General

Sismògraf: estimada normalitat

El Festival Sismògraf d’Olot, Mercat estratègic de la dansa de Catalunya, es retroba amb el seu públic i els professionals. Distribuït al llarg del mes, és el lloc adequat per auscultar l’estat del sector. Afectat per la pandèmia, com molts altres àmbits, sembla que està trobant en els duets de petit i mitjà format i amb un cert aire hipnòtic -aquell estat tan propi de la dansa que sorprèn i fa embadalir- una sortida prou reeixida des de la qual projectar-se. Aquesta és la crònica d’alguns dels moments destacats del primer cap de setmana i un avenç de les principals propostes que s’hi veuran.

“Fenomen” de Quim Girón i Moon Ribas és una de les peces que millor acollida han tingut i que es presentava com a work in progress perquè s’estrenarà definitivament al Festival Grec 2021. Es tracta d’un exercici de doble reflex sobre l’escenari: d’una banda, el de la situació d’emergència en què es troba la natura. De l’altra, sobre les coses de la vida des de la perspectiva de la parella protagonista. Amb un congelador que arrosseguen a escena, amb què es posen en contacte físic directe, a tocar, amb blocs de gel de diverses mides i amb els quals experimenten la transformació de les diferents fases de l’aigua: líquid, sòlid i gasós. És el fenomen dels canvis. Darrere hi ha una crítica concreta a la qüestió mediambiental. I és també un mirall especular de les relacions humanes.

Un duet que requereix una singular destresa en la càrrega física i els desplaçaments, on l’equilibri és el gran protagonista justament per una les característiques de la matèria amb què juguen: que és canviant. Una variabilitat que es produeix en pocs minuts per la inestabilitat del gel a temperatura ambient. Això demana als intèrprets una capacitat d’adaptació corporal constant i d’improvisació per tal d’encaixar el trencaclosques en què es va convertint la matèria amb la qual treballen. Transformant així l’espai escènic en un oceà farcit d’icebergs. Entrebancs relliscosos d’igual forma que ho és el contacte “permanent” entre dues persones.

Gaudeixen en aquest embat contra la inseguretat. Els hi va la vida. Un estímul a la recerca de l’equilibri perdut. Una denúncia a l’actual situació del planeta. Un cant al permanent esforç per evitar la caiguda, que els dos resolen des de la complicitat personal i la senzillesa i honestedat de la peça. Una obra que els puritans de la classificació situarien en l’àmbit del circ, però que en el context de “El Festival que detecta moviment” es converteix en una oportunitat per reivindicar la seva proximitat amb la dansa.

“Cossoc” de Magí Serra i Anamaria Klajnšček és un treball de dansa acrobàtica que qüestiona els rols de gènere. Foto: Martí Albesa

Han estat moltes altres les propostes de duets en el primer cap de setmana. “Cossoc” de Magí Serra i Anamaria Klajnšček n’és una de gran qualitat tècnica. Elaboren des de la dansa acrobàtica i els recursos pròxims del circ, amb un qüestionament sobre els rols de gènere, especialment en el fragment inicial on és ella la portadora. Es tracta d’un treball senzill en el plantejament, profundament relligat en el vessant emocional i de precisió. Transpira una elaboració artesanal, de llarga trajectòria i constància. Adaptable als espais de carrer on es representi, genera una connexió infal·lible amb el públic, excepte en la limitada vessat actoral de comunicació no verbal entre ells dos, que és precisa en el contacte físic i les derivades emocionals que suggereix, però en canvi poc expressiva en els gestos i les mirades entre els dos.

D’altra banda, com que aquesta edició del 2021 es caracteritza per una àmplia programació més esponjada, sense les presses característiques dels festivals, això ha permès assaborir la singular proposta doble d’Antes Collado. De l’espectacle en vam parlar aquí: “Crisálida”. La novetat és una instal·lació de tres hores que protagonitzava amb altres dos artistes. Sobre idèntica base de relació amb l’espai performatiu tancat, són tres personatges condicionats per l’opressió que provoca aquella estructura rectangular; les ànsies d’individuació i la necessitat de comunicació.

La intervenció de Xavier Auquer i Kiko López a “Cinc maneres de matar el temps” de Thomas Noone és un dels més destacables de l’espectacle que aplega diferents duets. Foto: Martí Albesa

També duets són els de “Cinc maneres de matar el temps” de Thomas Noone, amb el concurs de l’Alba Barral com a ajudant de direcció. Estrenada a la Quinzena de la Dansa, cinc parelles de ballarins i ballarines, al voltant de la música de Martí Noguer que condiciona les transicions entre les peces: sense solució de continuïtat. Aquest element dona idea de conjunt i permet anar cercant significats en les actituds de les diverses intervencions. Acaba sent irregular perquè no tots s’expressen amb el mateix patró, ni hi ha igual connexió entre les parelles. Però el balanç és prou equilibrat. Destaquen dos duets: el primer, format per Carlos Roncero i Paula Tato, per la seva química i la projecció del treball expressiu, dins dels límits que imposa una relació a dos. De l’altra, el tercer duet ballat per Xavier Auquer i Kiko López que combina explosió física amb frases coreogràfiques de delicadesa i finor en la projecció d’aquell moviment.

Així es va anar succeint els primers dies. Un festival pensat per a poder gaudir de diferents estils i apte per a tota mena de públic. És el cas de la peça “Ígnea” del col·lectiu Lamajara, que va rebre una bona ovació al Teatre Principal amb la seva representació de les connexions humanes amb un entorn volcànic, com és el cas d’Olot. I una de les obres visuals més cridaneres va ser “Street pantone” de Gilles Viandier (Promenade d’Artiste), amb una gran tela del característic color verd representatiu del Festival que despenjava des del tercer pis de l’Hospici, al Museu d’Olot i amb el violoncel en directe d’Eva Curto.

Dansa hipnòtica al Parc Nou d’Olot de la mà de Pilar Andrés i Natalia G. Muro amb la peça de format curt “Doppel-Leo”. Foto: Martí Albesa

Però és al Parc Nou, en la tradicional sessió de diumenge matí, on es percep millor el pols de la dansa. Primer per l’acollida del públic, tot i que no tan nombrós per les mesures COVID, però sempre entusiasta. Després perquè és el lloc natural de trobada del sector: artistes, programadors i mitjans. Finalment perquè la proximitat i bellesa de l’entorn aconsegueix una amalgama especial amb les propostes programades. Entre l’oferta del matí destacava especialment el duet “Doppel-Leo”, una idea dirigida per Olatz de Andrés i creada amb la complicitat de les dues intèrprets: Pilar Andrés i Natalia G. Muro. Tots hem fantasiejat en un moment o altre amb un doble nostre que viu en una punta o altra del planeta. Ara imaginem que ens apleguen per una estona i dibuixem idèntica gestualitat i coreografia, juntes, sincrònicament. Vestides d’idèntica forma i ocultes a la mirada dels altres. Una proposta ben senzilla però executada de manera implacable. Una mostra més de com pot arribar a ser d’hipnòtica la dansa.

La setmana pròxima Joan Català arriba amb el seu univers d’objectes i el circ-teatre característic. Es presentarà una de les obres de les quals us hem parlat: “5.100 m/s”; un nou solo escènic en col·laboració amb Quim Bigas; una instal·lació; i “Pelat”, una de les intervencions més aplaudides de l’artista. Aquests noms i el de Lorena Nogal són més que importants com per què feu una visita al Festival del moviment de Catalunya.

Jordi Sora
Crític de dansa. Ressegueixo per les platees aquelles propostes que tenen el moviment com a centre de l’experiència perquè sempre és un repte radical parlar-ne. No el tradueixo en paraules: reinvento el seu significat i el comparteixo amb públic i artistes.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close