Foto:

Raimon Carrasco i Nualart

Conversa amb Raimon Carrasco sobre Apel·les Fenosa

Arts visuals / Fenosa avui

Raimon Carrasco i Nualart sobre Apel·les Fenosa

Amb motiu del 125è aniversari d’Apel·les Fenosa, el jurista Raimon Carrasco i Nualart, advocat i responsable dels serveis jurídics del Departament de Cultura de la Generalitat, parla sobre l’escultura d’Apel·les Fenosa i la seva relació amb Nicole Fenosa, l’esposa de l’artista.   

Raimon Carrasco i Nicole Fenosa a la casa del Vendrell, 1998.

Raimon Carrasco (Barcelona, 1956), va conèixer els Fenosa quan la Generalitat va formalitzar la compra i la donació de les seves escultures els anys 1986 i 1987, moment en què va establir un vincle d’amistat amb Nicole Fenosa i va ser patró fundador de la Fundació Apel·les Fenosa, de la qual va redactar els primers estatuts. Ha escrit textos dedicats a Fenosa, com ara “Los buenos días de Fenosa”, a La Vanguardia (Barcelona, 7 de juny del 1999); “Portal Fenosa”, a Cahiers Fenosa (número 12, 2005-2006); “La creu d’Almatret”, a Cahiers Fenosa (número 13, 2006-2007), o “Portal del Pardo”, al llibre La Casa del Portal del Pardo, 500 anys, 1518-2018 (Edicions Vendrellenques, 2018). També ha publicat articles sobre dret cultural en diverses publicacions jurídiques.

L’any 2005, quan era secretari general del conseller en cap del Govern de la Generalitat, va gestionar la recuperació de la creu d’Almatret. Durant la Guerra Civil, el rector d’Almatret havia demanat a Fenosa de posar sota la seva custòdia la creu de terme d’Almatret pel perill que fos esmicolada pels milicians més radicals. Va lliurar-li la creu, amb un document en què li’n cedia la custòdia per cent anys. Fenosa va dur-la a Barcelona amb l’ànim de restituir-la una vegada acabada la guerra. Seguint el camí de l’exili, l’any 1939 Fenosa va travessar la frontera i va deixar totes les seves pertinences a la llar familiar. El seu estudi va ser saquejat, però la creu d’Almatret se’n va salvar, fins que un familiar va cedir-la a l’església. Quan va retornar momentàniament de l’exili, no sense dificultats, Fenosa va trobar a faltar la creu, fins que va saber que havia estat instal·lada a l’exterior de l’església de Santa Anna de Barcelona.

Nicole Fenosa va seguir sempre l’estat de la creu. L’any 2001, a causa del vandalisme, es va trencar el tronc de la creu, situació que va fer que caigués i quedés molt malmesa. El rector de Santa Anna en va recollir els trossos i els va desar en un magatzem. Gràcies a l’empenta de la Nicole i a la gestió de Raimon Carrasco, es va acordar que la Generalitat es faria càrrec de restaurar la creu i de fer-ne una còpia per poder retornar l’original a Almatret i instal·lar la còpia al pati de Santa Anna.

En aquest pòdcast, Raimon Carrasco parla de l’escultura d’Apel·les Fenosa, de la casa del Portal del Prado i de la seva amistat amb Nicole Fenosa.

Fenosa a la seva casa del Vendrell, 1981 (fotografia, Jean Marie del Moral)
Nekane Aramburu
Gestora cultural i comissària, actualment és la directora de la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell. Anteriorment, ha dirigit Es Baluard Museu d'Art Contemporani de Palma i Espacio Ciudad, centre de l'Ajuntament de Vitòria.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close