Arts escèniques

‘Les Chevaliers’, una reflexió des de l’absurd cavalleresc sobre la identitat

La Mutant Espai d’Arts Vives de València acull aquest proper 14 de desembre un singular muntatge de Los Detectives, ‘Les Chevaliers’, una immersió ‘sui generis’de la tradició cavalleresca de la recerca del Sant Grial, un anacronisme que, en realitat, ens porta a reflexionar sobre la recerca de la identitat, de la imatge pròpia i aliena, en un temps present precaritzat. Es tracta d’una obra performativa plantejada en capítols, com una sèrie de televisió, i que va presentar el primer capítol en mode ‘work in progress’ en el Festival Sâlmon 2024 de Barcelona.

Les Chevaliers: La pregunta o la rueda que gira
Una producció de Los Detectives
Direcció del projecte: María García Vera
Direcció artística i dramatúrgia: Sofía Asencio
La Mutant Espai d’Arts Vives
València
14 de desembre

Sobre l’escenari, tres cavalleres contemporànies, interpretades per les performes Mariona Naudin, María García Vera (directora també del projecte) i Sofía Asencio, cerquen sense descans el Sant Grial, amb el mateix encert i desorientació que ho faria el mític cavaller Perceval. L’anacronisme, evidentment, amaga una altra intencionalitat que la de la recerca d’un objecte místic. Allò valuós és una recerca impossible i improductiva: buscar-lo constitueix en si mateix el fet tangible, la raó de ser de l’aventura.

“Aquesta nova investigació parteix una vegada més de la premissa que aquells que pertanyen veritablement al seu temps són els que no coincideixen amb ell ni s’ajusten a les seues exigències. I és precisament per aquesta condició, per aquesta mena de desconnexió, que són més capaces que uns altres de percebre i captar el seu propi temps”, explica la companyia. A través de l’anacronisme de la recerca del Grial, Los Detectives ens conviden a pensar el present més immediat. I a fer-se preguntes: “¿Què és l’intangible hui en dia? ¿Quina és l’herència cavalleresca de la nostra narrativa social? ¿Com conviuen allò èpic i banal en les nostres vides precaritzades”.

El muntatge de Los Detectives en el Festival Sâlmon 2024 ©Mila Ercoli

Aquestes preguntes tracten de contestar-se en diferents contextos. Les chevaliers: la pregunta o la rueda que gira, seria el primer capítol d’un projecte que està pensat com si d’una sèrie de televisió es tractara. Un episodi, per emprar pròpiament el llenguatge audiovisual, que es va presentar encara work in progress en l’edició de 2024 del Festival Sâlmon d’Arts Vives de Barcelona. Capítols independents i que es presentaran per separat: el proper es mostrarà en el Festival TNT de 2025. “A nivell formal ens inspirem sobretot en l’imaginari de les sèries televisives i pel·lícules sobre detectius, des de l’inspector Colombo a José Luis López Vázquez i Fernando Fernán Gómez en Crimen imperfecto”, diuen en referència al film de 1970.

Aquest imaginari es porta a l’escenari a través de tres dones performers que es col·loquen “en un lloc ambigu pel que fa al gènere i a la manera d’investigar, des d’allò molt metòdic fins a la pèrdua total de coordenades, la qual cosa fa de detonant de l’humor i una certa absurditat”. Cada capítol, a més, s’enfoca des de llenguatges escènics diferents, un ús diferenciat de la paraula, del tractament musical i coreogràfic i, fins i tot, dels gèneres dramàtics.

Investigació d’allò femení

Los Detectives és una companyia que es va formar a Barcelona el 2016, de la mà de Mariona Naudin i María García Vera, amb el propòsit d’investigar “allò femení” i les seues possibilitats escèniques, els seus límits. Tot per tractar de trobar un llenguatge propi. Procedents de diferents camps com l’antropologia, el cinema o les belles arts, la combinació de recursos els facilita expandir el llenguatge escènic per desbordar-lo.

Una vinculació d’humor, cos i pensament per trobar estratègies d’estranyament que dialoguen amb la intel·ligència del públic i posen en joc les capacitats dels intèrprets. Abans del muntatge que es podrà veure en La Mutant, Los Detectives havien estrenat, sempre a Barcelona, Kopfkino (Mercat de les Flors, 2016), Pienso casa, digo silla (Festival Grec, 2019) i Concrete Matter (Dansa Metropolitana, 2022).

El Temps de les Arts

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close