World Arts / Art News

París és sempre París

Pigment Gallery obre una seu a Paris. És l’única galeria catalana, amb Mayoral, que es llança al mercat de la Ville Lumière.

Des del passat 19 de novembre Paris té dues galeries catalanes. Exactament dos anys després que Mayoral obrís una seu en ple centre, a prop dels Champs Elisée, ha estat la Pigment Gallery de Ferran Josa a fer el salt a la capital francesa. L’aposta és alta: un espai de 300 metres quadrats, repartits en dues plantes, amb dos grans finestrals a peu de carrer que permeten una il·luminació natural i la visió de l’exposició des de l’exterior.

Façana de Pigment Gallery a París.


La nova galeria està situada en Le Marais, un barri fascinant i cosmopolita amb molta vitalitat cultural i artística a prop del Centre Pompidou i de galeries importants a escala internacional com Perrotin, Thaddaeus Ropac, Kamel Menour i Nathalie Obadia, entre d’altres. “Amb el projecte parisenc la galeria contínua la seva expansió després d’haver-nos traslladat el juny d’aquest mateix any al carrer Trafalgar de la ciutat de Barcelona, una zona que manté unes certes similituds amb Le Marais. Era el moment de créixer i París és l’escenari perfecte”, afirma Ferran Josa, de retorn del Festival Internacional de Gravat (FIG) de Bilbao, la seva primera vegada en una fira de gravat.


El projecte de la nova seu es va forjar al 2020 durant Art Paris, quan el galerista català, encara que per un curiós joc del destí va néixer en Paris, va conèixer Matthieu Delaporte, Alexandre de la Patellière i Manuel Berquet, tres col·leccionistes vinculats al món de l’art, el cinema i el teatre, i també del màrqueting que s’han convertit en els seus socis en aquesta aventura. A més la galeria va participar a la fira Art Paris durant els últims quatre anys, aconseguint un nodrit i fidel grup clients que s’han interessat i es segueixen interessant pel talent dels seus artistes.


Malgrat que obrir una seu en una ciutat com Paris implica una gran inversió econòmica però també en termes d’implicació i dedicació, no es pot negar que el moment és perfecte. El Brexit i la pandèmia, que continuen trastocant l’ordre econòmic mundial, han ofert a Paris l’oportunitat de tornar a liderar el mercat de l’art, gràcies també a una solida base formada per cases de subhastes com Drouot, Sotheby’s i Christie’s, fortament arrelades en la capital francesa. Una situació que ha afavorit el trasllat de Londres a Paris de varies de les principals galeries d’art contemporani.


“Hi ha molt poques ciutats on una galeria d’art pot viure del client, però el públic francès és molt agraït, acudeix massivament als esdeveniments i compra més” indica Josa i sap de que parla. Després de 16 anys com a director de la històrica Sala Parés, Ferran Josa (de segon cognom Monegal, la família que va fundar la casa de perfums Myrurgia) va obrir la seva primera galeria a Barcelona en 2016 al carrer Rosselló. “L’emplaçament no funcionava, per això al juny ens vam traslladar al carrer Trafalgar, un lloc ple de noves energies que connecta el barri Gòtic amb el Born. Les galeries necessitem espais que aportin i sorprenguin. Encara que estem en època de plataformes digitals i xarxes socials, la part presencial en el nostre sector és primordial. Les plataformes digitals poden ser complementàries però mai substitutives”, assegura Josa que serà director artístic de totes dues galeries i viatjarà sovint a Paris, si bé allí tindrà una persona de confiança que dirigirà el dia a dia.
Pigment Gallery Paris ha començat la seva marxa amb la mostra col·lectiva De Barcelona a París. Retrat d’una galeria, amb obres de 23 artistes de la galeria. “La mostra ofereix una panoràmica del talent artístic d’artistes emergents espanyols junta amb artistes més consolidats. Pigment és presenta amb la seva filosofia de difondre l’art contemporani amb una línia que va des de la figuració moderna a l’abstracció més pura, representant els artistes locals com estrangers, i donant suport a la trajectòria internacional dels artistes que treballen amb la galeria.

Interior i obra de Pigment Gallery a París.


“En Paris tenim dos espais expositius, en la primera i segona planta, que permeten fer dues exposicions simultànies, així com presentar un espai de Showroom on conviuran obres d’art i de disseny, cosa que ja forma part de l’actual Pigment a Trafalgar. Tant a Barcelona com a París, Pigment Gallery mantindrà la mateixa línia expositiva”, explica el galerista, que continuarà la programació parisenca amb una mostra individual de Rosa Galindo. “És una artista amb una tècnica original de pintura inversa sobre metacrilat, que captura la bellesa dels colors i de les taques que posa de manera gairebé poètica en obres d’art de tall impressionista”, continua Josa, únic galerista que pertany a les dues associacions de galeries de l’àmbit català: Galeries d’Art de Catalunya (GAC) i Art Barcelona.

Façana de la Galeria Mayoral a París.


Mayoral fins ara l’única galeria catalana en Paris, també té un espai espectacular i com Josa està convençut que París és una de les grans capitals de l’art mundial. Malgrat que als pocs mesos d’obrir la nova seu va haver de bregar amb la pandèmia, està satisfet amb la seva aposta. “Tenim estretes relacions amb col·leccionistes i institucions franceses i, a més, Paris va ser crucial en el desenvolupament dels artistes que representen la galeria, focalitzats en l’informalisme i la postguerra, tant catalana com espanyola, així com en les avantguardes del segle XX”, explica Jordi Mayoral des de Miami, on ha anat per a la fira Art Basel Miami. Mayoral va començar la seva etapa parisenca amb una mostra d’Antonio Saura amb sis obres mestres datades entre els anys 1956 i 1963. Una d’aquestes pintures, dedicada a l’actriu Brigitte Bardot, va ser exposada per primera vegada en 1964 al Museu Guggenheim de Nova York.

Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close