Foto:

Míriam Iscla

Actriu

Teatre / El Zoo de Vidre

Míriam Iscla: “No paro de buscar coses”

Dir que Míriam Iscla és una actriu totterreny és una obvietat, perquè gairebé cada temporada ens demostra que sap bellugar-se com peix a l’aigua entre el drama i la comèdia. Ho ha demostrat aquest 2022 amb Crim i càstig i Les bones intencions, dues obres que, per cert, li han valgut el Premi Memorial Margarida Xirgu. És, per sobre de tot, una actriuassa que té les coses molt clares.

Míriam Iscla, Pol López i Oriol Guinart a 'Crim i càstig'. Foto: Sílvia Poch
Míriam Iscla, Pol López i Oriol Guinart a ‘Crim i càstig’. Foto: Sílvia Poch

No és gens fàcil, per a actors i actrius, treure’s una etiqueta de sobre. I Míriam Iscla, per mor del seu pas per T de Teatre, semblava que només podia fer comèdia. Però un bon dia va deixar la mítica companyia i va decidir caminar sola. I no és que hagi fet incursions en el drama, sinó que s’ha convertit en una actriu dramàtica de primera categoria. Però no ha renunciat, ni renegat, mai de la comèdia.

Iscla diu que el que fa ella es troba entre les dues peces que ha tirat endavant aquest any, el ‘Crim i càstig’ del Teatre Lliure i ‘Les bones intencions’ de la Fundació Brossa. I no, no renuncia a fer riure. “M’agrada tenir aquesta part de comèdia”, afirma. La qüestió, constata, és que “la comèdia està mal vista”, quan és “el gènere més difícil”, que requereix una tècnica molt “fina” i “mil·limètrica”. “Un gag entrat mig segon més tard no fa riure”, assegura.

Joan Negrié i Míriam Iscla, a 'Les bones intencions', de Marc Artigau. Foto: Sala Trono
Joan Negrié i Míriam Iscla, a ‘Les bones intencions’, de Marc Artigau. Foto: Sala Trono

L’actriu fa més de trenta anys que es dedica en cor i ànima al teatre i ha pogut comprovar en carn pròpia l’escassa presència de dones al darrere de l’escenari. Ella, diu, “només” ha treballat amb Carme Portaceli com a directora. La resta, homes. “Ens costa tant tenir un forat, com a actrius, fins i tot”, apunta. I sovint les dones han de fer papers escrits per a homes, com el seu Porfiri de Crim i càstig. “No hi ha ni personatges interessants”, dispara.

“Necessitem directores que s’imaginin que podem fer coses que no estiguin pensades per seguir la norma”, diu. Ja n’hi ha, més joves que ella. Per això té molta esperança en les noves generacions, perquè puguin trencar sostres de vidre i tot el que ha impedit que autores i directores juguin a la mateixa lliga dels homes.

Emma Vilarasau i Míriam Iscla ballant a 'Barcelona', de Pere Riera (TNC, 2013). Foto: David Ruano/TNC
Emma Vilarasau i Míriam Iscla ballant a ‘Barcelona’, de Pere Riera (TNC, 2013). Foto: David Ruano/TNC

Iscla tampoc no vol renunciar a passar-se a l’altra banda. Diu que li agradaria dirigir. “Però aquesta faceta no la puc fer si no em neix d’una necessitat”, assenyala. “No paro de buscar coses”, apunta, tot referint-se als textos. “Tinc textos guardats en un calaix”, afegeix. I sap que algun dia, mentre busca, trobarà alguna cosa que li digui que allò ho ha de fer ella. El moment no ha arribat, encara. Però arribarà: “Si trobo la gent, les ganes i els quartos, ho farem”.

Tema d’obertura: Jo no canto per la veu, de Maria Arnal i Marcel Bagés

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Com a autor, ha publicat, entre d'altres, la novel·la 'La mesura de totes les coses' (Empúries, 2021), el poemari 'Felanitx' (Edicions 62, 2020) i l'assaig literari 'Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca' (3i4, 2019).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close