Fabià Puigserver ha estat àmpliament reconegut pel seu important paper en el panorama teatral català de les darreres dècades del segle XX. Va començar a treballar en l’àmbit de l’escenografia i el vestuari teatral, però també es va dedicar a la direcció escènica i va ser una peça cabdal en la fundació i direcció del Teatre Lliure. La seva va ser una manera de viure i entendre el teatre en un sentit global.
Cal afegir a aquestes activitats els catorze anys que Puigserver va fer classes a l’Institut del Teatre. Reconeguts professionals com ara Joan Josep Guillen, Ramon B. Ivars, Andreu Rabal, Montse Amenós, Isidre Prunés, Nina Pawlowsky, Pep Duran, Llorenç Corbella, Antoni Bueso i tants d’altres, van tenir-lo com a mestre. Mitjançant l’ensenyament, Puigserver va fer una aportació decisiva a l’escenografia i al vestuari (i a les arts escèniques en general): va ajudar a bastir uns nous estudis i va marcar la trajectòria inicial de les noves generacions d’artistes.
![Classe d'escenografia al Palau Güell, 1972. amb Joan Abellan, Joan Josep Guillén i dos alumnes més, Josep Massagué, Iago Pericot i Fabià Puigserver.](https://tempsarts.cat/wp-content/uploads/2020/04/2-3.jpg)
La persona adequada en el moment adequat
L’any 1970, Hermann Bonnín va començar a dirigir l’Institut del Teatre. Entre altres objectius, volia connectar la institució amb un teatre més contemporani. Volia millorar i ampliar l’oferta formativa involucrant els joves més actius del teatre independent. Va ser així com va encarregar a Fabià Puigserver la revisió i direcció de l’Especialitat d’Escenografia.
Puigserver s’havia format en Belles Arts a Varsòvia, on la família vivia a l’exili, i havia conegut el món de l’escenografia fent algunes feines d’ajudant i alguns petits projectes propis. Aquestes experiències li havien fet entendre l’escenografia i el figurinisme com a professions que participaven de manera fonamental en l’escenificació i li havien permès sustentar la seva feina en amplis referents estilístics. Un cop a Barcelona, aviat va entrar en contacte amb diferents grups de teatre independent. Sens dubte, la seva formació poc habitual, la manera d’entendre l’escenografia i el vestuari teatral i el fet d’estar en actiu, el van fer, a ulls de la nova direcció, la persona adequada per encarregar-se d’una especialitat que necessitava una renovació urgent.
![Institut del Teatre, 1974. amb A. Chic, A. Lahuerta. J. Martinez Ribot, A. Madigan, F. Nel·lo, I. Pericot, J. A. Vallvé, C. Colom, J. M. Arrizabalaga, Fabià Puigserver, G-J. Graells i J. Melendres](https://tempsarts.cat/wp-content/uploads/2020/04/3-3.jpg)
La creació d’un nou pla d’estudis
Fins al 1970, els estudis d’Escenografia consistien en l’ensenyament de les tècniques il·lusionistes del teatre realista, encara en boga en el circuit comercial, a través de classes tècniques, d’història i d’exercicis de perspectiva, de dibuix i de còpia. En els primers anys de la nova etapa, es reclamaven més classes pràctiques, la connexió entre especialitats i l’aproximació a la professionalització. Les diverses proves que es van fer van desembocar en un pla d’estudis aprovat per assemblea entre el 1974 i el 1976.
A Escenografia, els canvis estructurals es van implantar des de bon començament i van patir poques variacions, tot i que les assignatures es van anar concretant en la pràctica. Es continuaven impartint matèries de caire instrumental, històric o teòric, però la gran aportació va ser vertebrar els estudis amb dues assignatures pròpiament projectuals; Escenografia i Figurinisme. Aquestes matèries es repetien de primer a tercer, agafant en cada curs complexitat i aprofundint en una creació intuïtiva però crítica. Els alumnes recorden que en les classes es treballava sotmetent cada proposta a discussió.
En el tercer curs es duien a terme els «Tallers», posades en escena en les quals hi participaven alumnes de totes les especialitats. Escriu Puigserver, en un dels pocs textos que va deixar al respecte: «Els treballs seran sempre totals i abraçaran des de la discussió i plantejament conjunt del Taller fins a la presentació pública de l’espectacle. Inclourà, fonamentalment, els processos complets de projecció, realització i dramatització.» L’objectiu era doble. Per una banda, entendre que l’escenografia i el figurinisme participaven del concepte dramàtic de la posada en escena i necessitaven un estret diàleg amb la direcció escènica. Per l’altra, fer un pas cap a la pràctica professional. En un moment en què el teatre no comercial vivia en una precarietat que l’abocava a l’etern amateurisme, la professionalització de l’escenògraf i el figurinista era una lluita importantíssima per a Puigserver.
Cal puntualitzar que, el 1971, Iago Pericot va entrar a formar part de l’especialitat i va participar també en la seva renovació. A les assignatures projectuals de Puigserver s’hi afegia Espai Escènic, on Pericot s’ocupava de qüestions més reflexives i especulatives exclusivament d’espai. Els nous enfocaments escenogràfics des de l’Institut del Teatre van ser fruit de les coincidències i divergències que obertament ells compartien sobre el tema. No fou així en el camp del vestuari escènic on, fins que Puigserver no va començar a dirigir el Teatre Lliure, no van entrar nous professors i ell va rebaixar les hores de classe.
![](https://tempsarts.cat/wp-content/uploads/2020/04/foto_Marta_Amenos-1-1024x668.jpg)
Canviar la professió des de la formació
Molts dels seus alumnes li valoren com a mestre un gran bagatge professional, capacitat de conceptualització i intuïció i habilitat per conduir l’alumne. No feia classes magistrals, ensenyava a partir d’exercicis i el treball dels propis alumnes, però els programes que es conserven al Museu de les Arts Escèniques (MAE) ens demostren una reflexió i una proposta pedagògica a través d’una tria de textos i d’exercicis per a treballar els diferents temes en cada curs.
Segurament, replantejar els estudis d’escenografia i vestuari va ser per a Fabià Puigserver una manera més d’involucrar-se i participar en els canvis que el teatre del seu país ja estava fent, però que necessitaven d’una base i d’un futur. L’escola era, possiblement, el millor laboratori i les millors arrels per a aquesta empresa i ell ho sabia, ho havia viscut en pròpia pell.