Exposicions

Pepo Hernando. El cicle de la vida

Feia quinze anys que Pepo Hernando (Villanueva de Rampalay, Burgos, 1950) no exposava a Barcelona, i ara ho fa a la galeria RocioSantaCruz on presenta obra recent, ja que tota l’ha realitzat al 2020, amb el títol Me multipliqué para sentirme. De fet, des de la seva primera exposició individual el 1973 a la Sala CAMB d’Aranda de Duero fins al 2007, havia anat exhibint els seus treballs de manera regular per diferents localitats espanyoles i europees. El 1979 va obtenir el Primer Premi XXIII Certamen Internacional de Dibuix Ynglada-Guillot. Al marge de la pintura també s’ha interessat per la performance, sobretot durant les dècades dels 70 i 80.  Tanmateix, ha compaginat el seu treball creatiu amb el de ser responsable de diversos projectes expositius a Barcelona, així com ha estat assessor d’exposicions , dissenyador d’espais, i sobretot, d’emmarcador, on també ha adquirit un gran prestigi.

Pepo Hernando. Me multipliqué para sentirme
Galeria RocioSantaCruz
Gran Vía de les Corts Catalanes, 627. Barcelona
Fins al 30 de gener de 2021

Encara que sigui la primera vegada que exhibeix les seves pintures en una galeria, ja fa molts anys que té relació amb les galeries, ja que “per les seves mans han passat les obres d’infinitat d’artistes a les que ha dedicat una cura i mestratge indispensables”. És significatiu que aquest retorn a la primera plana expositiva la faci a RocioSantaCruz, ja que segurament es tracta del millor lloc per poder mostrar les seves pintures més recents, totes elles realitzades en ple confinament per la pandèmia del Covid19.

Pepo Hernando: Sense títol, 2020.

Podem considerar que des de sempre s’ha interessat pel dibuix, considerant-lo essencial per poder desenvolupar posteriorment les seves pintures. En els seus orígens el llapis era la seva eina preferida per executar les seves obres, amb un traç àgil quan s’endinsava dins del terreny realista. Més endavant, a la dècada dels 80, apareixen animals amb formes totèmiques, principalment ocells, emprant colors més foscos,  a que poc a poc aniran derivant cap a l’abstracció on s’aprecien la simetria i la moderació compositiva, i on el color també passa a ser un element primordial en les seves teles.

Natàlia Chocarro, en el text de presentació assenyala que “la pintura i la vida són una mateixa cosa; l’ímpetu de la joventut el va portar a explorar les possibilitats de la matèria al mateix temps que el gest- aleshores ingenu i primerenc- aniria concretant-se fins a configurar una bella cartografia”. Per tant, quan hom contempla Me multipliqué para sentirme, se n’adona que aquesta idea és ben evident, sobretot perquè l’ordre i el caos s’acoblen en perfecta harmonia, mitjançant l’existència d’una sèrie d’elements semblants a càpsules o cèl·lules que s’agrupen, sense deixar gairebé cap escletxa entre elles.

Pepo Hernando: Sense títol, 2020.

La manera de treballar cadascuna de les peces és molt laboriosa, ja que va incorporant diverses capes a la tela –normalment són tres. La primera, o sigui la que correspon al fons del quadre, és d’un sol color: verd, blanc…; en la segona capa inclou cercles o formes ameboides de color negre o verd i, per últim, a la tercera capa és on apareix un altre color diferent dels anteriors. A primer cop d’ull no s’observen aquestes capes, però si ens aproximen a la tela veiem com estan unides aquestes peces gairebé microscòpiques. Visualment semblen els ruscs que construeixen les abelles, el que confirma la idea que es tracta d’una obra que requereix  força temps per poder-la crear i per això estem davant d’un “entramat de formes i colors, una pugna constant entre l’ombra i la llum, entre la creació i la destrucció”.

A l’exposició també hi figuren algunes peces que tenen un gran cromatisme. En una apareixen diferents tonalitats vermelloses que a priori semblen dues esferes unides com si fos un mapamundi o bé una màscara, mentre al fons sorgeixen innumerables cèl·lules o membranes que donen la sensació de moviment, i sí a més afegim la lluminositat que provoquen les diverses gradacions que l’artista incorpora a la tela, ens trobem davant d’una obra plenament vitalista. Hi ha dues obres on aquestes formes ameboides no estan juntes sinó separades, movent-se aleatòriament. Ben bé és com si l’espectador estigués mirant una placa de petri –recipient on es conreen els bacteris, les cèl·lules, les floridures o altres microorganismes- a través d’un microscopi.

Pepo Hernando: Sense títol, 2020.

Aquesta multiplicitat d’idees i imatges abstractes que veiem a l’exposició ens indiquen el motiu pel qual ha volgut mostrar-les al públic, després de tant de temps recollit al seu estudi, com és el de sentir-se de nou un artista que crea a partir del concepte de dualitat, o sigui: el bé i e mal, la vida i la mort, el ying i el yang… Per això el poema que encapçala el text de Natàlia Chocarro, és del poeta portuguès Fernando Pessoa, Passatge del Temps:

“Em vaig multiplicar, per sentir-me,

Per sentir-me, vaig necessitar sentir-ho tot,

Em vaig desbordar, no vaig fer sinó que extralimitar-me,

Em vaig despullar, i em vaig lliurar

I en cada racó de la meva ànima hi ha un altar a un déu diferent”.

Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Articles relacionats amb Galeria RocioSantaCruz

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close