General

Sagunt a Escena eclèctic, multidisciplinari i feminitzat

Sagunt a Escena, segurament el festival d’arts escèniques amb més pes específic del País Valencià, arriba aquesta setmana a la 39 edició, la del segon any sota la direcció d’Inma Expósito, amb un cartell que continua estirantesperit eclèctic i multidisciplinari però aprofundint en la feminització del certamen. Teatre clàssic al costat de formats més contemporanis i reclams musicals amb ganxo, com el de José Mercé, per als espectacles del Teatre Romà. I una complida programació de l’Off Romà, la part del festival repartida entre diversos espais de la ciutat.

Quan Inma Expósito es va fer càrrec del festival en substitució de Juan Vicente Martínez Luciano —desaparegut l’abril passat després d’una llarga malaltia— la gestora va advertir que hi hauria continuïtat en la filosofia de Sagunt a Escena en tant que escenari adient per la representació i difusió del teatre clàssic, però en combinació amb altres disciplines més contemporànies. Les diferències s’advertirien, avançava Expósito, en els noms i en el tipus de propostes, marcades per les diferències generacionals i vivencials. Això es va poder apreciar en la primera edició dirigida per la nova directora, la passada, però també en aquesta, amb «una programació heterogènia i multidisciplinària, un recorregut polièdric de la mà dels clàssics, els grecs i els contemporanis», deia la directora, qui també posava l’accent en la «invasió de places i carrers» que suposa el certamen.

A banda d’això, hi ha la feminització del festival, que no és improvisada. «En aquesta edició es demostra el treball que estem fent per fomentar la paritat dels equips artístics», va dir durant la presentació el secretari autonòmic de Cultura, Ximo López, en relació amb un equilibri gairebé del 50% pel que fa a la presència d’homes i dones. Al costat d’això, noves col·laboracions amb altres festivals per aconseguir espectacles «potents» a escala internacional i estatal. I una atenció marcada a les produccions valencianes, 14 propostes de les 22 del cartell. Però totes aquestes qüestions s’entenen molt millor desglossant la programació.

Acosta Danza, José Mercé i una mirada atrevida sobre ‘Safo’

Pel que fa als espectacles del Teatre Romà, l’essència del festival, el dia 6 d’agost s’obrirà el foc amb l’espectacle Júlia, l’adaptació de la novel·la homònima d’Isabel-Clara Simó a càrrec de la companyia alcoiana La Dependent amb text i direcció de Gemma Miralles. Un muntatge que s’ha pogut veure en diferents indrets del País Valencià els darrers mesos, però gaudirà de la valorització de ser representat en un escenari de campanetes.

L’11 d’agost es podrà veure el primer muntatge internacional, Tocororo Suite, a càrrec de la companyia cubana Acosta Danza. Un coreografia de Carlos Acosta amb música de Miguel Núnez que va ser estrenada l’any 2003 i que s’inspira en la vida social cubana combinant ballet clàssic, dansa moderna i ballets folklòrics.

Tocotoro Suite @Jorge V. Gabilondo

En tot cas, l’organització projecta com un dels seus plats forts —hi haurà doble sessió, de fet, els dies 13 i 14— l’actuació de José Mercè amb motiu de la gira del seu disc El Oripandó, fruit de la col·laboració del cantant amb el músic Antonio Orozco. El vessant musical es completa el dia 21 amb l’espectacle À sa guitare, una col·laboració entre el contratenor Philippe Jaroussky i el guitarrista Thibaut Garcia. La base de l’espectacle és un àlbum homònim, publicat el 2021, en què ambdós artistes fan un recorregut per la història musical dels darrers 400 anys, amb parades en diferents punts del planeta.

Abans d’això, el dia 18 d’agost, hi haurà la primera representació de teatre clàssic, en aquest cas El misántropo, l’obra de Menandro dirigida per Carol López amb Beatriz Carvajal, Jesús Castejón i Àngel Ruiz com a intèrprets. L’obra es va estrenar en la darrera edició del Festival Internacional de Teatro Clásico de Mérida i arriba a Sagunt abans de fer temporada en el Fernán-Gómez de Madrid.

Una escena d’El misántropo.

Fruit de la col·laboració amb altres festivals és també la representació el dia 20 de Safo, una relectura del mite de la poetessa de Lesbos en clau de teatre musical abanderada per Christina Rosenvinge, María Folguera i Marta Pazos. Muntatge colorista i extravertit que tracta de traduir en codis del segle XXI una proposta vital i artística de fa 27 segles (va morir el 580 aC) però d’una rabiosa modernitat. L’espectacle està produït pel Teatre Romea en col·laboració amb el Festival de Mérida i el Grec de Barcelona. Per cert, i per si algú vol tenir la visió completa, coincideix amb la publicació per primera vegada en català de l’obra completa (la que ens ha arribat) en el volum I desitjo i cremo (Proa), amb traducció d’Eloi Creus.

En qualsevol cas, com a proposta trencadora destaca de la programació (dia 24 d’agost) Secretos de alcoba, la performance participativa vehiculada pel personatge Miss Beige, creada per la performer i periodista madrilenya Ana Esmith i que ha esdevingut un referent en l’escena artística i les xarxes socials.

Miss Beige.

L’esperit femenitzador es veu finalment en l’espectacle de cloenda al Teatre Romà, el dia 27 d’agost, amb la representació de Ladies Football Club, el muntatge amb el qual la companyia Barco Pirata rememora la història de la creació i prohibició d’un dels primers clubs femenins de futbol a Europa, l’any 1917, quan un grup de treballadores de la companyia Doyle & Walker decidiren donar puntades de peu a un baló, un fet aleshores contracultural i que té sentit reivindicar i recordar en plena expansió femenina d’aquesta pràctica esportiva. El text és del dramaturg Stefano Massini i l’obra està dirigida per Sergio Peris-Mencheta.

Circ, teatre de carrer i dansa en l’Off Romà

En paral·lel a la programació del Teatre Romà, diversos espais de la ciutat de Sagunt, la pujada al Castell, el Centre Cívic, la Glorieta o la Casa dels Berenguer, acolliran un bon nombre d’espectacles adreçats a un públic transversal amb el circ, el teatre de carrer i la dansa com a eixos principals. Propostes com a Finestra Nou Circ, La Mecànica & Acarone Prague, Marroch, 23 Arts Produccions, CocinandoDanza, Andrés Marín Flamenco Obert, Spinish Circ o Fam Teatre ompliran aquells espais entre el 4 i el 28 d’agost amb accés totalment gratuït.

Podeu consultar la programació en el web del festival.

Xavier Aliaga
Periodista i escriptor. Nascut a Madrid, el 1970. Ha col·laborat en diverses etapes amb el diari El País i en el suplement cultural Quadern. Ha fet guions de televisió, comunicació cultural i ha participat en diverses tertúlies de ràdio i televisió. Ha estat cap de Cultura del setmanari El Temps. I actualment forma part del planter d'El Temps de les Arts. Ha publicat sis novel·les i una novel·la breu, amb les quals ha guanyat premis com l'Andròmina, el Joanot Martorell i el Pin i Soler. Ha estat guanyador en tres ocasions del Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians a obra publicada. Amb la seua darrera novel·la, 'Ja estem morts, amor', va quedar finalista del Premi Finestres i del Premi Llibreter. Membre del Consell Valencià de Cultura i del Consell Assessor de l'IVAM.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close