope art Contemporani. Aquest model de festa d’obertura de la temporada també ho fan altres ciutats com Berlin, Brussel·les, Madrid, entre d’altres. És una bona opció per estimular les visites locals, però també un atractiu per visitar les galeries per col·leccionistes, comissaris i crítics d’altres ciutats i països. Entre les activitats que es presenten hi ha unes rutes guiades Arco Gallery Walks, organitzades conjuntament per la Fundació Arco de Madrid, en què galeristes, artistes i comissaris ofereixen visites guiades a les exposicions. Des de l’organització també proposen Artévete un programa per a amants de l’art i joves col·leccionistes, que els ofereixen visites privades a col·leccions, visites a exposicions que els apropen a l’experiència de l’adquisició d’obres d’art, també hi ha un programa VIP que convida a visitar la ciutat per col·leccionistes nacionals i internacionals.

Imatge de l’obra de ceràmica de Gustavo Pérez, 19-151, de l’exposició Reencuentros a la Galeria Artur Ramon Art

La galeria Mayoral presenta una exposició que té un interès històric: Venezia 1958, en la qual mostra una desena d’obres que van formar part del pavelló espanyol de la Biennal de Venècia de 1958, en la qual es poden veure les obres d’Antoni Tàpies, Eduardo Chillida, Rafael Canogar, Manolo Millares, Antonio Saura i Manuel Rivera, totes procedents d’importants col·leccions espanyoles i internacionals. És la primera vegada que una exposició recupera una part de les obres que van formar part d’aquell important esdeveniment per a la història de l’art espanyol de postguerra. En aquesta edició es poden veure les obres de setanta artistes com Itziar Okariz, una de les artistes presentada al Pavelló Espanyol de la Biennal de Venècia d’enguany, Alex Katz, Magda Bolumar, Christto & Andrew, Ed Pien, Jaume Pitarch, Nazif Topçuoglu, Jordi Mitjà, Diogo Pimentão, Irma Álvarez-Laviada, Patrik Grijalvo, Alfredo Rodríguez, Juliana Cerqueira Leite, Gonzalo Sicre, Cynthia Fusillo, Claudia Vaig, Gerard Mas, Francisca Benítez, Albert Ràfols-Casamada, Josep Guinovart, Joaquín Lalanne, Daniel & Geo Fuchs, Carlos Pazos, entre d’altres. En una línia que s’escapa al que és habitual, Artur Ramon Art presenta l’obra de Gustavo Pérez, creador mexicà que treballa amb ceràmica, una exposició interessant que està en línia amb la d’altres importants galeries que també han apostat per aquesta matèria artística com Hauser & Wirth que van obrir Make Hauser & Wirth Somerset, a Somertset, Anglaterra, un centre que fa exposicions, tallers i trobades amb artistes i artesans que treballen la ceràmica o el vidre.

La temporada 2019-2020 arrenca amb energia i il·lusió, un bon antídot per pal·liar la incertesa que ha projectat la situació econòmica internacional, la guerra comercial entre EE UU i la Xina o la baixada del pressupost de cultura.

Juan Naranjo

Curador d'exposicions independent i galerista. Combina la investigació dels debats introduïts per les noves tecnologies en l'esfera artística i els canvis d'hàbits socials amb l'organització d'exposicions i subhastes d'art.
Juan Naranjo

Juan Naranjo: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca