Si hi ha una persona que ha fet gran el teatre català és Calixto Bieito. Va venir a Vilanova i la Geltrú d’adolescent acompanyant la seva família i durant els 90 i la primera dècada del segle XXI va protagonitzar una carrera meteòrica que el van portar als principals colisseus del teatre i l’òpera d’Europa. Des de Barcelona.
Ara ja fa deu anys que va deixar el Romea per instal·lar-se a Basilea i treballar entre Alemanya, Suïssa, Bèlgica, el Regne Unit, França i els països nòrdics. Fa un parell d’anys que dirigeix el Teatro Arriaga de Bilbao… És un dels directors d’escena més prestigiosos del continent. Aquí recordem ‘La verbena de la Paloma’, ‘Peer Gynt’, ‘Macbeth’, ‘Rei Lear’, ‘Tirant lo blanc’ i aquella ‘Carmen’ que va néixer al Festival de Perelada i que cada any conquereix unes quantes ciutats de món.
El coronavirus l’ha obligat a parar. Tenia previst estrenar aquest 2020 el cèlebre Ring wagnerià a l’Òpera de París, però en aquesta entrevista ens avança que l’ha traslladat al 2023. Ens parla del teatre que ha fet en els últims temps, com ‘La nit italiana’, d’Ödön von Horváth, autor eslovè de llengua alemanya que va fer a Barcelona en els seus inicis. I també de Jean Genet, els diaris del qual no renuncia a portar-los a escena a la nostra ciutat.
I, és clar, Bieito parla del públic, de la seva feina com a creador i de la importància de la cultura en les nostres vides. Des del cor d’Europa, les coses es veuen d’una manera molt diferent.