Exposicions

Ressonàncies sensorials – Manolo Gómez

El Museu de l’Art de la Pell de Vic mostra les darreres obres de l’artista vigatà Manolo Gómez, un treball caracteritzat per l’ús del paper com a matèria prima a través del qual experimenta i porta les seves possibilitat fins a les últimes conseqüències.

Ressonàncies sensorials, Manolo Gómez
A cura d’Ana Mª Palomo
Museu de l’Art de la Pell de Vic
Del 23 d’octubre al 6 de gener de 2020

Ja fa uns anys que el Museu de l’Art de la Pell obre la tercera planta del seu espai a l’art contemporani. En aquesta ocasió, ens retrobem amb Manolo Gómez, que ja havia exposat fa gairebé cinc anys en aquest espai i que ens presenta les seves darreres creacions a la mostra Ressonàncies sensorials.

Malgrat que parteix del paper com a llenç, Gómez no el tracta com a simple suport, sinó com a espai pictòric en si mateix. A partir de tallar-lo, arrugar-lo o fins i tot cremar-lo porta als límits el comportament del material i d’aquesta manera assoleix nous resultats estètics. Amb l’ample ventall de tècniques que empra, Gómez converteix el paper en objecte i situa la seva obra en la frontera entre la imatge i el volum.

El procés creatiu de Gómez té lloc gairebé sempre al taller. El seu és un treball metòdic, en què la repetició esdevé una forma de creació. Davant la tela en blanc, Gómez converteix en ritual la seva pràctica. Moltes de les obres parteixen d’un gest que de forma repetida i minuciosa va configurant el resultat final i l’autor no nega que l’atzar prengui part també en el procés de creació. En una de les seves peces, l’artista aglutina papers enrotllats i col·locats mil·limètricament en files damunt d’una fusta i repeteix aquest patró de forma ritual. La peça final ens mostra una repetició orgànica que té com a referència l’ofici manual enfront del treball mecanitzat.

Val a dir que les cartel·les han quedat relegades de l’exposició, cosa que obliga l’espectador a caminar per l’espai sense una referència conceptual i, per tant, a buscar els significats en el tractament que s’ha aplicat al material que es presenta.

Exposició Ressonàncies sensorials de Manolo Gómez. Fotografia de Blai Marginedas.

Una part interessant de l’exposició és la manera com es generen relacions formals entre les diferents peces que se’ns mostren. En la primera sala ja se’ns presenten els principals elements que ens acompanyaran al llarg del recorregut. Dues de les obres que defineixen part de l’interès formal de la mostra són dos papers vegetals que Gómez ha enrotllat, els subjectat amb una goma elàstica i els ha tornat a desenrotllar, de manera que la pressió de la goma ha causat una arruga sobre el paper. Amb aquest simple gest, l’artista traspassa el pla del paper, li dona forma i li confereix volum i, per tant, profunditat.

Aquest mateix gest es repeteix en una de les obres de més gran format, en la qual l’artista utilitza més d’un centenar de papers enrotllats per formar una peça tridimensional. En aquesta proposta l’acumulació de paper esdevé una escultura de més de cinc metres de llarg, que ocupa bona part del passadís que uneix les dues sales de la tercera planta del museu. La peça se’ns presenta com un paisatge difícil d’abastar en la seva totalitat.

s/t, Manolo Gómez. Fotografia Blai Marginedas Sayós

La relació amb la naturalesa i el paisatge és molt present en l’obra de Manolo Gómez. El treball constant i cíclic amb la matèria com a mètode creatiu ens transporta als processos geològics que acaben conformant un paisatge.

Aquesta mateixa relació és present en una altra obra de Gómez, en què fa un pas més enllà i cedeix a la natura la presa de decisions sobre el procés creatiu. La idea va sorgir de les passejades que l’artista feia des de casa seva fins a casa de la seva mare, la Mari. Durant el trajecte, es fixava en les deixalles que anava trobant al llarg del camí i en com la corrosió les havia acabat transformant. Una de les coses que va descobrir va ser que molts papers tenien forats, però que no eren forats fets amb cap estri humà. Això el va intrigar i aquesta fixació el va conduir a afinar la vista. Un dia mentre anava pel camí, que ell anomenava “camí de la Mari”, va observar que damunt d’un d’aquests papers foradats hi havia un cargol. Les ganes d’experimentació el van portar a estendre alguns papers al patí exterior del seu taller i mullar-los just abans que es pongués el sol. Durant la nit els gastròpodes van aparèixer atrets per la humitat i van prendre part en la creació.

Detall de les mossegades de cargols. Fotografia de Blai Marginedas Sayós

L’exposició es tanca amb un conjunt de peces circulars creades a partir de paper pintat amb pols de granit i premsat dins d’un motlle en forma de cercle. El conjunt explora el volum a partir de les arrugues que se generen en l’acumulació dels papers premsats, mentre que la textura i el color gris metal·litzat del granit ens transporten a estrats geològics.

Són moltes les interpretacions que podem fer d’una obra tan oberta de significat com la de Manolo Gómez. És magnífic el tractament que fa dels materials, que porta amb cura fins a les últimes conseqüències. Les seves obres contenen el rastre d’uns rituals rutinaris, que d’alguna manera ens deixen marques i ens arruguen. Però al mateix temps qualsevol lectura que en puguem fer sembla simplement una coincidència. Això ens demostra que molt sovint no cal elevar els significats en grans pedestals, sinó gaudir de les ressonàncies sensorials que es desprenen del desgast de la matèria. En aquest cas, no se’ns demana entendre res, simplement percebre.

s/t, Manolo Gómez. Fotografia de Blai Marginedas Sayós.

Blai Marginedas

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close