World Arts / Art News

Chipperfield torna la seva obra mestra a Mies

Leggilo in taliano

Després de set anys d’obres, torna a obrir la Neue Nationalgalerie dissenyada als anys seixanta per Mies van der Rohe, una peça fonamental de l’arquitectura mundial del segle XX.

Berlín. L’espera s’ha fet llarga, set anys de tancament per a una complexa restauració a càrrec de David Chipperfield Architects. Però ha valgut la pena: l’emblemàtica Neue Nationalgalerie, obra d’un dels quatre mestres de l’arquitectura moderna, Ludwig Mies van der Rohe, va tornar a obrir-se al públic el 22 d’agost. L’edifici que Mies va construir els anys 1965-68, per encàrrec del Senat de Berlín, és l’únic dels seus projectes fets a l’Alemanya de la postguerra: últim director de la Bauhaus fundada per Walter Gropius a Weimar el 1919, Mies va emigrar durant molt de temps als Estats Units i no semblava disposat a tornar a casa després del tancament de l’última seu a Berlín i el seu fracàs personal en aquesta vivència. Contra tota expectativa, però, va tornar per construir una peça fonamental de l’arquitectura mundial.

Una vista interna després de les restauracions.


Després de gairebé cinquanta anys d’activitat ininterrompuda, el 2014 es va fer patent la necessitat de tancar el museu: dos anys abans, es va encarregar el seu projecte de rehabilitació a l’estudi d’arquitectura berlinès del famós arquitecte anglès Sir David Chipperfield, especialitzat en intervencions en edificis culturals i ja apreciat a la ciutat per haver restaurat el Neues Museum. L’edifici rehabilitat pel seu equip de Berlín compta ara amb nous elements estructurals en vidre i formigó, nous recobriments i moderns sistemes sanitaris i de protecció. A finals d’abril va tenir lloc la cerimònia oficial de lliurament de les claus (amb un streaming en directe a tot el món), amb la presència de la ministra de Cultura, Monika Grütters. Només per a la finalització a escala estructural de la sala d’exposicions superior, es van instal·lar 1.600 metres quadrats de vidre nou i 2.500 metres quadrats de lloses de granit natural. Els exteriors també s’han netejat i s’hi han tornat a col·locar les llegendàries escultures d’Alexander Calder, objecte d’una de les tres exposicions de la reobertura juntament amb “The Art of Society, 1900-1945” sobre la col·lecció domèstica i l’esperadíssima exposició individual de l’artista Rosa Barba, “In a Perpetual Now” (vegeu núm. 419, juliol-agost 2021, p. 83).

CAT | Versió extreta de l’edició original italiana del Giornale dell’Arte

Il Giornale dell'Arte
El Giornale dell'Arte és un periòdic mensual dedicat al món de l’art publicat per l’editorial torinesa Umberto Allemandi S.r.l.
El primer número es va publicar el maig de 1983, sota la direcció del fundador Umberto Allemandi, amb l’objectiu de proposar un producte editorial innovador en el camp de l’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close