Secció: Actualitat

Olga Subirós serà la comissària de la proposta catalana a la Biennal de Venècia d’Arquitectura

Catalunya participarà a 17a edició de la Biennal de Venècia d’Arquitectura, dins el programa ‘Eventi collaterali’, amb un projecte comissariat per Olga Subirós i que porta per títol ‘AIRE/ARIA/AIR’. La presència catalana a l’esdeveniment s’inaugurarà el 23 de maig del 2020.

El projecte AIRE/ARIA/AIR reivindica el paper dels arquitectes en les noves formes de pensar i cartografiar les ciutats davant la crisi climàtica que provoca l’acció humana sobre el planeta. Aquesta és la proposta, ideada per Olga Subirós i amb producció de l’Institut Ramon Llull, que arribarà a la Biennal de Venècia d’Arquitectura 2020 per representar la cultura catalana. Subirós és arquitecta i comissària de projectes que adopten un enfocament integrador de la cultura del segle XXI i les transformacions de gran abast de l’era digital. Entre d’altres, ha estat comissària –juntament amb José Luis de Vicente– de “Big Bang Data”, una exposició sobre la datificació del món que s’ha presentat en ciutats d’arreu del món.

L’any 2016, Subirós va guanyar el concurs internacional per a l’exposició “Data Square” al EPFL-ArtLab de Lausanne i també va dissenyar l’exposició entorn del procés creatiu del Xef Ferran Adrià i el restaurant El Bulli que va ser presentat a la Somerset House de Londres, Boston Science Museum i la Fundació Telefónica a Madrid. És autora també del muntatge de l’exposició “Estàs a punt per a la televisió?” que va ser comissariada per Chus Martínez al MACBA, i de més d’una dotzena de projectes expositius per al CCCB, entre d’altres. Olga Subirós és professora en el Màster en Dades i Disseny de l’Escola Elisava de Disseny-Universitat Pompeu Fabra i col·labora amb altres Universitats i Màsters, i és autora de diverses publicacions.

La crisi climàtica i l’arquitectura

El projecte insta els arquitectes a fer arquitectura i urbanisme a partir de les dades immaterials: la contaminació atmosfèrica, lumínica i acústica fan necessàries noves metodologies de treball interdisciplinaris entre l’arquitectura, l’urbanisme, la sostenibilitat i les ciències de la salut. Aquest projecte col·laboratiu reivindica també l’empoderament de la ciutadania i la necessitat de tornar la titularitat de les dades massives a l’espai comú.

En aquest sentit, la Biennal de Venècia nomena cada any un comissari o director artístic que planteja un tema al qual han de respondre tots els projectes que formen part de l’exposició. Hashim Sarkis, arquitecte d’origen libanès establert als Estats Units i comissari per la Biennal del 2020, interpel·la els participants amb la pregunta “How will we live together?” (“Com podrem viure junt”?), a la qual la proposta catalana respon tot reivindicant l’aire com a bé comú a preservar: “Viure junts, en sentit radical, equival a sobreviure junts”.

L’element central del projecte és una instal·lació formada per un passadís estret que evocarà la morfologia urbana i que contindrà evidència material de la contaminació de l’aire que respirem a les ciutats. A l’exterior d’aquesta estructura es mostraran vídeo projeccions de l’estudi 300.000 Km/s, format per Mar Santamaria i Pablo Martínez, que enguany ha estat guardonat amb el prestigiós premi S+T+ARTS Prize d’Ars Electronica amb la Comissió Europea.

Al pavelló també estaran presents les creacions següents: peces de CALIOPE-Urban v. 1.0, un treball de modelització de la contaminació de l’aire realitzat pel Barcelona Supercomputing Center i Smart Citizen, un projecte enfocat en l’avanç de les tecnologies i estratègies per a la captació de dades obertes sobre condicions atmosfèriques a partir de la participació ciutadana, recolzat pel projecte Europeu Making Sense, i gràcies a la col·laboració entre IAAC | Fab Lab Barcelona i Ideas for Change.

També, de la mà del grup multidisciplinari OpenSystems de la Universitat de Barcelona, hi participarà la proposta de ciència ciutadana xAire que mesura de forma participada la concentració de diòxid de nitrogen (contaminant associat a vehicles amb motor de combustió) i els i els mapes de LOBELIA AiR, que mostren l’evolució de NO2 en ubicacions seleccionades.

L’espai expositiu serà ocupat per la veu de Maria Arnal, cantant i compositora que crearà una peça sonora inèdita concebuda com una ària crítica dedicada a l’aire amb què vivim.