World Arts / Art News
RESILIENZA POST COVID

Macron exagerat: 100 mil milions!

Leggilo in taliano

És la inversió estratosfèrica en el sector de la cultura (2,3 % del PIB)

París. França, com la resta de membres de la Unió Europea, també ha presentat el seu Pla nacional de recuperació i resiliència, aprovat per la Comissió Europea el 23 de juny. L’objectiu principal de tots els plans és intervenir en les infraestructures i en les economies nacionals i fer efectiva la transició verda i digital per tal que cada nació, i per tant la mateixa Europa, siguin més competitives, i per fomentar la cohesió social i territorial. En el cas de França, el president Emmanuel Macron ja havia presentat el 3 de setembre del 2020 el pla nacional France Relance per valor de 100 mil milions (l’anomenat pla Macron), el 40 % del qual serà finançat per la Unió Europea per mitjà del NextGenerationEU i el Recovery and Resilience Facility (Rrf – Instrument de Recuperació i Resiliència). Les inversions presentades en el Pla National de Recuperació i de Resiliència (PNRR) formen part, per tant, del pla nacional francès més ampli.

Igual que Itàlia i a diferència d’altres nacions, el PNRR francès preveu diverses mesures de suport a la cultura. Les mesures i les inversions s’inclouen en el “Setè component”, que es dedica a la digitalització de l’Estat, dels territoris i de les empreses i a la cultura. Els recursos assignats pugen a 3,1 mil milions, dels quals 2,1 aportats per Europa.

A França, com a Itàlia, la cultura és un component destacat del PIB nacional i en representa prop del 2,3 %. En el sector hi operen 80 mil empreses culturals i 670 mil treballadors, cosa que representa el 2,5 % de la població activa i genera un volum de negoci de 90 mil milions d’euros (dades de 2019). A més, la cultura és un dels sectors en què França exporta més, amb un creixement dues vegades més ràpid que la resta d’exportacions entre el 2013 i el 2016 (el 16 % respecte al 8 %). D’altra banda, com a la resta del món, el sector cultural (i sobretot el sector dels espectacles en directe) ha estat un dels més afectats per la pandèmia. El 2020, el volum de negoci s’estima que es va reduir en un 25 % respecte al 2019, amb pèrdues de 22,3 mil milions d’euros segons els estudis del Govern francès. El 2020 França ha posat en pràctica diverses mesures d’urgència, tant transversals com específiques, que han fet possible la resiliència i la supervivència del sector a curt termini; no obstant això, s’ha sentit la necessitat de programar inversions i mesures a llarg terme per tal d’incrementar la competitivitat del sector.
Així doncs, el Pla France Relance i el PNRR francès han previst una sèrie d’inversions per donar suport al patrimoni cultural del territori, afavorir la recuperació del sector de l’espectacle en directe, reforçar i consolidar el posicionament estratègic de les empreses de l’àmbit de la cultura i dur a terme una estratègia per a les indústries culturals i creatives (ICC). En aquest sentit, les ICC ja són objecte d’altres polítiques i estratègies europees i inclouen la música, les arts escèniques, l’audiovisual, la ràdio, els videojocs, els llibres, els diaris i les revistes, les arts visuals, l’arquitectura i la publicitat; a França, els sectors considerats estratègics i que es beneficiaran d’inversions específiques seran els de la premsa i les revistes, el llibre, el cinema i l’audiovisual. Per tant, s’han previst mesures per consolidar i modernitzar, a través de la digitalització, les empreses i els serveis culturals, tot esperant que això tingui un impacte positiu en el territori, el món laboral i el creixement d’altres sectors. Aquestes inversions es posicionen en l’objectiu més ampli del “Component 7”, és a dir, la digitalització dels serveis públics i del sistema sanitari, així com la difusió de la banda ampla d’alta velocitat a tot el país.
També es preveuen inversions en el patrimoni de béns immobles per dur a terme la transició verda. De la mateixa manera que el PNRR italià, una part d’aquestes inversions es destinaran a la millora del rendiment energètic dels edificis del patrimoni i dels monuments; es tracta de mesures complementàries a les de reestructuració i renovació energètica dels edificis que ja estan incloses en el “Component 1” del pla. Així mateix, s’han previst mesures específicament destinades a donar suport a l’ocupació en l’àmbit artístic, a incentivar l’activitat creativa dels artistes joves i a modernitzar la xarxa d’instituts superiors de cultura per preservar i desenvolupar llocs de treball de qualitat. Juntament amb això, hi ha previstes inversions més específiques destinades a la resolució de problemàtiques concretes. Per exemple, la dotació de 80 milions d’euros per a la reestructuració de les catedrals de Notre-Dame de París i de Saint Pierre et Saint Paul de Nantes, després dels desastrosos incendis que les van afectar.
* Advocat, despatx professional DLA Piper

CAT | Versió extreta de l’edició original italiana del Giornale dell’Arte

Il Giornale dell'Arte
El Giornale dell'Arte és un periòdic mensual dedicat al món de l’art publicat per l’editorial torinesa Umberto Allemandi S.r.l.
El primer número es va publicar el maig de 1983, sota la direcció del fundador Umberto Allemandi, amb l’objectiu de proposar un producte editorial innovador en el camp de l’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close