Llibres

Per_Cromwell. Dels espais geogràfics als poètics.

A finals de la dècada de 1990, els llibres de fotografia van esdevenir una nova categoria dins de la història de la fotografia. El terme fotollibre es va començar a utilitzar per designar aquells llibres en què s’havia implicat el fotògraf en la maquetació, en els quals el disseny i el tema s’escapaven de la producció habitual, i els convertia en obres.

La categorització del fotollibre va estar en certa manera vinculada a l’interès que hi havia en aquell moment pels llibres d’artistes i al procés de recuperació de les avantguardes, del període d’entreguerres, època en la qual el mitjà imprès i les publicacions van jugar un paper central en la creació artística, convertint-se en els espais discursius de molts creadors de l’avantguarda. El fotollibre, en aquestes últimes dècades, ha augmentat el seu prestigi artístic i el seu valor econòmic, donant-li visibilitat en els espais expositius i en el mercat. Al novembre es va realitzar París Photo, la fira més important que hi ha de fotografia actualment. En els seus inicis només s’exposaven i comercialitzaven fotografies, en els últims anys, les editorials i les llibreries han anat guanyant terreny fins a tenir una important secció dins de la fira; simultàniament, a Paris Photo s’han organitzat diferents fires específiques com Paris Photobook Fair, on es poden trobar fotollibres històrics o Polycopies, fira internacional en la qual participen molts editors o fotògrafs, que editen els seus fotollibres i en Of Print, fira d’editors d’art, els fotollibres també hi eren presents.

Doble pàgina de l’interior del llibre ‘’per_cormwell’’, amb imatges del fotògraf suec i texts de l’assagista Vicenç Altaió.

Paral·lelament a tota aquesta activitat entorn del fotollibre que hi havia a París, a l’Espai fotografic Català Roca de Barcelona es va realitzar la presentació d’un excel·lent fotollibre, per_cromwell, que van dur a terme Felip Puig, Per Cromwell, Vicenç Altaió i Pep Rigol. El fotollibre, publicat per l’editorial sabadellenca Puig Faura, sorgeix de la col·laboració que han realitzat Per Cromwell, fotògraf i Vicenç Altaió, poeta. Una de les primeres coses que crida l’atenció és l’acurada edició que s’ha fet del fotollibre, presentat en un estoig de tela, amb unes tècniques d’impressió molt cuidades, amb diferents tipus de paper, que el connecten amb la gran qualitat que hi havia a les edicions en els anys trenta quan s’utilitzava la impressió en gravat al relleu , tècnica amb la qual s’han imprès alguns dels més importants fotollibres i, que fa molts anys, que es va deixar d’utilitzar. No obstant això, el plantejament del disseny i la seva concepció no deixa espai a la nostàlgia. El format quadrat com el d’Instagram, la portada blanca, la tipografia i el guió baix són molt actuals I evoquen una pantalla en la qual podem començar a navegar a través de les seves pàgines, un joc entre dos mitjans que, possiblement, no són tan diferents com a font d’accés a la informació, tot i que canvia, de forma important l’experiència sensitiva.

Doble pàgina de l’interior del llibre ‘’per_cormwell’’, amb imatges del fotògraf suec i texts de l’assagista Vicenç Altaió.

Un dels avantatges de poder llegir un llibre físic és que es pot començar per on més t’interessa en aquest moment. Com en altres casos, vaig iniciar el llibre pel final, on hi ha les descripcions de les fotografies al costat d’una imatge en miniatura, en començar a llegir els títols em vaig adonar que la major part eren descripcions de ciutats, de llocs: Islàndia, Arlöv, Suècia, Düsseldorf, Emirats Àrabs, Berlin, Kuala Lumpur, Venecia, Shanghai, Denver… Tot i que les fotografies eren instantànies emocionals, no es corresponien amb imatges descriptives o amb els paisatges convencionals, els textos i les fotografies d’aquest fotollibre s’escapaven de la idea, de les convencions dels llibres de viatges. Per Cromwell i Vicenç Altaió, dos creadors que per la seva gran quantitat d’interessos i activitats que realitzen excedeixen qualsevol mena de classificació, ens ofereixen un acostament, subjectiu, expressiu, personal, un viatge poètic en què els espais geogràfics han estat substituïts per espais mentals.

Doble pàgina de l’interior del llibre ‘’per_cormwell’’, amb imatges del fotògraf suec i texts de l’assagista Vicenç Altaió.

Les denses i intenses fotografies que fa Per Cromwell dels llocs que visita, s’allunya dels referents, del monumental, de l’exòtic, ens revelen espais indefinits, instants singulars, ens mostren tant el que veu l’objectiu de la seva càmera, com el que projecta de si mateix en les imatges. Un viatge autobiogràfic que ens apropa al seu intens i ric món interior. Les imatges estan preses en molt llocs diferents, però sempre fan referència a una manera de mirar, de veure els paisatges, llocs o moments que hi ha en les seves fotografies només existeixen perquè han estat fotografiades per ell.

La maquetació ens proposa un joc d’analogies entre les imatges que han estat composadas de forma enfrontada, en una doble pàgina, en alguns casos també s’ha inserit un pàgina transparent amb fragments d’un text de Vicenç Altaió. Les imatges i els textos funcionen tant juntes com separades, creant un joc de transparències, de muntatges en els quals es fonen, confrontant les dues potents visions dels seus creadors que ens sacsegen com diu Vicenç Altaiò “ La poesía pura no és forma pura. Sinó xoc. L’art és una cosa física”.

Els textos de Vicenç Altaió ens ofereixen un lúcid i revelador viatge per les fotografies que composen el fotollibre en els què també reflexionen sobre la fotografia. A per_cromwell conflueixen dues esferes, dos temps, dos autors que el converteixen en matèria artística, en objecte de desig.

Juan Naranjo

Curador d'exposicions independent i galerista. Combina la investigació dels debats introduïts per les noves tecnologies en l'esfera artística i els canvis d'hàbits socials amb l'organització d'exposicions i subhastes d'art.
Juan Naranjo

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca