Amb motiu del 125è aniversari d’Apel·les Fenosa, el jurista Raimon Carrasco i Nualart, advocat i responsable dels serveis jurídics del Departament de Cultura de la Generalitat, parla sobre l’escultura d’Apel·les Fenosa i la seva relació amb Nicole Fenosa, l’esposa de l’artista.
Raimon Carrasco (Barcelona, 1956), va conèixer els Fenosa quan la Generalitat va formalitzar la compra i la donació de les seves escultures els anys 1986 i 1987, moment en què va establir un vincle d’amistat amb Nicole Fenosa i va ser patró fundador de la Fundació Apel·les Fenosa, de la qual va redactar els primers estatuts. Ha escrit textos dedicats a Fenosa, com ara “Los buenos días de Fenosa”, a La Vanguardia (Barcelona, 7 de juny del 1999); “Portal Fenosa”, a Cahiers Fenosa (número 12, 2005-2006); “La creu d’Almatret”, a Cahiers Fenosa (número 13, 2006-2007), o “Portal del Pardo”, al llibre La Casa del Portal del Pardo, 500 anys, 1518-2018 (Edicions Vendrellenques, 2018). També ha publicat articles sobre dret cultural en diverses publicacions jurídiques.
L’any 2005, quan era secretari general del conseller en cap del Govern de la Generalitat, va gestionar la recuperació de la creu d’Almatret. Durant la Guerra Civil, el rector d’Almatret havia demanat a Fenosa de posar sota la seva custòdia la creu de terme d’Almatret pel perill que fos esmicolada pels milicians més radicals. Va lliurar-li la creu, amb un document en què li’n cedia la custòdia per cent anys. Fenosa va dur-la a Barcelona amb l’ànim de restituir-la una vegada acabada la guerra. Seguint el camí de l’exili, l’any 1939 Fenosa va travessar la frontera i va deixar totes les seves pertinences a la llar familiar. El seu estudi va ser saquejat, però la creu d’Almatret se’n va salvar, fins que un familiar va cedir-la a l’església. Quan va retornar momentàniament de l’exili, no sense dificultats, Fenosa va trobar a faltar la creu, fins que va saber que havia estat instal·lada a l’exterior de l’església de Santa Anna de Barcelona.
Nicole Fenosa va seguir sempre l’estat de la creu. L’any 2001, a causa del vandalisme, es va trencar el tronc de la creu, situació que va fer que caigués i quedés molt malmesa. El rector de Santa Anna en va recollir els trossos i els va desar en un magatzem. Gràcies a l’empenta de la Nicole i a la gestió de Raimon Carrasco, es va acordar que la Generalitat es faria càrrec de restaurar la creu i de fer-ne una còpia per poder retornar l’original a Almatret i instal·lar la còpia al pati de Santa Anna.
En aquest pòdcast, Raimon Carrasco parla de l’escultura d’Apel·les Fenosa, de la casa del Portal del Prado i de la seva amistat amb Nicole Fenosa.