Exposicions

Xavier Escribà: pintura tridimensional

L’obra de l’artista qüestiona la disciplina pictòrica tradicional per incidir en la seva dimensió tangible.

Xavier Escribà. Color is lust
Galeria Marlborough. Barcelona
Fins al 8 de febrer de 2020

Moltes veus han vaticinat la mort de la pintura -que ja els dadaïstes varen promoure- i han qüestionat la seva validesa i capacitat d’adaptació al nostre temps, davant d’altres àrees vinculades amb les noves tecnologies. Però, la pintura, obstinada en la seva supervivència, encara existeix, ocupant una important parcel·la en la contemporaneïtat, l’experimentació i la indagació. Encara que les innovacions i els avenços en el tractament i reproducció de la imatge han possibilitat nous camins en el llenguatge creatiu, és evident que la vigència de la pintura continua en plena vitalitat i segueix aportant nous camins de creació.

Una de les aportacions individuals dedicada a la regeneració de la pintura és la creació de Xavier Escribà (París, 1969); una obra que demostra la preocupació pel mestissatge i la hibridació de disciplines. A través de les seves peces ens mostra una nova forma de tractar la pintura, en trencar amb els codis establerts, transgredir els convencionalismes i alliberar-se dels límits de la composició tradicional. Abandona els espais tancats amb un únic punt de vista principal, les formes recognoscibles, el marc bidimensional i el bastidor… per materialitzar retalls d’un univers personal poblat de subjectivitat. En les seves obres, la pintura adopta volum, però no ho fa explorant el concepte d’escultura, sinó que es referma sobre la mateixa essència i concepció de la pròpia pintura.

Vista general de l’exposició Color is lust. Cortesia Galeria Marlborough.

Des de la seva primera exposició a l’Institut Francès de Barcelona (1990), l’artista escorcolla el llenç com a fonament de la seva creació i el concep com un organisme viu i canviant que es modula i es converteix en objecte pictòric. L’interessa molt el procés de construcció que consisteix en la durada del recorregut del pigment sobre el suport que es va successivament superposant, encavalcant-se i fonent-se fins arribar a establir un construït entramat pictòric i un ordit fet de corpòries i pastoses aportacions vivencials. Una acumulació de traces i de vestigis que testimonien fidelment les experiències que van quedant atrapades en una mena de solidificació del temps, en un fòssil de la memòria. Així, aplica tantes capes com anys té en el moment de la seva realització; un cos matèric, d’aparença escultòrica, que contrasta amb el procés purament pictòric. Són les coordenades de l’espai i el temps les que edifiquen el volum i la tridimensionalitat de la matèria; una matèria feta de superposicions d’estrats pictòrics fins a obtenir a una gruixuda pell flexible que manipula, creant cossos tàctils, mal·leables i carnosos. Una pintura que necessita del temps per existir i prendre cos i de l’espai per fugir del bastidor, tot renunciant als límits del format tradicional per aconseguir la seva pròpia autonomia.

Vista general de l’exposició Color is lust. Cortesia Galeria Marlborough.

Xavier Escribà construeix per després deconstruir, tot manipulant i tallant la densa pell pictòrica feta de pòsits existencials –algun especialista ha parlat de l’assassinat de la pintura comparant la seva actitud amb la de Miró- per atorgar-li una dimensió nova plena de significats. Perfora, talla, forada, doblega, enrotlla, rasca i gira concebin la pintura com una robusta epidermis feta de membranes que transforma en objectes físics i tangibles, sovint amb ferides obertes per entreveure els sediments del record. Com el mateix artista ha dit: “Fer prevaldre la pintura com a presència i no com a imatge”.

L’exposició Color is lust ( El color és luxúria) presenta una tria d’obres recents que pertanyen a dues sèries del seu treball actual. La que porta el mateix títol de la mostra és un pas important en la trajectòria de l’artista en concebre unes obres minimalistes en format rectangular de les que només n’ha quedat el perímetre. Són com una mena de finestres tancades en sí mateixes; bastiments seguint el contorn de l’obertura que incorporen la paret com a element pictòric per mostrar les reverberacions monocromàtiques en el blanc del mur. Els estrats pictòrics monocroms sobre la tela de lli han estat tallats seguint la gruixària del llom per després penjar-los i mostrar el relat del procés.

Per que fa a la sèrie Anges (Àngels) aquesta està formada per obres gestades a l’aire lliure per tal que les peces concentrin la força de la natura. Així mateix hi implica l’atzar en el procés de treball en llançar les obres a l’aire i deixar-les caure per tal que configurin capriciosament formes aleatòries. La tela, el suport, pren protagonisme en un nou paradigma: es cargola sobre sí mateixa, es plega, s’uneix i se superposa, prenent diferents volums i aspectes. El resultat és una proposta igualment monocromàtica, visualment etèria,  feta a base de capes de pigments que es mostren estratigràficament i deixen al descobert tant els estrats com el suport.

Xavier Escribà inicia la seva formació pictòrica a la Facultat de Sant Jordi de Belles Arts de Barcelona i posteriorment viatja a París gràcies a una Beca Erasmus. El 1994 s’inscriu a l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Durant aquest període li concedeixen una beca d’intercanvi que li permet estudiar uns mesos a Hèlsinki. A l’acabar els estudis segueix residint a la capital francesa encara que viatja en diverses ocasions a Nova York. El 2005 decideix tornar a l’Empordà on hi viu i treballa actualment.

Conxita Oliver

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close