Teatre

Teatre Lliure: una programació per reflexionar el present

El Teatre Lliure ha presentat el segon semestre de la seva programació de temporada. D’entrada, Juan Carlos Martel ha donat la benvinguda fent un balanç positiu de l’inici de curs, destacant alguns resultats que formen part dels objectius de la seva direcció. La xifra més lluminosa és el 37% de públic jove, el doble de l’any passat, un augment que s’ha vist afavorit per les funcions programades a les 16 h i que ha resumit dient «si es vol, es pot». Pel que fa a l’ocupació, en les 70 funcions que s’han ofert els darrers dos mesos i mig la mitjana és d’un 80’5%, xifra que manté l’equipament com un dels preferits pel públic igual que en els darrers anys. També s’ha volgut incidir en el nombre de representacions accessibles, perquè per primer cop s’han incorporat a totes les sales.

Teatre Lliure. Podeu consultar tota la programació del segon semestre i comprar entrades a teatrelliure.com teatrelliure.com

Més enllà de la quantificació, i a l’espera de dotació pressupostària per encarar el 2020, la impressió general que ha donat Martel és de fer camí per continuar implementant el seu projecte avalat per aquests parcials resultats favorables. Per al segon semestre, el director ha matisat que no s’ha fet cap encàrrec, sinó que els projectes sorgeixen de les propostes dels artistes.

Segons Martel «són muntatges d’escolta interna, que provoquen reflexió i ens permeten créixer perquè miren d’on venim i cap on anem. Així, entre febrer i juny, es podran veure quinze espectacles. Entre les coproduccions el director s’ha fixat en «creadors consolidats que han crescut professionalment amb el Lliure». Observant al detall la programació cal destacar-ne en positiu la presència femenina.

Abans però, per començar any i dècada, es posa la primera pedra del que vol ser una tradició anomenada Artefactes musicals. I res podria ser millor que invocar l’esperit del mestre Carles Santos amb Piturrino fa de músic, estrenada el 2009 quan era artista resident del Lliure.

Literatura internacional a escena
D’entre la programació, cal assenyalar els grans noms de la literatura internacional que es portaran a escena amb propostes que apunten formes ben diferents. Juan Navarro i Gonzalo Cunill presenten En lo alto para siempre a partir de diferents materials de David Foster Wallace «el del títol és la part troncal de l’obra, però hem escollit altres relats i també la combinació d’experiències personals nostres, que ens serviran a la part més física treballades des de la improvisació», ha explicat Cunill.

Espectacle En lo alto para siempre
Imatge promocional de l’espectacle En lo alto para siempre (Teatre Lliure)

Per la seva banda, Carlota Subirós signarà adaptació i direcció de la novel·la El quadern daurat de Doris Lessing, que ha definit com «un text extraordinàriament ric que narra la història d’una dona lliure». El 2008 ja va estrenar al Lliure el 2008 Jugar amb un tigre; en aquell moment Nora Navas es va presentar al càsting, «i no va succeir, però ara sí, i tinc la sensació que la mateixa Lessing ens diu teniu aquest material, feu el que vulgueu» diu la protagonista.

Des de Madrid, Lola Jiménez i Maria Velasco debutaran al Lliure amb La espuma de los días de Boris Vian Segons Jiménez « Vian és el punt de partida per parlar del capitalisme com a malaltia i l’amor com eina de resistència al sistema. Més que una versió és una perversió».

Txékhov serà el nom més clàssic de final de temporada amb Les tres germanes, dirigida per Julio Manrique. Ara, juntament amb Marc Artigau i Cristina Genebat estan en ple procés de treball en l’adaptació d’un material que per a l’actor «és un món poblat de detalls, com un magma que de petites coses en fan una de molt grossa. Penso de veritat que val la pena tornar a Txékhov, amb responsabilitat, fent-lo el nostre contemporani perquè mai no ha deixat de ser-ho».

Maria Rodríguez, Cristina Genebat i Laia Manzanares a Les tres germanes
Maria Rodríguez, Cristina Genebat i Laia Manzanares a Les tres germanes (Teatre Lliure)

Artistes per descobrir
Entre els artistes que debutaran al Lliure criden l’atenció dues propostes. L’autora Laura Díez presenta La nostra parcel·la, un text que va arribar a mans de les actrius Judith Farrés i Marta Marco. Feia temps que volien treballar juntes i van coincidir un text d’humor absurd i les ganes de crear col·lectivament. Marco en destaca «l’escriptura intel·ligent i amb humor».


En clau feminista, Raquel Cors signa dramatúrgia i direcció a Una, espectacle a cavall entre el document i la ficció amb una clara protagonista: Eva Lyberten. La història personal d’aquesta actriu de cinema eròtic dels anys 70 i 80 retrata també una generació de dones que van lluitar per alliberar-se del pes del franquisme. Segons la directora « és una oportunitat per qüestionar-nos com mirem les imatges, que implica com observem la vida i les persones». Lyberten ha explicat que per ella «Una» «és una transició de la transició, és ballar, despullar l’ànima i el cos».


Les dues propostes estrangeres que obren i tanquen la segona part del programa també visiten per primer cop Catalunya. El suís Massimo Furlan s’ha atrevit i ha triomfat a Europa amb un musical de lletres de filòsofs i format Eurovisió de títol Concurs européen de la chanson philosophique mentre que la italiana Emma Dante presenta a Le sorelle Macaluso una visió matriarcal de la família.

Eva Lyberten protagonitza Una
L’actriu Eva Lyberten protagonitza Una basada en la seva experiència vital. (Teatre Lliure)

Dansa i singularitat
En el marc de la quinzena metropolitana el Lliure aposta per la singularitat i permet recuperar l’espectacle RRRR, un encontre escènic entre Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal. El veterà artista plàstic ha explicat que és una celebració de l’amistat per «deixar bocadabadat a través de l’artesania» i Laia Aixut (cabosanroque) ha afegit que «és un menage à trois on ens deixem penetrar els uns als altres».

L’altra proposta de dansa arriba de Madrid amb Elena Córdoba una artista de trajectòria impressionant que, malhauradament, fa molt temps que no visita la nostra cartellera. En aquesta ocasió ho farà per presentar El nacimiento de la bailarina vieja, una peça sobre l’envelliment de cos i com seria el model de ballarina de cos vulnerable, que transcendirà l’escenari amb una instal·lació artística.

Finalment cal apuntar la proposta de Conde de Torrefiel titulada provisionalment Los protagonistas, primer espectacle de la companyia per a públic de 0 a 3 anys. Aquesta peça forma part de El Lliure del futur, programa educatiu de l’equipament, que es complementa amb altres espectacles i activitats. Per als adults, l’espai de diàleg i debat està dirigit coordinat per Marina Garcés i Albert Lladó sota el nom Escola de Pensament.

Elena Córdoba presentarà El nacimiento de la bailarina vieja
La ballarina i coreògrafa Elena Córdoba presentarà El nacimiento de la bailarina vieja (Teatre Lliure)
Seguiu-la a:

Teresa Ferré

Llicenciada en Periodisme i DEA en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora associada d’Història del Periodisme a la UAB.
Va començar a escriure sobre teatre l’any 2000 fent entrevistes i reportatges per a la revista d’arts escèniques Artez. Entre el 2003 i el 2005 va col·laborar amb la revista teatral.net i a partir del 2006 fins al 2009 va fer crítica teatral al diari El Punt. Ha format part de la secció de teatre de la revista Butxaca des del 2014 fins al seu tancament el 2017. Forma part del col·lectiu recomana.cat
Teresa Ferré
Seguiu-la a:

Teresa Ferré: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca