Poesia

Una tempesta creativa per rellegir clàssics

Edicions Poncianes i el Centre de les Arts Lliures impulsen el Festival TRO, comissariat per La Sullivan, que tindrà lloc del 5 al 19 de novembre en tres sessions performàtiques amb poesia, pensament, música, dansa, cinema o humor, en una participació eclèctica i multidisciplinària on trobem noms com Cristina Morales, Gabriela Wiener, Marc Giró, Roger Pelàez o Ana Polo.

Disseny: Sentanta

Després del llampec, sempre ve el tro. El terrabastall després de l’enlluernament, el ressò del primer cop de geni. Així podríem dir que és el Festival TRO, un esdeveniment que parteix de la primera fogonada —la creació poètica i la publicació— per oferir-ne una relectura, una impressió, una manera diferent de reinterpretar allò que ha estat escrit, imprès i distribuït.

En l’inici d’aquest trajecte creatiu, doncs, hi ha les obres publicades per Edicions Poncianes. “El festival parteix del catàleg de l’editorial, amb la idea de fer-ne una nova lectura”, explica Pol Guasch, un dels membres de La Sullivan, juntament amb Mireia Calafell i Berta Subirats, responsables de comissariar la programació. “Ens agrada la barreja, crear trobades inesperades entre persones que no es coneixen o no han coincidit mai. Aquesta fricció és molt interessant i per això en aquest festival de tres dies passen mes de vint persones”.

Des del primer moment, es tenia molt clar que no es volia recórrer a fer les típiques presentacions de llibres o que els autors parlessin de les seves obres, “sinó aportar una capa més de sentit, de relectura performàtica”, constata. “Si la literatura, i totes aquestes publicacions, ens apel·len avui en dia no és només des de la perspectiva literària, sinó des d’un lloc més eixamplat. El festival vol demostrar que la literatura és molt més que paraules”.

Literatura i transgressió, amb coreògrafs, filòsofs, activistes i també una cineasta, Núria Giménez Lorang —aclamada realitzadora de My Mexican Bretzel (2021)—, que és la protagonista d’una producció pròpia del festival, amb un film sobre Pasolini fet a partir d’imatges d’arxiu. La projecció comptarà amb la música en directe de Carles Viarnès i Sara Fontán, exemple clar d’allò que es busca amb la programació: que una obra en porti a a d’altres, que al creativitat d’un autor faci esclatar la d’altres autors, de camps diversos.

Dos altres exemples clar són Elisa Victora, autora d’una obra com Vozdevieja, on trena un monòleg interior com a nena petita, i que estableix el lligam amb Virginia Woolf, la veu que posa les bases del monòleg interior de la modernitat; o Valentín Roma, que parlarà de Marguerite Duras després d’haver comissariat una exposició amb material inèdit.

El pòster dedicat a Víctor Català. Imatge: Edicions Poncianes

Bèsties, cànon i futur

Els actes es divideixen en tres dissabtes on es treu els artistes de la seva zona de confort per tal d’exposar vincles íntims amb les obres de què parlen, amb accions i sorpreses per al públic. “Ho fem en tres dies [en setmanes consecutives] per multiplicar l’accés a un festival al bell mig de Barcelona, al Centre de les Arts Lliures Fundació Joan Brossa, i que és gratuït i d’entrada lliure, un aspecte molt important per a nosaltres”, rebla Guasch.

La programació del primer dia, titulada “Ser bèstia”, és feta a partir dels cèlebres pòsters literaris de Poncianes, “on ja hi ha una intervenció de qui fa la tria, en la selecció de l’obra que apareix al revers del pòster”, explica Guasch. “Ara, hi afegim una tercera capa interpretativa, amb persones de la cultura que tenen un vincle amb aquell autor i que poden aportar-ne una nova visió”.

El segon dissabte, “Obrir el cànon”, parteix del llibre Submergir-se en el naufragi, d’Adrienne Rich, en traducció del mateix Guasch. “L’autora marca el dia, però va molt més enllà de la seva obra, ja que mostrarà com aquesta ha impactat i influït en l’obra de diverses persones que treballen en disciplines diferents. Rich és un referent que ha estat oblidat, amb una recepció molt desigual que la fa ser coneguda com a assagista, però no com a poeta”.

Durant tercer i últim dia, “Tornar a Pasolini”, hi haurà música en directe, cinema de producció pròpia, xou, humor i performance. “Una cosa completament hibrida, una manera molt particular que tenim de plantejar la cultura”, exposa Guasch. Totes les sessions performàtiques aproparan al públic, espectadors i lectors, una nova manera d’entendre els textos publicats per Poncianes, a través d’una lectura coral i amb vermut final.

Una de les imatges gràfiques del Festival TRO. Disseny: Setanta

Programació completa per dies

Dissabte 5 de novembre
SER BÈSTIA

Una trobada que vol seguir indagant els vincles que uneixen alguns d’aquests autors clàssics amb creadors contemporanis. Set intervencions a partir de set poètiques. El resultat: una actualització d’autors que ens travessen, perquè la promesa es conjuga en present i la tradició és matèria de futur.

Guillem Balart – Allen Ginsberg
Marc Giró – Víctor Català
Glòria Ribera – Arthur Rimbaud
Cristina Morales – Walt Whitman
Roger Peláez – Albert Camus
Valentín Roma – Marguerite Duras
Elisa Victoria – Virginia Woolf

Dissabte 12 de novembre
OBRIR EL CÀNON

Adrienne Rich com a pretext per demanar a diversos creadors que facin una lectura personal d’un referent silenciat de la seva disciplina. Una excusa per descobrir veus desconegudes, reivindicar-ne la importància, reprendre el seu llegat i, al final, celebrar la redescoberta amb un DJ set i l’hora del vermut.

Pol Guasch + Ada Bruguera – literatura
Fina Birulés – filosofia
Kelly Lua (Tinta negra) – poesia
Miquel Missé – activisme
Aimar Pérez Galí – dansa
Maguette Dieng (Jokkoo Collective) – música electrònica
DJ set final de Maguette Dieng

Dissabte 19 de novembre
TORNAR A PASOLINI

En el centenari de Pasolini, és inevitable preguntar-nos què queda d’ell avui. Les escriptores Gabriela Wiener i Layla Martínez conversaran sobre la continuació del seu llegat; Carles Viarnès i Sara Fontán musicaran en directe un muntatge audiovisual inèdit a partir dels seus films creat per la directora Núria Giménez Lorang; i, finalment, l’humor d’Ana Polo revisarà les entrevistes sobre amor i sexualitat que Pasolini va rodar a Comizi d’amore.

Gabriela Wiener  + Layla Martínez – conversa
Carles Viarnès + Sara Fontán + Núria Giménez Lorang – concert audiovisual
Ana Polo – monòleg a partir de Comizi d’amore

FESTIVAL TRO

Dissabtes 5, 12 i 19 de novembre
De 12 a 14h
Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures (C/ Flassaders, 40. Barcelona)
Entrada gratuïta fins a omplir aforament

(Disseny de Setanta)

Esteve Plantada
Granollers, 1979. És poeta, periodista cultural, crític de cinema i professor del Màster de Periodisme Literari de la UAB i del Laboratori de Lletres. Ha estat cap de cultura de Nació Digital i coordinador d'"El Temps de les Arts". Col·labora regularment a "El Temps", "En Línia" de TVE, "Àrtic" de betevé i "Catalunya Migdia" de Catalunya Ràdio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close