Exposicions

Un repàs a la història de la fotografia i la vida urbana

No tan sols els filòsofs o els psicòlegs sinó que també els fotògrafs ens recorden que només podem veure el que estem preparats per veure, allò que primer fa visible la nostra ment. Això és el que fa el bon fotògraf, veure la imatge, veure la fotografia, visualitzar-la, abans de disparar la càmera.

Càmera i ciutat. La vida urbana en la fotografia i el cinema
CaixaForum Barcelona
Fins al 8 de març de 2020

Ara, el CaixaForum de Barcelona presenta una exposició, realitzada en col·laboració amb el Centre Pompidou de París, que fa un repàs per la història de la fotografia i el cinema en relació a les ciutats i a la vida urbana, i ens ensenya el que els fotògrafs han vist.

A la mostra es fa evident que ja des del principi, des del naixement de la fotografia, les primeres imatges van tenir  com a tema els carrers i els habitants de les ciutats. I té l’encert de posar en peu d’igualtat els treballs dels grans fotògrafs internacionalment reconeguts al costat de fotògrafs catalans i espanyols. Per aconseguir-ho s’ha comptat també amb la col·laboració d’altres entitats com ara el MNAC, l’AFB, Foto Colectania, el COAC, el MACBA o el Museu Reina Sofia de Madrid, per exemple.

Andre Kertesz i Paris a l’estiu una tarda de tampesta. 1925. Centre Pompidou Paris.

A l’exposició hi podem veure més de 240 obres entre fotografies, fragments cinematogràfics i altres documents com diaris i revistes. En mig de tot aquest material hi trobem imatges i fotografies que han esdevingut icones de la cultura contemporània, imatges fotogràfiques que ja formen part de la nostra cultura i del nostre imaginari col·lectiu, al costat d’altres de menys conegudes o de poc divulgades.

Està estructurada en deu àmbits. El primer està dedicat a l’anomenada “Ciutat vertical” i correspon als anys posteriors a la primera guerra mundial, els famosos anys vint, els de “l’eufòria per la modernitat” caracteritzada per la construcció de grans estructures i construccions d’acer. Són imatges d’Aurel Bauh i vistes en perspectiva i en contrapicat de la Torre Eiffel de Denise Bellon o Germaine Krull, al costat de fotografies similars de l’antena de Radio Barcelona al Tibidabo, de Gabriel Casas.

Brassaï: Sensesostre al moll de les tuilleries. 1930-32. Centre Pompidou. Paris.

A “Els nous actors de la ciutat” destaquen els retrats de carrer de Henri Cartier-Bresson, els personatges d’escenes nocturnes de Brassaï, amb les seves esplèndides il·luminacions plenes de contrastos, les vistes dels carrers del barri xinès de Margaret Michaelis, un curiós reportatge en petit format del mateix Brassaï titulat Un home mor al carrer, bulevard de la Glacière i fotografiat des de dalt d’un edifici, o L’escala d’Aleksandr Rodtxenko.

A “La ciutat militant” apareix la vida urbana i els conflictes de l’Espanya dels anys trenta.  Són fotos de Gabriel Casas, Brangulí, Eli Lotar, Pérez de Rozas o les tan conegudes imatges d’Agustí Centelles sobre els aldarulls i els enfrontaments als carrers de Barcelona. En aquest àmbit es poden veure també nombroses portades de la revistes Regards o Vu amb aquelles fotos de color sèpia de l’època o la icònica Aixafem el feixisme, de Pere Català i Pic, aquell peu calçat amb una espardenya que trepitja una creu gamada que es comença a esquarterar.

Diane Arbus: Parella d’adolescents al carrer Hudson (NY). 1963. Centre Pompidou. Paris.

A “La ciutat humanista i existencialista” hi trobem nombroses imatges dels anys cinquanta de la Gent del Raval, de Joan Colom, o d’altres personatges pintorescos de carrer, de William Klein. A “La ciutat crítica” fotografies dels carrers de Nova York de Lisette Model o dels singulars personatges de Diane Arbus. “La ciutat rebel” presenta els conflictes socials a través de fotografies de Marc Riboud, Gilles Caron, Pilar Aymerich, les manifestacions als carrers de Barcelona, de Manel Armengol, o les de Madrid, de Tino Calabuig. “La ciutat com escenari” selecciona més aviat imatges d’ambients urbans, “La ciutat horitzontal” centra l’interès en els barris perifèrics i en els extraradis amb les seves transformacions i “La ciutat reflexiva” és una mena de poti-poti de personatges i situacions de tota mena. L’itinerari acaba amb la “Ciutat global i virtual”, amb fotografies del segle XXI de temàtica molt més variada tan des d’un punt de vista tècnic, temàtic com creatiu.

L’exposició en el seu conjunt és un testimoni d’aquesta relació entre la càmera fotogràfica i les ciutats, d’aquesta història de les ciutats en imatges;  això és el que la fa més interessant. Però la presentació, el disseny i el muntatge resulten una mica caòtics i atapeïts, amb àmbits o seccions d’un interès molt desigual.

Costa d’entendre la inclusió de projeccions de fragments de pel·lícules i, sobretot, la seva ubicació, generalment en emplaçaments massa alts respecte a la resta de les obres o situades sobre els llocs de pas. Això dificulta que l’espectador pugui aturar-se i mirar-les tranquil·lament si no vol entorpir i molestar als qui volen passar o circular lliurement. Però, malgrat tot, es tracta d’un interessant repàs a la història de les imatges fotogràfiques que ens interpel·la sobre la vida a les nostres ciutats, sobre allò que hi succeeix i sobre les persones que hi (sobre)viuen.

Si sembla clar que, com deia Susan Sontag, “les fotografies no poden crear una posició moral, però poden reforçar-la, i també poden ajudar a construir-ne una de naixent”, repassar les fotografies d’aquesta exposició ens pot ajudar a reforçar la nostra posició moral respecte a la vida urbana a les nostres ciutats, respecte als nostres conciutadans i, qui sap, potser fins i tot a començar a construir-ne una de molt més humana.

Abel Figueres

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close