Pere Antoni Pons

Escriptor i periodista

L'Autoestopista

Pere Antoni Pons: «La poesia no vol decència»

Crític, cronista, narrador o poeta. Només són algunes de les facetes literàries de Pere Antoni Pons (Campanet, Mallorca, 1980), autor polièdric i proteic que compta amb una vintena d’obres publicades. De formació filòleg, pot dir que és un professional del món de les lletres (“em dedico a escriure, però per a diaris i revistes, que és el que et permet malviure del què escrius”, diu) i que atresora un prestigi fet a base de bons llibres i d’un bon grapat d’articles, ressenyes, perfils, reportatges o entrevistes. Entre les seves últimes publicacions, els retrats literaris d’Un arxipèlag radiant (EnSiola, 2019) o el poemari Canvi de guàrdia (Viena, 2019), premi Josep Maria López-Picó.

“M’agrada escriure gèneres diferents, perquè m’agrada llegir generes diferents. Mai en tinc prou amb una sola cosa, sempre tinc molta gana, vull explorar i tastar“, explica. Un tastaolletisme literari que ha estat molt natural. “Quan m’ha vingut de gust fer novel·les, n’he fet; quan volia fer poemes, també n’he fet. Amb les entrevistes en profunditat i el periodisme, el mateix. Tot surt d’una manera molt natural”. Tan natural, fins i tot, com la interrupció que va tenir en el camp poètic, on va debutar amb només dinou anys i El verí dels àngels (Lleonard Muntaner, 1999).

L’inici va comportar una prioritat poètica absoluta —”com a escriptor i lector”— fins als 27 anys. “Però després em vaig cansar del gènere, vaig trobar que estava adotzenat i que, com a escriptor, em convenia obrir-me. Vaig estar vuit anys en què no només no escrivia poesia, sinó que no en llegia. Era un gènere en el qual pràcticament havia perdut la fe. Però em va revenir, i encara em perdura. He fet dos llibres des d’aleshores i en tinc un tercer a punt”.

La poesia de Pons, que és eminentment íntima, també busca ser moltes més coses. “El pilot automàtic és mortal amb tot, però particularment amb la poesia. Tots tenim un vocabulari ric, tots hem llegit molt, tots més o menys podem improvisar un poema decent. Però la poesia no vol decència, vol una altra cosa. La literatura demana molt més que simple ofici“.

Pere Antoni Pons. Foto: Josep Sampol
Pere Antoni Pons. Foto: Josep Sampol

Una concepció vitalista de l’art i la cultura

Una trajectòria poètica no es pot deslligar mai la vivència, ni de la dosi justa d’humor.”Arriba una edat en què la vida et fa veure que ja no ets qui eres”. La dècada que va dels 30 als 40 és determinant. “Si has trobat feina, si estàs assentat en termes matrimonials i tens fills, és molt possible que et sentis més vell amb 38 anys que no pas amb 50”. És just al punt on trobem Canvi de guàrdia (Viena) i Aquí, on passa tot (Bromera), escrits després d’un cert replantejament vital, “quan et sents més fort per assumir certs dubtes i poetitzar-los”. “Quan en tens quaranta ets més resistent i et permets escriure de manera més autopunitiva. Ara faig poemes menys vitalistes que quan tenia 20 anys. Però soc més fort i vitalista que quan els tenia“.

Llegir és viure. Si has llegit 4.000 llibres –i els has llegit bé, d’una manera intensa, moral i emotiva–, estimes millor i et mors millor, amb consciència. Jo no faig una distinció entre vida i cultura: tot està mesclat i tot s’alimenta de tot. Tot és mescla i tot és bastard”. Si ens referim a dilemes i contradiccions, el camí ha de passar per l’heterogeneïtat. “En art, com més coses millor. Tot acaba depenent de si mires el món amb un prisma o un altre. D’una anècdota o d’un sentiment en pots fer qualsevol cosa, una novel·la, una article o un poema. Tot és qüestió de triar i arribar fins a les darreres conseqüències”, subratlla.

La mala premsa de la crítica

Una actitud que Pons també demostra en la crítica, on és una de les veus més respectades, guardonat amb el Premi Llucieta Canyà de l’edició 2019 de l’Indilletres. “Quan faig una ressenya negativa d’un llibre, sempre sembla que sigui la primera ressenya negativa que he fet. I no em considero un crític dur o carnisser. Penso que ser dur o benèvol és una qüestió molt menor en les teves aptituds com a crític”. En tot cas, rebat aquells qui asseguren que la crítica catalana no és bona. “Té una molt mala premsa immerescuda, perquè tenim gent molt bona fent crítica, com els de La Lectora o Manel Ollé, entre d’altres”. Això sí, remarca que hi ha molts crítics que es dediquen a autors estrangers traduïts. “És una estratègia per evitar malentesos i conflictes. Sincerament, penso que una ressenya d’un llibre d’un autor català s’hauria de pagar una mica més que la d’un autor de fora“.

“Un critic el que ha de fer és llegir a fons un llibre, dir si funciona o no, explicar per què funciona o perquè no, amb un bon desplegament d’idees, amb una prosa potent, energètica i diversa, i persuadir el lector de la seva pròpia opinió. El que importa no és dir si el llibre és bo o dolent, sinó fer una aproximació al llibre que al lector li serveix per llegir-lo més bé“.

A la fi, tots els generes depenen una mica del mateix: “que hi hagi una veu i mirada personals, un desplegament d’idees estimulants, que descol·loqui una mica el lector, que proposi una visió del món, que jugui amb la tradició“. Com deia Robert Hughes, una gran obra d’art és aquella que té una visió del món i un sentit de la història. “És el que crec que ha de tenir qualsevol text literari perquè valgui”.

Canvi de guàrdia (Viena), de Pere Antoni Pons
Canvi de guàrdia (Viena, 2019), de Pere Antoni Pons

Granollers, 1979. És poeta, periodista cultural, crític de cinema i professor del Màster de Periodisme Literari de la UAB i del Laboratori de Lletres. Ha estat cap de cultura de Nació Digital i coordinador d'"El Temps de les Arts". Col·labora regularment a "El Temps", "En Línia" de TVE, "Àrtic" de betevé i "Catalunya Migdia" de Catalunya Ràdio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close