Poesia

Un Barcelona Poesia festiu, lúdic i deslliurat d’apriorismes

Música, teatre, arts, escena, improvisació, expressió efímera. I sobretot poesia, molta poesia. Després de dos anys de limitació forçosa i contenció en formats i idees, el Barcelona Poesia torna a “la normalitat” en una edició que omplirà la capital catalana de versos i manifestacions poètiques, de l’11 al 18 de maig.

“La idea que teníem —assegura Maria Callís, que aquest any s’estrena com a codirectora, juntament amb Josep Pedrals— passava per reconquerir l’espai i potenciar la paraula efímera i la creació en directe, davant del públic o bé amb el públic participant-hi”. Les jams de creació poètica en seran un bon exemple, amb els assistents com a participants actius de la creació en directe de poemes.

“Aquests bolos són molt interessants de fer, atès que ara podem trobar-nos de nou i ens semblava molt adequat potenciar actes en què les paraules se n’aniran, i que només les podràs caçar si hi ets, al moment”. En total, vuit dies amb una cinquantena d’activitats, comissariades per Pedrals i Callís, poetes de reconeguda trajectòria. Una setmana on la poesia arriba més enllà dels murs de consum propi, que es fa popular i proactiva, amb homenatges i recitals, concerts i espectacles, per a grans i menuts, i per a tots els gustos.

El toc d’inici arriba aquest dimecres 11 de maig amb un acte molt especial, el pregó, que l’any passat va viure l’estrena amb Vòrtex(t). La proposta d’Albert Garcia Elena va ser tot un impacte i ara tindrà continuïtat amb l’homenatge a Pau Riba, amb una cercavila “festiva i vital” i Núria Martínez Vernis com a mestra de cerimònies. “Riba és un personatge que ha influït de manera profunda en molts àmbits”. Com a cantant, compositor, poeta, escriptor i agent de la contracultura. “Però també, i especialment, com a referent vital. Ens semblava molt important que fos al BCN Poesia”, rebla Callís.

Pau Riba, en una imatge promocional. Foto: David Ruano
Pau Riba, en una imatge promocional. Foto: David Ruano

De Riba a Fuster, de Pasolini a Pope

Més enllà de Riba, desaparegut recentment, el festival també reconeixerà les figures de Joan Fuster i Pier Paolo Pasolini, de qui aquest 2022 se celebra el centenari del naixement i que serà el protagonista de la Marató Pasolini, el 14 de maig, d’11 a 20h a la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures (per participar-hi cal inscriure’s aquí). I també tindran el seu moment referents com Guillem Viladot, Narcís Comadira o Jordi Pope, de qui recentment s’ha publicat Que jo em guardi de dir amén. Obra completa (o així).

“La pretensió del festival és proposar un acostament a la poesia des de perspectives molt diverses. Podem passar d’un acte amb un micro sol a un acte amb col·lectius no habituals en festivals d’aquesta mena. Hem intentat treure els apriorismes amb què la gent es planta a la poesia”, subratlla Callís.

La part escènica i la música tenen un pes molt rellevant. “L’aposta musical és notòria i té a veure amb les ganes de tenyir-ho tot de festivitat. Fa dues edicions que el BCN Poesia no s’ha pogut celebrar amb normalitat. I ara que podem tornar a sortir al carrer i estar-nos drets, ens semblava que la música —que va molt lligada a l’expressió poètica— era una manera molt bonica de convidar la gent a ser-hi”. La tria és feta a consciència. “Els grups que proposem tenen relacions diverses i profundes amb la poesia: de Saüc en flor al Remei de Ca la Fresca o Rodrigo Laviña”.

Si la connexió entre poesia i música és evident, en aquesta edició també ho és la connexió amb d’altres disciplines artístiques, com el teatre. “Hem programat diverses estrenes, com Serafins, que fa La Ludwig Band, que es fa al Molino. És una producció del festival, els vam demanar que agafessin els singlots poètics del Serafí Pitarra i els portessin al seu terreny. També ens fa molta il·lusió estrenar l’obra Vull subornar la joventut, amb Pol López i dramatúrgia d’Andreu Gomila. Són fragments de converses, entrevistes i classes de Gabriel Ferrater i la farem a una aula de la UB on ell va fer classes. O l’estrena, també, de Mata’m psicosi, un monòleg basat en un text de Dolors Miquel, a la Sala Beckett”.

Roda de premsa del Barcelona Poesia 2022. Foto: Pep Herrero
Roda de premsa del Barcelona Poesia 2022. Foto: Pep Herrero

Improvisació, glosa i paraula viva

L’obertura de gèneres i propostes té, com no podria ser d’altra manera, el nexe comú de la paraula, aquest 2022 més viva que mai, amb la glossa i la improvisació, fins i tot amb les habituals cròniques, però enguany escrites en vers. “La glosa és molt present, perquè segueix la línia de creació en directe. I també volíem que tots els actes tinguessin una cobertura de cronistes i que fessin cròniques en vers. Amb la voluntat de ser contingents, de caçar què està passant. I que no tinguin pretensions de quedar en el marbre, sinó de capturar les vibracions del moment”.

“Hi ha gent que segur que ve a tots els actes, perquè són lectors i consumidors fidels de poesia. Però també ens sembla molt important que acostem la programació a gent o sectors que per raons diverses no hi estan tan avesats. Per això, la proposta inclou la branca més ludicofestiva de la música, fins a propostes infantils o de poètiques barcelonines”. En aquest sentit d’obrir el festival i apropar-lo a molts públics hi trobem una altra estrena molt especial. “El Club de res de res, una obra en què la Berta Giraut hi ha treballat durant mesos, amb Teatre de pacotilla, que és una companyia d’actors diagnosticats de salut mental. L’acte és una unió de forces entre el CCCB, amb el marc de l’exposició sobre Tosquelles, L’Altre festival i el BCN poesia”.

Tampoc no hi poden faltar actes essencials, parts essencials de la programació, com la cerimònia d’entrega dels Premis Jocs Florals de Barcelona, que enguany ha recaigut en la poeta i música Glòria Coll Domingo, en un acte que se celebrarà el 16 de maig al Saló de Cent de l’Ajuntament.

O l’esperat moment culminant, el 18 de maig, al Palau de la Música, on se celebrarà el XXXVII Festival Internacional de Poesia, amb el poeta de Moçambic Hironina Joshua, el siriokurd Golan Haji, la romanesa Marta Petreu, l’italià Ángelo Néstore, l’ucraïnesocatalà Andrii Antonovsky, l’anglesa Alice Oswald i el català Jordi Pàmias. La traca final a un festival de primera i més viu que mai.

Cartell del Barcelona Poesia 2022
Cartell del Barcelona Poesia 2022
Esteve Plantada
Granollers, 1979. És poeta, periodista cultural, crític de cinema i professor del Màster de Periodisme Literari de la UAB i del Laboratori de Lletres. Ha estat cap de cultura de Nació Digital i coordinador d'"El Temps de les Arts". Col·labora regularment a "El Temps", "En Línia" de TVE, "Àrtic" de betevé i "Catalunya Migdia" de Catalunya Ràdio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close