Música

Barcelona, protagonista de la Mercè 2020

En temps de Covid tot és possible. Per tant, què té d’estrany que una ciutat es convidi a si mateixa per celebrar la seva Festa Major? Això és el que Barcelona s’ha vit obligada a fer amb tal de no renunciar a la celebració d’una més que atípica Mercè 2020. 

Amb un ull posat en els rebrots i amb el permís d’ensurts de darrera hora, Barcelona es prepara per celebrar la seva festa major posant-se ella mateixa en l’epicentre de la programació. Del 23 al 27 de setembre, la capital catalana viurà una Mercè 2020 inèdita i descentralitzada, amb aforaments reduïts i artistes kilòmetre zero però amb l’objectiu, com també ho ha fet amb el Grec, de demostrar que la cultura és segura i que esdevé un compromís cabdal per a la ciutat.

Donades les circumstàncies no hi haurà, naturalment, els grans esdeveniments multitudinaris. El Seguici Inaugural, la Cavalcada i el Correfoc han estat substituïts per una exposició i l’emblemàtic Piromusical es reparteix per quatre punts diferents de la ciutat per evitar aglomeracions.

Aquest concepte de descentralització també s’imposa a la programació musical, que continuarà sent gratuïta com sempre, però amb aforaments reduïts i obligació de reserva prèvia. Els concerts s’escamparan per tota la ciutat: estan previstos 14 espais, alguns d’ells inèdits com el Park Güell o l’antiga presó Model, i l’agenda s’ha dividit en tres blocs, Matí, Tarda i Vespre. No hi haurà activitat més enllà de les 22 h, però una trentena de concerts es retransmetran a través de BTV i la web Barcelona Cultura.

La Banda Municipal de Barcelona, protagonista del concert inaugural de les festes. ©Ricardo Rios Art Visual.

El tret de sortida el donaran, el dia 23, el tradicional Pregó, enguany a càrrec del pallasso Tortell Poltrona —res millor que un xic d’humor per donar-li un tomb a la crisi sanitària!—, i el Concert de Festa Major a càrrec de la Banda Municipal de Barcelona, que a la plaça Major de Nou Barris interpretarà obres de música tradicional catalana, però també d’altres països, com Mèxic, Colòmbia i Cuba, la capital del qual, L’Havana, hauria d’haver estat la ciutat convidada d’enguany. 

D’aquesta manera Barcelona engegarà l’activitat festiva que s’estendrà durant tres dies, 24, 26 i 27, amb el parèntesi del divendres 25 on no hi haurà activitat. La música, com altres anys, tornarà a dividir-se en tres blocs, La Mercè és Música, BAM i BAM Acció Cultural.

El grup underground Seward actuarà en el Teatre Grec.

Música per tot arreu

El gruix de l’oferta —52 concerts— els concentra el programa La Mercè és música, que passa a tenir set escenaris, cadascú amb una temàtica específica.

Així, al Teatre Grec, l’espai destinat a la cançó, podran veure’s, entre d’altres, a Seward, l’experimental formació que lidera Adriano Galante;  Roger Mas; Quico Pi de la Serra; al fundador de Dusminguet, Joan Garriga, amb el seu nou grup, El Mariatxi Galàctic, i Maria del Mar Bonet, una de les moltes veus femenines d’aquesta Mercè 2020, que oferirà un concert especialment dissenyat per a l’ocasió amb la companyia de Toti Soler, Miquel Gil i Juan Valderrama.

Joan Garrica presentarà el seu nou projecte, El Mariatxi Galàctic.

Els Jardins del Doctor Pla i Armengol acolliran la cançó d’autor més recollida i intimista, amb propostes com les de Lídia Pujol, Joan Isaac & Sílvia Comes o Marala, en tant que pel privilegiat escenari del Park Güell passaran les propostes més populars. Entre elles, Sketches of Spain, el projecte que lidera el trompetista Ray Colom, que juntament amb el grup Vozes i el bateria Marc Ayza interpretaran aquest famós àlbum de Miles Davis;  l’homenatge a Xavi Turull, el recordat fundador d’Ojos de Brujo, i la contrabaixista Giulia Valle reinterpretant a Carlos Cano en clau de jazz.

Lídia Pujol, una de les moltes veus femenines de la Mercè 2020. ©Jaume Aragay.

A tocar del mar, el recinte del Fòrum serà l’espai de les propostes de sabor més mediterrani, com Lildami, Itaca Banda, Gertrudis, Maica Makovski, i a l’aparcament de la Mar Bella actuaran Fundació Tony Manero, Josele Santiago i The New Raemon, entre d’altres.  Per últim, al recinte del Camp Nou hi seran Brighton 64 i Miqui Puig, i a la plaça Major de Nou Barris, l’Orquestra Simfònica del Liceu i l’OBC.

A tot això cal afegir els tradicionals concerts que ofereixen diferents emissores radiofòniques, que aquesta vegada tindran lloc a l’Anella Olímpic i inclou actuacions com les Blaumut i Hotel Cochambre.

Egosex, una de les propostes més atractives del BAM 2020.

BAM eclèctic

Obligat a descartar tots els grups internacionals, llevat d’algunes formacions europees, el BAM —la programació centrada en la música independent— tindrà com escenaris la plaça de Joan Coromines, la Casa de l’Aigua (Trinitat Nova), la Model, el Parc del Fòrum, el recinte de Fabra i Coats i l’Antiga Fàbrica Damm.

Serà una oferta “eclèctica, variada i sorprenent”, segons el seu responsable, Marc Campillo, dins de la qual es podran veure projectes com Egosex, el sorprenent grup de blues, trance i jungle Egosex, que lidera el vocalista Wekaforé Jibril, i l’emergent Núria Graham, que estarà per partida doble: presentant el seu nou disc, Marjorie, i com a convidada del grup b1n0. També hi seran Raül Refree i la cantant de fados Lina, Meritxell Neddermann, Suu, 12 Twelve i els andalusos Califato 3/4.

La minvada presència internacional comptarà amb els rappers britànics Barney Artist i Novelist, i la formació House of Pharaon, i el grup de jazz fusió francès Neue Grafix Ensemble.

El grup francès Neue Grafik Ensemble, una de les poques propostes internacionals d’una Mercè kilòmetre zero.

BAM Cultura Viva

Finalment, el projecte BAM Cultura Viva, dissenyat a partir d’una convocatòria oberta i quebusca “trenca amb la barrera del programador”, segons la seva coordinadora, Anna Cerdà, passa a tenir tres dies en lloc d’una sola jornada.

Hi haurà una vintena de concerts al recinte de la Fabra i Coats, agrupats per estils o gèneres, inclosa una jornada dedicada a veus femenines de diferents parts del món i una altra a fusió i trobada entre les músiques mediterrànies i d’Amèrica Llatina.

A tot arreu, la mascareta serà obligatòria.

Ana Maria Dávila
Periodista, titulada per la Pontificia Universidad Católica de Chile. Especialitzada en periodisme musical i cultural ha treballat per als diaris El Periódico, Avui, El Observador i El Mundo de Catalunya. Activa divulgadora de la música catalana contemporània, col·labora amb diferents institucions culturals del país i és autora de la biografia oficial de la pianista Maria Canals (Maria Canals i Barcelona, 2015) i coautora de Peralada. L'escenari de les emocions (2013) i Compositors d'avui. Guia de la música contemporània a Catalunya (2008), entre altres publicacions.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close