Arts visuals / Exposicions

The Wrong, la irreverència del nou art

A partir de The Wrong. Biennal internacional d’art digital.

És difícil distingir els límits entre l’esfera digital i l’analògica. Si bé, l’una és complementària de l’altra. I cap d’elles podem obviar perquè, a la fi, totes dues composen la nostra contemporaneïtat. En un present convulsat pel tràfec modernitzador, allò digital decanta la balança de la realitat cap a noves formes comunicatives, expressives i artístiques. ‘The Wrong. Biennal Internacional d’Art Digital’ sintetitza aquesta deriva.

El projecte fou concebut en 2013 per David Quiles Guilló (Elx, 1973) com un esdeveniment global online i offline que reuneix els tres agents participants en la creació, la promoció i l’impuls de l’art digital contemporani. Aquests són els artistes, els curadors i les institucions que conjuntament posen a l’abast immediat del gran públic una quantitat ingent d’obres d’art creades per a l’ocasió. En concret d’obres en vídeo, imatge, so, animació, immersió digital, realitat augmentada, ‘software’, sistemes i totes aquelles formes sorgides de la combinació dels formats anteriors.

he Wrong biennal internacional d’art digital.

Quiles ha assimilat amb mestria la naturalesa digital de les obres que composen la proposta de manera que aquesta es vehicula en l’esfera online tenint com a catalitzadors les anomenades ambaixades físiques. És així com The Wrong està present a Amsterdam, Baltimore, Bangkok, Barcelona, Beirut, Berlín, Boston, Buenos Aires, Copenhague, Cuba, Estocolm, Ginebra, Jerusalem, Lisboa, Liverpool, Los Ángeles, Nuevo México, Montreal, Nashville, París, Río de Janeiro, Sofia, São Paolo, Singapur, Sidney, Toronto, Tokio, Vancouver, Varsòvia, Zagreb… Però també, i simultàniament, a Alcoi, Aldaia, Alacant, Almenara, Benetússer, Benicarló, Castelló, Chelva, El Campello, Elx, Les Coves De Vinromà, Macastre, Oriola, Potries, Sant Joan d’Alacant, Sant Mateu, Vallada, Vilafamès, Vilafranca i Vilanova de Castelló. I, finalment, a València on el Centre del Carme Cultura Contemporània, CCCC, és l’eix vertebrador de les 420 obres de 132 artistes exhibides arreu del territori valencià baix el títol ‘The Wrong. Epicentre’. Un fet que s’emmarca en la política de descentralització de l’oferta artística i cultural promoguda per la direcció del CCCC.

The Wrong World Map.

La irreverència de The Wrong sorgeix dels propis principis que la fonamenten. En primer lloc per aglutinar capitals mundials amb municipis valencians. Estem davant una proposta museogràfica que no entén de fronteres ni de jerarquies. També per ser un projecte en construcció. Un work in progress en que fins els últims dies en que està programada són benvingudes noves obres i noves ambaixades. En definitiva, el valor de la proposta curatorial de Quiles resideix en el seu poder per aprehendre la idiosincràsia del suport digital d’aquest art que transgredeix el context museogràfic convencional. És per això que els visitants no es troben amb un full de sala a l’ús, sinó amb un fullet d’instruccions per connectar els seus dispositius electrònics a la xarxa wi-fi de the.wrong. Emprant el llenguatge fàcil es proporciona accés a un ingent univers gràfic i visual que encisa des del primer moment. Perquè simptomàtic de la seua irreverència, a diferència de l’obra d’art custodiada als espais museístics, The Wrong busca l’espectador esquitllant-se en la intimitat dels seus aparells telefònics. Ens trobem amb una acció sense precedents de difusió artística regida per la democratització d’accés a l’art i la cultura que cobra rellevància tenint en compte l’elitisme assolit històricament per les biennals, fires o altres mostres globals d’art contemporani. Un accés bidireccional si pensem en la presència d’artistes emergents seleccionats mitjançant una convocatòria pública.

Saida Saetgareeva.

The Wrong. Biennal internacional d’art digital’ materialitza el ventall de possibilitats que l’esfera digital ofereix a l’àmbit artístic. Apropa distàncies entre art i públic a la vegada que dinamitza aquells espais amb una trajectòria en la difusió d’art digital incipient. En definitiva The Wrong és una experiència que desdibuixa els límits entre l’esfera física que necessàriament els espectadors habitem, i l’esfera virtual que inevitablement transitem. A la vegada que és un exercici d’actualització precisa dels models curatorials no sols de l’art digital, sinó de l’art contemporani en general.

*‘The Wrong. Biennal internacional d’art digital’ es pot visitar virtualment a través del seu web https://thewrong.org/ o de les ambaixades participants abans nomenades fins a l’1 de març de 2020.

Aïda Antonino-Queralt
És doctora en Història i Estudis Contemporanis per la Universitat Jaume I. Compagina la recerca amb la crítica cinematogràfica a Industrias del Cine i la gestió cultural. És programadora del projecte 'ReViu' per a l'Espai Cultural Obert Les Aules de la Diputació de Castelló i coordinadora de la sala d'exposicions temporals del museu El Molí d'Arròs d'Almenara, Castelló. Ha comissariat les mostres 'Disjuntives poètiques d'un paisatge a la deriva' i 'Disjuntives poètiques per pensar el present' de la 'Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat Valenciana/ Primers Moments'. I de la col·lectiva 'L'any del desconcert' a l'ECO Les Aules. A hores d'ara desenvolupa el projecte 'EncapsulArt, Art contemporani de la província de Castelló' seleccionat en la convocatòria pública #CMCVaCasa. Cultura online del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close